مدیرکل دفتربازرسی و امور حقوقی سازمان غذا و دارو مطرح کرد

پیگیری تاثیرات سوء تحریم‌ها بر سلامت مردم در دادگاه لاهه

سخنگوی سازمان غذا و دارو معتقد است تحریم های دارویی آمریکا علیه ایران بی شک با انگیزه های سیاسی و بر خلاف ادعای حقوق بشر است. پس از دشمنی آشکار ترامپ علیه مردم ایرا نگرانی در میان بیماران بخصوص بیماران خاص در رابطه با تامین دارو بوجود آمده است. اما مسئولان کشور با توجه به بدعهدی و سابقه آمریکا تمهیدات لازم را برای تامین دارو اندیشیده اند.
کد خبر: ۱۱۵۵۶۶۵
تمهیدات دارویی در زمان تحریم اندیشیده شده است/ بیماران خاص نگران تامین دارو نباشند

کیانوش جهانپور در خصوص برنامه سازمان غذا و دارو در راستای تامین استراتژیک دارو در زمان تحریم به جام جم آنلاین گفت: معمولا بر حسب آنچه بر روی کاغذ نوشته می شود مدعیان حقوق بشر و قدرت های جهانی دارو، تجهیزات پزشکی و غذا را نباید هدف تحریم ها قرار دهند. اما بدلیل اینکه ملت ها و افزایش آلام آنها هدف تحریم هاست هر تحریمی به طور غیر مستقیم بویژه بدلیل تراکنش های مالی بر روی سلامت عمومی جامعه تاثیر می گذارد.

به گفته وی، قبل از خروج امریکا از برجام و آغاز تحریم ها علیه ایران، سازمان غذا و دارو تمهیدات راهکار های لازم برای تامین دارو و مقابله با این تحریم ها در نظر گرفته است .

سخنگوی سازمان غذا و دارو در رابطه با تمهیدات اندیشیده شده برای تولید داروی داخلی اظهارداشت: شورای پول و اعتبار میزان سقف تسهیلات بانکی که شرکت‌های دارویی می توانستند استفاده کنند را به منظور کمک به نقدینگی شرکت‌های دارویی به میزان 2 برابر افزایش داده است. همچنین تسهیلات گمرکی و ارزی نیز برای شرکت های دارویی فراهم شده و در تعامل با گمرک تسهیلات گمرکی برای شرکت های دارویی ایجاد شده است. علاوه بر آن در تعامل بانک مرکزی و سازمان مدیریت بحث تامین ارز به میزان 2.8 میلیارد یورویی برای تامین دارو قطعی شد.

جهانپور افزود: از اقدامات دیگر در این راستا می توان به واردات مواد اولیه دارو اشاره کرد چرا که بحث ثبت منبع در خصوص دارو و مواد اولیه دارویی نیز تسهیل پیدا کرده است. همچنین ارتباط مستمر و همه جانبه با تولید گنندگان و توزیع کنندگان دارو و مواد اولیه در کشور برقرار خواهد بود.

وی ادامه داد: بر اساس روند مصرف و تولید در سال های گذشته، برنامه ای برای واردات و تولید در سال های آتی تنظیم شده و با اقدامات و پژوهش های صورت گرفته همه تلاش ها بر این است که کشور از مسیر تحریم هایی که بر علیه بیماران و مردم در نظر گرفته شده کمترین آسیب ها را ببینند.

به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، همه این گفته ها بدین معنا نیست که بازار دارویی کشور متاثر تحریم ها نباشد به هرحال با افزایش رنج مردم و ایجاد مشکل در جهت ارتقای سلامت عمومی و کودکان رو به رو خواهیم بود اما سازمان غذا و دارو در صدد است مردم و بیماران کمترین دغدغه را در این حوزه لمس کنند.

جهانپور خاطرنشان کرد: امروزه علی‌رغم تمامی مشکلات و کمبودات، وضعیت کشور در حوزه دارویی کمتر از نقطه بحران است و امیدواریم در بازه زمانی 1 الی 1.5 ساله با نقطه بحران، همچنان فاصله داشته باشیم. عمده تلاش ما این است که شرکت های تولید کننده داخلی دارو، تقویت شوند تا به اندازه کافی، به تولید دارو بپردازند و کشور دچار مشکل روبرو نشود،البته در حال حاضر، وضعیت دارو در کشور مناسب و کمبودهای دارویی، محدود است.

وی در رابطه با نگرانی بیماران خاص در رابطه با تامین داروها اظهار داشت: مسلما امکانات وزارت بهداشت در درجه اول برای ایجاد امنیت دارویی برای بیماران خاص، بیماران صعب العلاج و بیماری های نادر خواهد بود لذا در این راستا باید مجموعه سلامت فعالیت بیشتری از خود بروز دهد، همچنین سایر دستگاه ها نیز در هفته های آتی توجه و تمرکز بیشتری در حوزه سلامت و همراهی نظام داشته باشند تا قبل از آنکه وارد طوفان تحریم شویم آمادگی های لازم در این حوزه را تقویت سازیم. وزیر بهداشت نیز تاکید دارد که اگر در کشور شرایط تحریم حکمفرما باشد، باید برای مقابله با آن آماده باشیم و ذخایر دارو و تجهیزات پزشکی به مقدار کافی وجود داشته باشد.

به گفته وی، ایران با افتخار حدود 96 درصد نیاز دارویی بازار می کند. سایر نهادها، مسئولان، دستگاه های اجرایی و غیر اجرایی و از همه مهم تر مردم کشور حمایت از کالای ایرانی و داروی ایرانی را در اولویت انتخاب قرار دهند . امیدواریم از تحریم ها به دید تهدید نگاه نکنیم و در واقع از آن به عنوان یک فرصت تولید مواد اولیه و محصول نهایی در کشور استفاده کنیم و این موضوع را با همیاری و همکاری تمام بخش ها بخصوص مردم به یک فرصت بزرگ در حوزه تولید دارو و سلامت عمومی مبدل سازیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها