ایران را با هدف رصد پدیده‌های زیبای نجومی بگردید

گردشگری با طعم ماه گرفتگی

گاهی مقصد هدف را تعیین می‌کند و گاهی هم هدف مقصد را. می‌روی تا بدانی، بیشتر بدانی. واقعه‌ای و رویدادی در راه است که اگر نروی، اگر نبینی، اگر حفظ و ضبط نکنی، اگر منتقل نکنی، دیگر هرگز به چنگش نمی‌آوری.
کد خبر: ۱۱۵۶۲۸۳

اینبار نمیروی تا از یک بنای تاریخی یا جنگل و بیابان یا موزه دیدن کنی. میروی تا پاسخ پرسشی را بیابی. میروی تا به آسمان نگاه کنی. به همان آسمان پرستاره که از هزارههای دور تا امروز بی هیچ حد و مرز و محدودهای در اختیارت بوده. همان دنیایی که تنها کافی است، سرت را بلند کنی تا در میانه این دشت پرشگفتی رها شوی.

شامگاه جمعه پنجم تیرماه تا سحرگاه شنبه، آسمان ایران میزبان یک واقعه مهم نجومی بود. طولانیترین خسوف قرن در بهترین شرایط رصدی خود را به تماشا گذارد. از هفتهها قبل، اعضای انجمنهای نجومی از حرفه ای تا آماتور، عکاسان و علاقهمندان خود را آماده برگزاری این واقعه مهم علمی میکردند. گروههایی راه جاده در پیش گرفتند و به کویر و کوه و دشت رهسپار شدند.

گروهی در شهرها و بر فراز بام خانهها به انتظار نشستند. در این میان گروهی نیز در یکی از مهمترین سایتهای گردشگری تهران دور یکدیگر جمع شدند تا در کنار استادان این حرفه و با استفاده از امکانات مهیا شده، این واقعه بینظیر را رصد کنند. مجموعه گردشی ـ-فرهنگی برج میلاد، با همکاری انجمن نجوم این برج، میزبان صدها دوستدار آسمان شب بود. از ساعتها پیش از آغاز گرفت، تلسکوپها در محوطه باز برج برپا شدند و متخصصان و اعضای انجمن خود را آماده پاسخگویی به مردم حاضر در برج که هر لحظه بر تعدادشان افزوده میشد، کردند. این رصد همگانی و کاملا رایگان، آن هنگام دیدنیتر شد که پخش مستقیم ماه گرفتگی برای آنان که در خانه مانده بودند از طریق شبکه آموزش رسانه ملی و از برج میلاد با حضور جمعی از اساتید فراهم آمد و علاقهمندان در خانه همزمان با حاضرین در برج میلاد تا نیمههای شب این رویداد شگفتانگیز قرن را به تماشا نشستند.

مجموعه فرهنگی - تفریحی برج میلاد

برای گذراندن اوقات فراغت و کسب تجربههای تازه و بهیادماندنی حتما نیاز نیست که کولهها را برداریم و راهی جاده شویم. در همین نزدیکیها و در اطراف ما، مجموعهها و مراکزی وجود دارند که میتواند یک روز خاطرهانگیز و سرگرمکننده را برای همه خانواده فراهم آورند.

در میان این مراکز متنوع، یک مجموعه وجود دارد که ضمن برخورداری از یک معماری مدرن، جوابگوی بسیاری از نیازهای ساکنان تهران در هر سن و با هرسلیقه هست.

مجموعه فرهنگی - تفریحی مدرن برج میلاد در سال 1387 به منظور برآورده ساختن همین نیازها به روی مردم گشوده شد. برج میلاد که در ابتدا به نام برج یادمان نامیده میشد با 435 متر ارتفاع ششمین برج بلند تلویزیونی و مخابراتی جهان محسوب میشود. مجموعه برج میلاد، بهغیر از برخورداری از فضای مناسب و باز که امکان برگزاری جشنوارههای گوناگون مانند جشنواره صنایعدستی در آن وجود دارد، بخشهای تفریحی دیگری هم دارد، بخش هایی مثل موزهها این بخش شامل موزه هدایا و دستنویسهای شهرداران تهران، موزه مشاهیر و موزه سکه است. دلفیناریوم ـ این بخش که بسیار مورد توجه کودکان میباشد، مرتفعترین دلفیناریوم غیر ساحلی با ظرفیت 700 نفر و دارا بودن دو دلفین و شیرهای دریایی، فضایی سرشار از شادی را برای بازدیدکنندگان فراهم آورده است. گنبد آسمان ـ بالاترین سازه برج با تزئینات بسیار زیبا که تلفیقی است از هنر سنتی و مدرن. سالنهای سینما و انجمن نجوم که امکان برنامههای رصدی رایگان را فراهم میآوردو ... نیز از دیگر بخشهای این برج است.

گردش در آسمان

صنعت گردشگری و توریسم بسیار سریعتر از آنچه تصور میشد، دچار گسترش و دگرگونی شده است. دامنه گردشگری امروز از آسمان تا اعماق زمین را دربرمیگیرد و شاید از میان تمام این همه تنوع، آنچه به عنوان گردشگری نجومی نامیده میشود از جایگاه ویژهای برخوردار است. آسترو توریسم یا آسترونومیک توریسم نهتنها در ایران که در میان سایر کشورهای جهان نیز، پدیدهای نوظهور اما پر طرفدار و منبع مالی بسیار مهمی در صنعت توریسم محسوب میشود. آنچه گشتهای نجومی را جذاب و قابل تامل میکند، این است که علیرغم نام آن، تمامی اقشار جامعه با هر سن و سطح تحصیلات و تنها با علاقهمندی به شگفتیهای آسمان شب میتوانند در تورهای آن شرکت کنند. اینگونه تورهای گردشگری هرچند با تمرکر بر شناخت ستارگان و سیارات و مشاهده رویدادهای مهم نجومی و برخورد نزدیک با آنها تشکیل میشود، اما امروز شرکتکنندگان آن تنها ستارهشناسان و منجمان حرفه ای یا آماتور نیستندو دوستداران و علاقهمندان به تاریخ، اسطوره، باستانشناسی، فیزیکدانان، عکاسان، فیلمسازان، نقاشان، کوهنوردان و کویرنوردان نیز از جمله همراهان همیشگی این دست تورهای گردشگری هستند. کشور ما با داشتن شرایط جغرافیایی مناسب و وجود کویرها، دشتهای وسیع و میزان بالای علاقهمند به دانش نجوم میرود تا رتبههای برتری را در این سبک از گردشگری نصیب خود سازد. شاهد این مدعا، استقبال بیسابقه مردم است از رصد طولانیترین خسوف قرن و همراهی آنها با تورهای رصدی متنوعی است که به این منظور از سوی موسسات علمی و انجمنها و موسسات تخصصی گردشگری در سراسر ایران فراهم آمده بود. هرچند ما طولانیترین خسوف قرن را پشت سر گذاردیم، اما به زودی شاهد هیاهو و غوغا و وقوع رویدادی دیگر در آسمان خواهیم. از 22 مرداد آسمان شب صحنه اوج بارشهای موسوم به بارش شهابی برساووشی است. این بارشها هرچند از حدود 27 تیر ماه آغاز میشوند، اما در 22 مرداد به اوج خود رسید و تقریبا برای مدت یک ماه ادامه مییابند. پس از همین امروز در فکر سفر باشد و کویرها و نقاط خلوت خارج شهر مانند قصر بهرام را برای رصد این رویداد مهم هدف قرار دهید.

نازیلا ناظمی

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها