بیماری‌های عفونی فصل گرما را جدی بگیرید

این گرمای دردسرساز

آغاز فصل گرما در کشور ما با آغاز تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان، دانشجویان و بعضی مشاغل همراه است و به همین دلیل حجم سفرها در آغاز این فصل بیشتر می‌شود. بسیاری از افراد نیز با آغاز فصل گرما، به ورزش‌های آبی روی می‌آورند. از طرفی بسیاری از نقاط کشور تابستان گرم و نواحی ساحلی هوای شرجی را تجربه می‌کنند. همه این موارد باعث می‌شود با آغاز فصل گرما، افراد در معرض بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف قرار گیرند. همه این عوامل نشان می‌دهد که توجه به بهداشت و سلامت در فصل گرم اهمیتی دو چندان دارد. توجه به مواد غذایی مصرفی و رعایت بهداشت شخصی و عمومی می‌تواند به سادگی از بروز مشکلاتی که ممکن است مدت‌ها فرد را درگیر کند، جلوگیری کند.
کد خبر: ۱۱۴۶۶۷۹

مسمومیتهای مواد غذایی به دلیل مصرف غذاهای فاسد، بیماریهای انگلی و پوستی، مسمومیت ناشی از آب آلوده و بیماریهای رودهای و پوستی در نتیجه شنا در آبهای آلوده از جمله بیماریهای شایع و خطرناک فصل گرما هستند. بنابراین لازم است حتما از آب تصفیهشده بنوشید. در مسیرهای کوهنوردی یا طبیعتگردی تا جای ممکن از نوشیدن آبی که منشا آن مشخص نیست، خودداری کنید. از آب لولهکشی کلردار بنوشید و در غیر این صورت آب را پیش از مصرف بجوشانید. پاکیزگی ظروف استفاده شده برای آب و غذا و نحوه شستوشوی آنها نیز مهم است.

رعایت بهداشت مواد غذایی

غذاها در فصل گرما میتواند به سرعت تبدیل به منبعی از آلودگی و میکروب شود. به همین دلیل باید هنگام تهیه غذا به فکر نحوه نگهداری آن و موادی باشید که در غذا از آن استفاده میشود. سبزیجات و میوهها را پیش از مصرف با محلول گندزدا و نمک و با استفاده از آب تمیز بشویید. غذاهایی که در خانه تهیه میشود، برای بردن به بیرون از خانه باید به خوبی بستهبندی شود و تا جای ممکن هوا وارد آن نشود. همچنین در جای خنک نگهداری شود و فاصله تهیه تا مصرف غذا کمتر از یک روز باشد. مواد اولیه غذا هم باید فاسدنشدنی باشد و حتی بهتر است اگر قرار است در سفر خودتان غذا تهیه کنید، مواد اولیه تازه را در مقصد بخرید. اگر غذا را بیرون از خانه تهیه میکنید دقت داشته باشید قالب یخ، سبزی یا سالادی که به تمیزی آن اطمینان ندارید را مصرف نکنید. این موارد مهمترین عوامل انتقال میکروبها به بدن هستند.

آلودگی آبهای عمومی

محیط آبی عمومی در تابستان میتواند باعث انتقال میکروبها و عفونتهای بسیار شود. عفونت چشم، گوش، پوست و مجرای تنفسی از رایجترین بیماریهای در اثر قرارگیری در آبهای آلوده است. رشد قارچها روی پوست یکی از عوارض قرار گرفتن در محیط آلوده استخرهاست که میتواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و بیماریهایی مثل لوپوس، کمخونی و... به وجود آورد. انگلها نیز هنگام شنا از راه بینی وارد سیستم اعصاب مرکزی میشوند. بیماریهای باکتریایی نیز گرچه کمتر از بیماریهای قارچی، انگلی و ویروسی است، اما میتواند باعث بیماری پوست شود. هنگام استفاده از استخرهای عمومی در اولین مرحله از رعایت همه نکات بهداشتی در استخر اطمینان پیدا کنید و بعد از استخر نیز از مواد شوینده برای شستوشوی بدن و مو استفاده کنید. بعد از دوش گرفتن نیز بدن خود را چرب کنید تا از بروز قارچها پیشگیری شود. از همه مهمتر شما برای رعایت بهداشت آب، پیش از استفاده از استخر دوش بگیرید.

سرماخوردگی در تابستان

ویروسهایی در تابستان وجود دارند که در بدن نشانههای سرماخوردگی را نمایان میسازند. سرماخوردگی در تابستان نیز میتواند نشانههایی از سردرد، گلودرد و بدن درد شدید را بروز دهد. بنابراین در تابستان باید به علائم سرماخوردگی حساس باشید و از بروز آن پیشگیری کنید. ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن مهمترین عامل فعال شدن میکروبها و ویروسها و به وجود آمدن احساس سرماخوردگی است. هیدراته نگه داشتن بدن به معنی رساندن آب کافی به اندامهای داخلی بدن یکی دیگر از راهکارهای حفاظت از بدن در مقابل تکثیر ویروسها در فصل گرم است. با این حال دقت کنید گاهی تب کردن در تابستان نشانهای از سرماخوردگی به نظر میرسد، در حالی که گاهی عفونتهای ویروسی گوارشی یا دستگاه تنفسی نیز میتوانند باعث ایجاد تب و بالا رفتن دمای بدن شوند.

آفتابسوختگی

یک تابستان داغ با خود خطر آفتابسوختگی را به همراه میآورد. سوختگی در سطح کم ،خطر چندانی ندارد و در نهایت موجب خارش و خشک شدن پوست میشود. اما سوختگی شدیدتر با درد و احساس گرمای بیش از حد در منطقه آفتابسوخته همراه است. بنابراین بهتر است در فصل گرما استفاده از کرم ضدآفتاب را جدی بگیرید. اگر سوختگی ایجاد شد، مقابل نور خورشید قرار نگیرید، از کمپرس یخ یا آب سرد برای تسکین استفاده نکنید و با کرمهای مرطوبکننده سطح پوست را آبرسانی کنید. در صورت ایجاد تاول نیز به هیچ عنوان تاولها را از بین نبرید و به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

گرمازدگی

بارزترین نشانه گرمازدگی پیدا شدن جوشهای بسیار ریز قرمز یا صورتی در قسمتهایی از بدن است که در تماس بیشتر با لباس قرار دارد. گرمازدگی معمولا در هوای گرم و شرجی و در کودکان بیشتر اتفاق میافتد. در مراحل اولیه ممکن است گرمازدگی مشکل جدی به وجود نیاورد و فقط با احساس خارش همراه باشد. اما در موارد شدیدتر میتواند آسیبهایی به پوست وارد کند یا ورم و چرک ایجاد کند. به همین دلیل و برای پیشگیری از وخیم شدن گرمازدگی بهتر است در روزهای اوج گرما، هر روز دوش بگیرید. قسمتهای حساس و در معرض گرمازدگی بدن را همیشه به کمک کرمهای مرطوبکننده، آبرسانی کنید و مرطوب نگه دارید.

سپیده شعرباف

دانش و سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها