نائب رئیس سابق کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین:

ایران 4 برابر کشورهای همسایه برق مصرف می کند/ معاهده پاریس تهدید جدی برای صنعت برق ایران است

نائب رئیس سابق کمیسیون انرژی مجلس گفت: طبق موافقت نامه پاریس، ایران متعد شده است استفاده از سوخت های فسیلی خود را تا حدودی کاهش دهد در صورتی که بیشترین میزان تولید برق در کشور از این طریق انجام می شود لذا اگر دولت در این معاهده بماند یقینا صنعت ایران تا 20 سال آینده دچار چالش بسیار جدی می شود.
کد خبر: ۱۱۵۳۴۸۹
ایران 4 برابر کشورهای همسایه برق مصرف می کند/ معاهده پاریس تهدید جدی برای صنعت برق ایران است

ناصر سودانی نائب رئیس سابق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: ایران به دلیل کمبود بارش باران و دیگر موضوعات درگیر خشکسالی است و این موضوع را می توان به تنهایی یکی از عوامل مهم بروز بی‌برقی‌های اخیر کشور دانست. همچنین کشور ما به دلیل برخورداری از فضای خشک و نیمه خشک از جمله کشورهایی است که در این شرایط آسیب بیشتری به آن وارد می شود بنابراین موضوع کم آبی پیامدهای بسیاری را با خود به دنبال دارد که یکی از مهم ترین آنها بحث کاهش تولید برق از نیروگاههای آبی است.

وی افزود: افت حجم بارندگی‌ در کشور و کاهش ذخایر آب سدها منجربه افت تولید برق شده است بنابراین معضل کم آبی در پیدایش بحران بی برقی نیز بی تاثیر نیست.

سودانی مصرف برق در کشور را 4 برابر کشور های دیگر دانست و گفت: عدم برخورداری از الگوی مصرف مناسب از انرژی یکی دیگر از مهم ترین عوامل بروز این دسته از مشکلات است چرا که ایران 4 برابر کشورهای همسایه مصرف برق دارد.

وی در ادامه عدم راه‌اندازی نیروگاه های خورشیدی، بادی و تجدید پذیر را جزو فاکتورهای دیگر در بروز مشکلات بی برقی دانست و گفت: بهره مندی از انرژی های تجدید پذیر یکی از بهترین راهکارها برای حل معضل بی برقی است. استفاده از انرژی خورشیدی علاوه بر اینکه منبع پایدار برای تامین انرژی محسوب می شود، مصرف سوخت فسیلی را نیز تا میزان قابل توجهی کاهش داده که نتیجه مثبت آن صدمه کمتر به لایه اوزن است لذا استفاده از انرژی های نوین باید در دستور کار دولت قرار گیرد.

نائب رئیس سابق کمیسیون انرژی مجلس در رابطه با موضوع صادرات برق کشور در شرایط بی برقی به جام جم آنلاین گفت: صادرات برق تنها جنبه اقتصادی برای کشور ندارد بلکه طبق قراردادهای صورت گرفته ایران باید برای پایداری روابط سیاسی خود با کشورهای دیگر بر روی تعهدهای گذشته خود پایبند بماند اما در شرایط کنونی این میزان صادرات به حداقل خود رسیده است. به عبارتی ساده تر گرچه میزان صادرات برق ایران به کشورهای منطقه بیش از میزان واردات است، اما میزان صادرات برق ایران در قبال میزان مصرف و تولید برق بسیار ناچیز است و همچنین ایران در روزهای اوج مصرف و به‌ویژه در تابستان، میزان صادرات برق را به حداقل می رساند.

وی معاهده پاریس را تهدید جدی برای آینده صنعت ایران دانست و گفت: طبق موافقت نامه پاریس، ایران متعد شده است استفاده از سوخت های فسیلی خود را تا حدودی کاهش دهد در صورتی که بیشترین میزان تولید برق در کشور از این طریق انجام می شود لذا اگر دولت در این معاهده بماند یقینا صنعت ایران تا 20 سال آینده دچار چالش بسیار جدی می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها