سازمان بین المللی مهاجرت روز جمعه اعلام کرد، مسیر لیبی - ایتالیا خطرناک ترین مسیر برای مهاجران آفریقایی است و طی سال جاری میلادی بیش از یک هزار و 500 مهاجر در این راه جان خود را از دست داده اند.
کد خبر: ۱۱۵۶۰۲۰
دریا 1500پناهجو را بلعید

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، اعلام این آمار از سوی سازمان بین الملل مهاجرت، نشان می دهد که طی سال جاری میلادی، هر روز بیش از هفت نفر در دریای مدیترانه جان باخته اند و پیش بینی می شود با توجه به فصل تابستان و آرام بودن نسبی دریا و در نتیجه حرکت شمار بیشتری مهاجر به سوی اروپا، شمار بیشتری از آنان طی روزهای آینده دچار مشکل شوند.

تارنمای «الوسط» لیبی روز جمعه به نقل از سازمان بین المللی مهاجرت نوشت، این روزها اسپانیا، جایگزین ایتالیا و مقصد مورد علاقه پناهجویان شده و از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون بیش از 21هزار پناهجو وارد این کشور شده اند.

این در حالی است که این رقم از کل شمار پناهجویان وارد شده در تمام سال 2017میلادی بیشتر است و این نشان می دهد شمار پناهجویان در اسپانیا رو به افزایش است.

بر اساس گزارش سازمان بین المللی مهاجرت، از ابتدای سال 2018 میلادی ،حدود 55 هزار پناهجو خود را به سواحل کشورهای اروپایی رسانده اند.

سال گذشته میلادی طی همین مدت 111هزار و 753 پناهجو وارد سواحل کشورهایی اروپایی شده بودند و این ارقام نشان می دهد کشورهای اروپایی کنترل بیشتری برسواحل خود دارند.

روزنامه «واشنگتن پست» چندی پیش در گزارشی دلیل کاهش شمار پناهجویان رسیده به اروپا را همکاری بیشتر مقام های لیبیایی و جلوگیری از حرکت آن ها دانست.

بر اساس گزارش مقام های ایتالیایی، این کشور که بنادر خود را به روی پناهجویان بسته است، طی سال جاری پذیرای 18 هزار و 130 پناهجو از لیبی بوده و بقیه پناهجویان عازم یونان، قبرس و مالت شده اند.

«جویل میلمن» سخنگوی سازمان بین المللی مهاجرت گفت، با اینکه شمار پناهجویان رسیده به ایتالیا رو به کاهش بوده است اما همچنان شمار مرگ و میرها در دریا بسیار بالاست.

لیبی که از سال 2011میلادی و پس از سرنگونی نظام قذافی با مشکل بی ثباتی و ناامنی و همچنین چنددستگی و وجود دو دولت موازی فعال در آن مواجه است، یکی از مهم ترین ایستگاه هایی است که پناهجویان از کشورهای مختلف به ویژه کشورهای آفریقایی در آن جمع می شوند و سعی می کنند خود را از طریق دریای مدیترانه به یکی از کشورهای اروپایی برسانند.

کشورهای اروپایی در پی آن هستند مراکزی برای سکونت دادن پناهجویان در خارج از مرزهای اتحادیه اروپا و ترجیحا در یکی از کشورهای شمال آفریقا ایجاد کنند اما تاکنون بیشتر کشورهای واقع در این منطقه با این پیشنهاد مخالفت کرده اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر هفته گذشته اعلام کرد اتحادیه اروپا در مسیر عملیات نجات پناهجویان توسط موسسات غیر دولتی در دریای مدیترانه مانع تراشی می کند و بار مسئولیت پناهجویان را بر دوش گارد ساحلی لیبی و مقام های این کشور می گذارد که این نوع سیاست ها باعث می شود شمار بیشتری از پناهجویان در دریا جان بسپازند و نقض حقوق آن ها در لیبی نیز ادامه یابد.

این سازمان تاکید کرد که سیاست های کنونی این اتحادیه باعث مرگ شمار بیشتری از آن ها می شود و باید رفتار بهتری با پناهجویان داشته باشد.

سازمان بین المللی مهاجرت اسفند ماه گذشته اعلام کرد بر اساس آمارهای موجود، 704 هزار پناهجو از 40 کشور مختلف در لیبی به سر می برند و این در حالی است که جمعیت این کشور کمتر از هفت میلیون نفر است.

این سازمان اواخر سال 2017 میلادی اعلام کرد که بر اساس آمارها و گزارش های موجود، از سال 2000 تا 2017 میلادی بیش از 33 هزار نفر از پناهجویان که تلاش می کردند خود را به اروپا برسانند، در دریای مدیترانه غرق شدند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت یک سازمان بین‌المللی دولتی است که ابتدا سال ۱۳۳۰ هجری شمسی به عنوان یک کمیته دولتی بین‌المللی برای کمک کردن به اسکان دوباره مردمی که در طی جنگ جهانی دوم آواره شده بودند (بیشتر اروپایی ها) تأسیس شد. این سازمان ۱۵۵ کشور عضو و ۱۱ کشور ناظر دارد.
مقر و دفتر اصلی این سازمان در ژنو سوییس است و حدود هشت هزار و 500 کارمند دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها