چگونه می‌توان دندان‌هایی درخشان داشت؟

7 راز مرواریدهای سپید

از دور مثل یک مروارید سفید به‌نظر می‌رسد، به‌قدری زیباست که حس کنجکاوی همه را بر‌می‌انگیزد و همه از او درباره خمیر دندانش و این‌که چطور دندان‌هایش را تا این حد سفید کرده، می‌پرسند.
کد خبر: ۱۱۴۹۳۷۷

شاید شما هم در دور و برتان افرادی را دیده باشید که دندانهایی سفید، ردیف و زیبا دارند و حتما دیدن چنین دندانهایی شما را هم وسوسه میکند تا بهدنبال راهی برای سفید کردن دندانهایتان بگردید. برای اینکه بدانید برخی از افراد چطور دندانهایشان را سفید میکنند، صحبتهای دکتر اسفندیار شاهوردیشهرکی، جراح دندانپزشک را بخوانید.

بهطور کلی، دندان سه کار مهم را در بدن انجام میدهد، یکی از این کارها جویدن غذاست، دندانها همچنین در صحبت کردن و زیبایی نیز نقش دارند. شاید برخی از افراد تصور کنند داشتن دندانهای زیبا، چندان اهمیتی ندارد درحالیکه بر خلاف این باور، افرادی که دندانهای بسیار زرد، جرم گرفته و نامرتب دارند، معمولا به لحاظ اجتماعی و روانشناسی، احساس خوشایندی بویژه در زمان لبخندزدن ندارند و اغلب سعی میکنند هنگام خندیدن، دست خود را جلوی دهانشان بگیرند تا دندانهایشان دیده نشود. البته برخی از افراد هم هستند که رنگ دندانهایشان متناسب با صورتشان است ولی تصور میکنند که باید دندانهای آنها خیلی سفید باشد. بهطور کلی، زیبایی یک مساله نسبی است و رنگ سفید یخچالی که بین دندانپزشکان چندان مورد پسند نیست، از دید برخی از افراد بسیار زیباست و طرفداران خاص خودش را دارد.

وقت سفیدسازی است

سفید کردن دندان را میتوان در افراد مختلف انجام داد ولی انجام این کار در افرادی که بنا بر دلایل مختلف تغییر رنگ شدید دندان دارند، ضروری است. برای مثال، برخی از مادران در زمان بارداری، مجبور به استفاده از تتراسایکلین زیرنظر پزشک میشوند یا برای درمان برخی از کودکان این دارو تجویز میشود که این مساله میتواند منجر به تغییر رنگ دندان و ایجاد حالت خاکستری روی آن شود. در چنین شرایطی افراد به سفید کردن دندان نیاز دارند. علاوهبر این، دندان برخی از افراد نیز بیش از اندازه زرد است که این مساله هم میتواند دلیلی برای سفید کردن دندان باشد. بهطور کلی، سفید کردن دندان به دو صورت فیزیکی و شیمیایی انجام میشود. سفید کردن به صورت شیمیایی بلچینگ نام دارد و سفید کردن فیزیکی نیز از طریق کامپوزیت ونیر یا لمینیت انجام میشود.

بلچینگ چیست؟

بلچینگ در واقع روشی است که با استفاده از یک نوع ماده شیمیایی، دندان را با آن سفید میکنند. این ماده شیمیایی وارد نسوج دندان میشود و آب اکسیژنه موجود در آن باعث آزاد شدن رنگدانه خواهد شد. بعد از اینکه ماده شیمیایی توسط قالب روی دندان قرار گرفت، دندانپزشک روی آن اشعه یو.وی (لایت کیور) یا لیزر میتاباند تا واکنش شیمیایی انجام شود. بلچینگ هم در مطب و هم در خانه انجام میشود. گاهی برخی بیماران، امکان چندبار رفتوآمد به مطب را ندارند به همین دلیل فقط جلسه اول را در مطب انجام میدهند و ادامه درمان را طبق دستور دندانپزشک به منزل موکول میکنند. به طور کلی، دو تا شش هفته زمان میبرد که رنگ دندانها به مرور روشن شود. بلچینگ یک روش دائمی برای سفید کردن دندان نیست و بین شش ماه تا دو سال برای فرد ماندگاری دارد که این مساله هم به نوع خوراکیهایی که فرد استفاده میکند، بستگی دارد. برای مثال، ماندگاری رنگ دندانها در افرادی که از چای، قهوه و سیگار استفاده میکنند، کمتر است. بلچینگ میتواند باعث حساسیت دندانی بویژه در افرادی که مستعد این مساله هستند، شود البته این حساسیت موقت است و به مرور زمان از بین میرود.

کامپوزیت ونیر یا لمینیت؟

شاید این سوال به ذهن خیلی از افراد برسد که کامپوزیت ونیر بهتر است یا لمینیت، در جواب باید گفت که هر یک از روشهای فیزیکی، معایب و مزایای خاص خود را دارند. در روش کامپوزیت ونیر، روی حدود هفت تا هشت دندان بیمار، مواد خاصی قرار داده میشود. در این روش تراشی روی دندان داده نخواهد شد به همین دلیل آسیبی به مینا یا نسج دندان وارد نمیشود. البته در این روش، احتمال تغییر رنگ و کمی شکستگی، به مرور زمان وجود دارد که میتوان مجددا آن را ترمیم کرد. درحالحاضر کامپوزیتهای باکیفیتی در بازار وجود دارد که با استفاده از فناوری نانو ساخته شده و امکان تغییر رنگ آنها کمتر است. اما در روش لمینیت، یک تراش باید روی دندان ایجاد شود که البته مقدار آن جزئی است و آسیبی برای مینا یا نسج دندان ندارد. در روش لمینیت یک قالب تهیه میشود، سپس در لابراتوار این قالب با استفاده از چینی یا سرامیک ساخته میشود و بعد از آن، روی دندانها در مطب چسبانده خواهد شد. چنانچه قسمتی از لمینیت دچار شکستگی شود، امکان ترمیم آن وجود ندارد و ساخت مجدد قالب در لابراتوار الزامی است.

ممنوعیتی وجود دارد؟

همه افراد بعد از 17 تا 18 سالگی که رشد صورت، کامل شده است، میتوانند اقدام به سفید کردن دندان کنند، حتی آن دسته از کودکان یا نوجوانهایی که دندان دائمی آنها شکسته است، میتوانند از کامپوزیت برای ترمیم دندان شکسته بهره ببرند.

افرادی که دندانهای آنها بسیار حساس است، تحلیل لثه دارند و ریشههای دندانشان در معرض بزاق قرار دارد، اصلا نباید بلچینگ انجام بدهند و چنین کاری برایشان ممنوعیت دارد، ولی برای انجام روشهای فیزیکی، محدودیتی وجود ندارد. افرادی که میخواهند از روشهای سفید کردن دندان بهره ببرند، باید بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنند و استفاده از نخ دندان، دهانشویه و مسواک را فراموش نکنند. پیش از سفید کردن دندان، باید جرمگیری و بروساژ انجام شده و کارهای ترمیمی (پر کردن دندان) صورت بگیرد.

سفید کردن به چه قیمتی؟

برخی از افراد تمایل دارند که خودشان بدون مشورت با دندانپزشک، سفید کردن دندان را با روشهای دیگری انجام بدهند که چنین کاری میتواند آسیبهای جدی به دندان یا لثه وارد کند. برای مثال، برخی از افراد به استفاده از جوش شیرین روی میآورند که میتواند به نسج لثه آسیب وارد کند. برخی محصولات برای سفیدکردن دندان در بازار وجود دارند که استفاده از این محصولات نیز بدون مشورت با دندانپزشک منطقی بهنظر نمیرسد چون میزان مواد سایندهای که در آنها بهکار رفته است، دقیقا مشخص نیست. حتی افراد باید در استفاده از خمیر دندانها دقت کنند و تحتتاثیر تبلیغات، از هر خمیردندانی استفاده نکنند. مصرف خمیردندانهای خوب سفیدکننده نیز نباید به صورت همیشگی باشد چون در آنها مواد ساینده وجود دارد و بیش از یک یا دو بار در هفته نباید از آنها استفاده کرد.

رابطه قطره آهن و دندان

شاید خیلی از افراد تصور کنند که قطره آهن باعث پوسیدگی دندان کودکان میشود در حالیکه این باور نادرست است و قطره آهن تنها میتواند رنگ دندان را تحت تاثیر قرار بدهد. چنانچه قطره آهن در انتهای حلق ریخته شود مشکلی برای دندان به وجود نمیآید. بعد از مصرف نیز باید آب نوشید و دندانها با مسواک یا با کشیدن انگشت روی دندان به مدت ده ثانیه، تمیز شود. از آنجایی که قطره آهن در کودکان با دندانهای شیری استفاده میشود، در صورت سیاه شدن دندان کودکان، والدین نباید نگران باشند چون با رویش دندان دائمی، این مشکل برطرف میشود.

بهاره جلالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها