پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات عراق

مقتدا صدر؛ امیدوار به تشکیل دولت

نتایج نهایی انتخابات عراق اعلام شد. هرچند این نتایج نشانگر پیشتازی بعضی ائتلاف‌ها و عقب ماندن برخی دیگر است اما از لحظه اعلام نتایج تا زمان تشکیل کابینه در عراق راهی طولانی باید سپری شود. پارلمان عراق 329 کرسی دارد و هرگروهی یا ائتلافی برای تشکیل دولت باید دست‌کم 165 کرسی را با خود داشته باشد. همین امر ائتلاف‌های پیروز را بر آن می‌دارد تا با سایر ائتلاف‌ها به رایزنی پرداخته و ترکیب جدیدی را سامان دهند. احتمالا از این ترکیب جدید است که در کنار رایزنی‌های داخلی و خارجی چهره نخست وزیر و کابینه آینده عراق مشخص خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۴۲۸۱۴

نیمه شب جمعه کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق نتایج نهایی را به این شرح اعلام کرد: براساس جمعبندی آرا و کرسیهایی که این کمیسیون از هر ائتلاف در استانهای مختلف عراق به دست آورده اعلام میکند ائتلافهای سائرون (مقتدا صدر) با 54، الفتح (هادی العامری) 47، النصر 42، دولت قانون (نوری المالکی) 25، حزب دموکرات کردستان عراق (مسعود بارزانی) 25، الوطنیه (ایاد علاوی) 21، الحکمه (عمار الحکیم) 19 و ائتلاف القرار (اسامه النجیفی) 14کرسی بیشترین سهم پارلمان آینده عراق را از آن خود کردند. اتحادیه میهنی کردستان عراق نیز موفق شد اکثریت کرسیهای پارلمان در استان سلیمانیه و کرکوک را کسب کند و حزب دموکرات کردستان عراق نیز موفق به پیروزی در استانهای اربیل و دهوک شده است. ریاض البدران، رئیس دایره انتخابات در یک کنفرانس خبری با اشاره به این که انتخابات تحت نظارت بینالمللی برگزار شده است، از وصول بیش از 1400 شکایت در مورد انتخابات به این کمیسیون خبر داد و گفت به این شکایتها رسیدگی خواهد شد. چهارمین انتخابات پارلمانی 2018 عراق روز شنبه 22 اردیبهشت ماه با رقابت حدود هفتهزار نامزد برای کسب 329 کرسی مجلس این کشور برگزار شد. میزان مشارکت مردم در این رویداد مهم سیاسی پساداعش 44.5 درصد بود.

مقتدا صدر، رهبر جریان پیروز انتخابات عراق در دیدار با سفرای برخی کشورهای همجوار از این کشورها خواست برای تشکیل دولت تکنوکرات از عراق حمایت کنند. صدر تأکید کرد اصل روابط عراق با کشورهای همجوار بر یک پایه اساسی است و آن اینکه کشورهای همجوار دوست هستند نه دشمن. ما از این کشورها میخواهیم برای تشکیل دولت تکنوکرات به عراق کمک کنند نه اینکه به مداخله بپردازند. تصمیم عراق به دست خودش است. مقتدا صدر یک روز قبل نیز با عمار الحکیم رئیس جریان ملی الحکمه دیدار داشت .این دیدار نشان داد، ائتلاف صدر، به رغم پیروزیهای خود نیازمند متحدانی در پارلمان آینده است تا بتواند شخص مورد نظر خودش را به عنوان نخست وزیر معرفی کند. ائتلاف صدر همچنین برای گرفتن کرسیهای ائتلاف الفتح تلاش میکند اما گفته میشود الفتح شرط کرده است برای همکاری با صدر باید از امتیاز وزارت کشور برخوردار باشد. در صورتی که ائتلاف صدر ـ الحکیم ـ العامری (جمعا حدود ۱۲۰ کرسی) هم شکل بگیرد هرگز نخواهد توانست بزرگترین فراکسیون پارلمانی را که به ۱۶۵ کرسی نیاز دارد بهدست آورد در نتیجه باید به سمت ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی، نخستوزیر عراق برود . یک گزینه مهم برای صدر ائتلاف با حیدر العبادی است البته به شرط تمدید دوره نخستوزیری او. مسالهای که با دیدگاه صدر همخوانی ندارد، زیرا قبلا گفته بود صرفا یک دوره از العبادی حمایت خواهد کرد. از آن گذشته صدر به دنبال نامزدی افرادی چون علی دوای، استاندار میسان و رائد فهمی، دبیر حزب کمونیست عراق برای پست نخستوزیری است. هرچند این افراد نیز از چنان قدرت و صلابتی که باید برخوردار نیستند. به هرحال اگر صدر نتواند در ظرف مدت قانونی (90 روز) با ائتلافهای موجود کنار بیاید از تشکیل دولت بازخواهد ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها