حسین فرحبخش از جمله سینماگرانی است که در سال‌های اخیر بارها به خفقانی که در مدیریت فرهنگی دهه 60 و بویژه سینما حاکم بوده، اعتراض داشته است.
کد خبر: ۱۱۴۵۳۸۴

این کارگردان و تهیهکننده سینما در گفتوگو با فارس درباره زندهیاد ناصر ملکمطیعی میگوید: مرحوم ملکمطیعی یکی از کسانی بود که برای سینما زحمات زیادی کشید، اما در دهه 60 با ظهور سینمای گلخانهای و نگاه یکسویه به هنرمندان و سیاستهای نادرست مدیران وقت وزارت ارشاد در حوزه سینما از ادامه فعالیت او جلوگیری شد؛ این در حالی بود که مقام معظم رهبری که آن زمان رئیسجمهور بودند با اقدامات این افراد مخالفت کردند، اما خاتمی، وزیر ارشاد وقت با حمایت نخست وزیر وقت (میرحسین موسوی) مانع از ادامه فعالیت ملکمطیعی شدند و جلوی اکران نخستین فیلمی که در ابتدای دهه 60 به کارگردانی ایرج قادری بازی کرد راگرفتند و او بابت این موضوع او بسیار درد و رنج کشید. فرح بخش گفت: سینمای ایران هیچگاه خیانتی که عدهای در بدنه سینما و خارج از آن در حق هنرمندان پیشکسوت کردند را از یاد نخواهد برد و باید فقط افسوس خورد که چرا کسانی میان او و مردم فاصله انداختند.

تهیهکننده سینمای ایران در ادامه اظهار کرد: همه ما خاطراتی از فیلمهای زندهیاد ملکمطیعی داریم و دوست داشتیم او با کولهبار تجربه مقابل همه ما ظاهر میشد و حسرتبهدل از دنیا نمیرفت. او پس از انقلاب میخواست با فیلم «نقش نگار» کار علی عطشانی به سینما بازگردد، اما نقش ضعیفی که به او سپرده شد و مشکلاتی که بر سر اکران آن بود، سبب شد او بهرغم اکران فیلم در سالهای بعد دیگر هیچ پیشنهادی را نپذیرد.

فرحبخش ادامه داد: پیشکسوتان و کسانی که برای سینمای ایران زحمت کشیدهاند سرمایههای فرهنگی این مملکتاند ، شایسته قدردانی و ارزشمند هستند. باید به آنها احترام گذاشت. نباید بگذاریم یک نفر فوت کند بعد یادمان بیفتد که چقدر عزیز و مهم بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها