این روزها تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گزاری در بازار پرنوسان ایران ذهن و فکر مردم را به خود مشغول کرده است آنها چگونه می‌توانند دارایی خود را در امن‌ترین جا و بهترین زمان افزایش دهند؟!
کد خبر: ۱۱۴۶۹۱۸
خانه بخریم یا سکه ؟!

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ سکه بی‌ترمز گران می‌شود و از آن طرف خبرها حاکی از افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن است. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که یک نماینده مجلس مدعی شده است که قیمت پراید در گذشته ٥٣ سکه بوده و حالا به ١٧ سکه رسیده است.

گرچه بسیاری از رسانه‌ها این ادعا را بهانه‌ای برای توجیه گرانی خودرو دانستند، اما ممکن است به ذهن خیلی‌ها خطور کرده باشد که حتی با خرید یک خودرو برای مصرف شخصی‌شان به‌شدت ارزش سرمایه‌شان را از دست می‌دهند و بهتر است به جای آن سکه بخرند، اما ما به شما نشان می‌دهیم که نه‌تنها ادعای این نماینده مجلس به هیچ عنوان درست نیست و قیمت پراید در ٥‌سال گذشته تقریبا همپای قیمت سکه پیشروی کرده است که سکه برخلاف تصور خیلی‌ها بهترین راه حفظ ارزش سرمایه برای خانواده‌ها نیست. مقایسه قیمت سکه با قیمت مسکن در ٥‌سال گذشته نشان می‌دهد ملک هنوز هم مطابق سفارش قدیمی‌ها بهترین راه برای حفظ ارزش دارایی‌تان است آن هم در شرایطی که ارزش ریال در حال ریزش است. مقایسه قیمت مسکن در ٥‌ سال گذشته نشان می‌دهد با وجود رکود سنگین در بازار، مسکن با فاصله زیاد سکه را از رشد قیمت جا گذاشته است.

واقعا پراید ٥٣ سکه بوده و ١٧ سکه شده؟!

یک نماینده مجلس در ادعایی عجیب و جنجالی اعلام کرد که قیمت پراید در گذشته ٥٣ سکه بوده است اما درحال حاضر به ١٧ سکه رسیده است. رسانه‌ها این ادعا را دلیلی برای توجیه گرانی خودرو دانستند اما ممکن است خیلی‌ها نگران شده باشند که آیا واقعا خرید خودرو تا این اندازه ارزش پول و سرمایه‌تان را کاهش می‌دهد؟

واقعیت این است که ادعای این نماینده درواقع اغراقی بیشتر نیست و قیمت خودرو تقریبا همپای سکه در بازار آزاد رشد کرده است. گرچه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که برای حفظ ارزش پولتان به بازار خودرو روی بیاورید اما اگر خودرویی خریدید و برای مصرف شخصی‌تان استفاده کردید این دست ادعاها نگران‌تان نکند که اشتباه بزرگی مرتکب شده‌اید. در ادامه به شما نشان می‌دهیم که چگونه قیمت پراید در بازار آزاد تقریبا معادل قیمت سکه رشد کرده است.

قیمت پراید ١٣١ صفر در بازار آزاد‌ سال ٩٢ معادل ١٦‌میلیون تومان بود. این درحالی است که متوسط قیمت سکه در این ‌سال یک‌میلیون و ٢٠٠‌هزار تومان بوده است. اگر بخواهیم قیمت پراید را با سکه در این‌ سال معادل سازی کنیم هر دستگاه پراید صفر در ‌سال ٩٢ معادل ١٣,٣ سکه طلاست.

قیمت پراید ١٣١ صفر در بازار آزاد‌ سال ٩٣ معادل١٧‌میلیون و ٤٠٠‌هزار تومان و قیمت هر قطعه سکه طلا در این ‌سال معادل ٩٦٨‌هزار تومان بوده است. درواقع در این ‌سال می‌شد با ١٧.٩ سکه طلا یک پراید خرید.در‌ سال ٩٤ قیمت یک پراید ١٣١ به ١٩‌میلیون و ٣٠٠‌هزار تومان در بازار آزاد رسید. این درحالی است که قیمت یک سکه طلا در این‌سال به صورت میانگین ٩١٠‌هزار تومان و درواقع قیمت پراید در این ‌سال معادل ٢١.٢ سکه طلا بوده است.

در‌ سال ٩٥ قیمت یک دستگاه پراید به قیمت ٢١‌میلیون و ١٠٠‌هزار تومان فروخته می‌شد. در این ‌سال یک سکه طلا به‌طور میانگین یک‌میلیون و ٨٩‌هزار تومان قیمت داشته است. بنابراین یک دستگاه پراید را می‌شد با ١٩.٣ سکه طلا خرید. یک دستگاه پراید صفر ١٣١ در ‌سال ٩٦ و در بازار آزاد به قیمت ٢١‌میلیون و ٣٠٠‌هزار تومان عرضه می‌شد. میانگین قیمت سکه در این‌ سال یک‌میلیون و ٢٠٧‌هزار تومان بود. با این حساب در سال ٩٦ می‌شد با ١٧.٧ سکه طلا یک پراید خرید.

سکه ارزش پول‌مان را بهتر حفظ می‌کند یا ملک؟

اگر می‌خواهید بدانید که در ٥‌سال گذشته خرید مسکن برایتان به‌صرفه‌تر بوده است یا سکه طلا، باید بدانید که خرید مسکن سودآوری بیشتری برایتان داشته است. برای این‌که بهتر متوجه شوید که این مقایسه چگونه انجام شده است، فرض می‌گیریم که شما از ‌سال ٩٢ سکه خریده‌اید و آن را نگه داشته‌اید.

قیمت سکه را با قیمت ‌سال ٩٦ درنظر می‌گیریم و آن را با رشد قیمت مسکن در ٥‌سال گذشته مقایسه می‌کنیم. این مقایسه نشان می‌دهد که رشد قیمت مسکن بیشتر از سکه بوده است و اگر شما در‌ سال ٩٢ می‌توانستید با ٢ سکه طلا یک مترمربع مسکن بخرید، در ‌سال ٩٦ با ٣,٢ سکه می‌توانستید یک مترمربع مسکن بخرید.

بنابراین اگر توصیه قدیمی‌ترها را نادیده گرفتید که برای حفظ ارزش پول خرید ملک را به جوان‌ترها پیشنهاد می‌کردند، سخت اشتباه کرده‌اید؛ چراکه سکه هنوز هم نمی‌تواند به اندازه ملک ارزش پول شما را نگه دارد. در ادامه تغییرات قیمت سکه را نسبت به مسکن بررسی می‌کنیم. اگر فرض کنیم سکه طلا را از ‌سال ٩٢ خریداری کرده و تا ‌سال ٩٦ نگه داشتیم، ببینیم قیمت مسکن در مقایسه با قیمت سکه چقدر رشد داشته است. قیمت سکه را ثابت و به نرخ یک‌میلیون و ٢٠٧‌هزار تومان‌ سال ٩٦ درنظر می‌گیریم. در ‌سال ٩٢ متوسط قیمت یک مترمربع مسکن در ایران معادل ٢‌میلیون و ٤٩٩‌هزار تومان بوده است.

در این ‌سال قیمت یک مترمربع مسکن تقریبا معادل ٢ سکه به قیمت روز است. در‌ سال ٩٣ قیمت یک مترمربع مسکن معادل ٢‌میلیون و ٨٤١‌هزار تومان بوده و در واقع قیمت مسکن در ‌سال ٩٢ معادل ٢.٣ سکه است. قیمت یک‌ مترمربع مسکن در‌ سال ٩٤ معادل ٣‌میلیون و ٨٨٤‌هزار تومان و در واقع معادل ٢.٣ سکه طلاست. قیمت یک مترمربع مسکن در‌ سال ٩٥ معادل ٣‌میلیون و ٤٠٠‌هزار تومان است که در واقع معادل ٢.٨ سکه طلاست. در‌ سال ٩٦ قیمت یک مترمربع مسکن به ٣‌میلیون و ٩٠٠‌هزار تومان رسید که معادل ٣.٢ سکه طلاست.

مسکن امن‌ترین روش حفظ سرمایه

مسکن هنوز امن‌ترین بخش سرمایه‌گذاری در بازار ایران است. گرچه خرید و فروش ملک چند سالی است بشدت وارد رکود و خرید و فروش‌ها قفل شده است، اما اگر شما نیاز فوری به پولتان ندارید و تنها به دنبال این هستید که ارزش سرمایه شخصی‌تان را حفظ کنید، مسکن هنوز بهترین راه است. برای آن‌که متوجه ارزش ملک شوید آن را با قیمت و ارزش سکه طلا می‌سنجیم. این مقایسه به شما نشان می‌دهد که مسکن در ٥‌سال گذشته نه‌تنها از بازار سکه عقب نیفتاده است که بسیار جلوتر از آن حرکت کرده است.اگر بخواهیم قیمت مسکن را با قیمت سکه طلا مقایسه کنیم متوسط قیمت مسکن در کشور در‌ سال ٩٢ معادل ٢‌میلیون و ٤٩٩‌هزار تومان بوده است، بنابراین در‌ سال ٩٢ یک آپارتمان ٧٠متری در ایران معادل ٨٤‌میلیون و ٨٤٠‌هزار تومان قیمت داشت.

متوسط قیمت سکه در‌ سال ٩٢ معادل یک‌میلیون و ٢٠٠‌هزار تومان بوده است. با این حساب در آن زمان با ٧٠,٧سکه طلا می‌شد یک آپارتمان ٧٠ متری خرید.میانگین قیمت یک مترمربع مسکن در‌ سال ٩٣ به ٢‌میلیون و ٨٤١‌هزار تومان رسید، بنابراین در‌ سال ٩٣ قیمت یک آپارتمان ٧٠ متری نوساز به ١٧٤‌میلیون و ٩٣٠‌هزار تومان رسید. سکه در‌ سال ٩٣ سیر نزولی قیمت را دنبال کرد و قیمت هر قطعه آن به‌طور میانگین به ٩٦٨‌هزار تومان رسید. با این حساب هر فرد در‌ سال ٩٣ می‌توانست با ١٨٠.٧ سکه یک آپارتمان ٧٠ متری بخرد. در‌ سال ٩٤ قیمت یک آپارتمان ٧٠ متری به ١٩٩‌میلیون و ٨٠‌هزار تومان رسید، زیرا در این‌ سال میانگین قیمت یک مترمربع مسکن به ٢‌میلیون و ٨٨٤‌هزار تومان رسید.

میانگین قیمت سکه در این ‌سال باز هم کاهش داشت و به حدود ٩١٠‌هزار تومان به ازای هر قطعه سکه طلا رسید. در این‌ سال قیمت یک آپارتمان معادل ٢١٨.٧ سکه تمام بهار آزادی شد. در‌ سال ٩٥ که نرخ یک مترمربع مسکن به‌طور متوسط به ٣‌میلیون و ٤٠٠‌هزار تومان رسید، بهای یک آپارتمان ٧٠ متری به ٢٣٨‌میلیون تومان رسید و بهای یک قطعه سکه طلا به متوسط یک‌میلیون و ٨٩‌هزار تومان افزایش داشت. اگر قیمت آپارتمان در این‌ سال را با قیمت سکه معادل‌سازی کنیم، قیمت یک آپارتمان در این ‌سال معادل ٢١٨.٥ سکه طلاست. در‌ سال ٩٦ اما قیمت آپارتمان ٧٠ متری نوساز به ٢٧٣‌میلیون تومان می‌رسد، زیرا در این ‌سال بهای یک مترمربع مسکن به ٣‌میلیون و ٩٠٠‌هزار تومان رسیده بود. متوسط قیمت سکه در این ‌سال به یک‌میلیون و ٢٠٧‌هزار تومان می‌رسد. با این حساب قیمت یک آپارتمان ٧٠ متری در‌ سال ٩٦ معادل ٢٢٦.١ سکه طلاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها