فرقی نمی‌کند چند ساله باشیم؛ کوچک باشیم یا بزرگ، کودک درون داشته باشیم یا نه و اصلأ مجموعه‌های کارتونی را دنبال کنیم یا علاقه‌مان به آثار دیگر باشد. به هر حال از هر جنس و سن و با هر سلوکی که باشیم، بی‌شک نام آن‌شرلی را شنیده‌ایم و تا اندازه‌ای با او آشناییم.
کد خبر: ۱۱۵۳۳۳۷

دخترک یتیم و خیالپدازی که با موهای قرمزش، تصادفی پا به مزرعه گرینگیبلز و خانه کاتبرتها گذاشت، دنیای همه آدمهای اطرافش را عوض کرد و به جای آن، از دنیای شاعرانه و رویاپردازانه خود سخن گفت. مخاطبان تلویزیونبین، آنشرلی را با مجموعه تلویزیونیاش در قاب تصویر میشناسند؛ اما این تنها یکی از بیشمار اقتباسهای صورت گرفته از ماجراهای اوست. ماجراهایی که نخستین بار در سال 1908 با قلم توانمند لوسیماد مونتگومری، نویسنده شهیر کانادایی به رشته نگارش درآمد و خیلی زود جهانی شد. آنشرلی (یا با تلفظ صحیحتر اسمش، آنه شرلی) به عنوان دختری مو قرمز، با صورتی کک مکی، هوشی زیاد و ذوق و احساساتی سرشار در کتاب توصیف شد. دختری که در ابتدا قرار بود به عنوان یک پسر، به کمک کارهای متیو کاتبرت در مزرعه بیاید و پرورشگاه به اشتباه، برای آنها یک دختر فرستاد. متیو که برخلاف ظاهر سرسخت و عبوسش قلبی مهربان داشت، دلش نیامد دختر را پس بفرستد و او به عنوان دخترخوانده متیو و خواهرش ماریلا در خانهشان مستقر شد؛ درس خواند، دوست پیدا کرد، بزرگ شد و ماجراهایش ادامه یافت.

تصویری که ما از آنشرلی در قاب تلویزیون دیدیم، به مجموعه انیمیشنی «آنشرلی با موهای قرمز» برمیگردد. مجموعه انیمهای 50 قسمتی که در استودیو نیپون انیمیشن ژاپن ساخته شد و سال 1979 از شبکه فوجی تلویژن این کشور روی آنتن رفت. موفقیت اثر و استقبال مخاطبان از آن، به اندازهای بود که حضور این مجموعه را روی آنتن دیگر کشورها هم تضمین کرد و مخاطبانی از سراسر دنیا به تماشای ماجراهایش نشستند. در نسخهای که ما دوبلهاش را از تلویزیون ایران دیدیم، نصرا... مدقالچی با آن صدای گرمش روایتگری میکرد؛ مریم شیرزاد در نقش آنشرلی بود و ناهید امیریان در نقش دایانا، بهرام زاهدی در نقش متیو و الیزا اورامی در نقش ماریلا همراهیاش میکردند.

در این مجموعه آنشرلی ماریلا و متیو کاتبرت، گیلبرت برایت، دایانا بری، رابی گیلیس، جین اندروز و جوسی پای، اصلیترین شخصیتهای ماجراها را تشکیل میدادند. چند سال بعد، یک سریال تلویزیونی هم با محوریت داستان این شخصیت، مورد اقتباس قرار گرفت و ساخته شد که دوبله این اثر هم به همان اندازه کارتونش در میان مخاطبان ایرانی جا باز کرد. در این سریال تلویزیونی که «رویای سبز» نام داشت و در سال 1985 روی آنتن رفت، آنشرلی به شکلی واقعیتر از همیشه به تصویر درآمد و زندگیاش در مقابل چشمان مخاطبان جان یافت. در نسخه سریالی آنشرلی مریم شیرزاد همچنان در نقش آنشرلی، پروین ملکوتی در نقش ماریلا، ایرج رضایی در نقش متیو، امیرمحمد صمصامی در نقش گیلبرت بلایت (دوست و همسر آنشرلی) و مهوش افشاری در نقش دایانا (دوست صمیمیاش) سخنوری میکردند. این مجموعه به سرپرستی دوبلاژ سعید شرافت از شبکه یک سیما روی آنتن رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها