آیا آلرژی جنبه ژنتیک دارد؟
کد خبر: ۱۱۴۱۰۲۵

بروز حساسیت به مسائل ژنتیک مربوط میشود؛ این که چرا ژنتیک انسان تغییرکرده و آلرژی شایع شده، به تئوریهای مختلف از جمله نحوه زندگی، شهرنشینی، نوع تغذیه و عوامل محیطی مربوط میشود. همه این عوامل باعث میشود سیستم دفاعی بدن که باید در برابر عوامل بیماریزا واکنش نشان دهد به اشتباه در مقابل عواملی که برای دیگران حساسیتزا و مضر نیست، وارد عمل شود. آلرژی ممکن است دائمی یا فصلی باشد. تب بهاره یا یونجه علائمی شبیه سرماخوردگی دارد که در فصل بهار اتفاق میافتد. به علت گرده افشانی و افزایش تراکم گردهها فرد دچارگرفتگی بینی، آبریزش بینی، سوزش و خارش چشم، عطسههای مکرر و خارش گلو میشود.

آلرژی به چه اشکالی غیر از آبریزش و عطسه مکرر بروز میکند؟

گاهی علائم پیشتر میرود و ریهها را درگیر میکند و فرد دچار تنگی نفس، خس خس سینه و احساس سنگینی سینه میشود. البته تاثیر آلرژی بر پوست به صورت خارش و ضایعات پوستی دیده میشود. گاهی کهیر و اگزما مشاهده میشود. ممکن است فرد با خوردن غذا دچار تهوع و استفراغ، دل درد، دل پیچه و ... شود. البته این علائمی که توضیح میدهم میتواند ناشی از آلرژی باشد. احساس دائمی سرماخوردگی، سرماخوردگی طول کشیده، سرفههای طولانی، تغییرصدا، خواب آلودگی، خشکی صبحگاهی گلو، خارش ته حلق، ترشحات پشت حلق میتواند از آلرژی ناشی شود. گاه آلرژی سینوسها، چشم و گوش میانی را درگیر میکند. احساس پری گوش، احساس سنگینی صورت و حتی بوی بد دهان میتواند نشانه آلرژی باشد.

برای پیشگیری ازآلرژی چه راههایی توصیه میشود؟

دوری ازعوامل حساسیت زا توصیه میشود. برخی افراد آلرژی دائمی دارند وبرخی آلرژی فصلی. برحسب فصلی یا دائمی بودن آلرژی باید پیشگیری داشته باشیم.

کسی که آلرژی دائمی دارد شاید عوامل آلرژن داخل منزل داشته باشد. مثلا وجود حیوان خانگی، سگ و گربه، انواع پرندگان علائم را بدتر میکند. گیاهان زینتی یک اکوسیستم ایجاد میکند که کپکها و مایتها در اینجا زندگی میکنند. کسی که آلرژی دارد نباید گلدان نگهداری کند. برای این افراد آشپزخانه به علت بوی غذا میتواند محیط تحریککننده آلرژی باشد اگر تهویه خوب صورت نگیرد.

طعمدهندهها، رنگدهندهها، نگه دارندههای غذایی آلرژی را تشدید میکند. البته برای کسی که آلرژی فصلی دارد گردههای گیاهان تحریککننده است. از سایر عوامل داخل منزل میتوان به وسایل گرمازا، وسائل سرمایشی اشاره کنیم. پنکههای سنتی و کولر گردههای رسوب کرده در منزل را در محیط پراکنده کرده و علائم را تشدید میکند. اگر احتراق شومینه کامل نباشد و حتی ضایعات مربوط به اجاق گاز علائم را تشدید میکند. نوع کفپوش خانه مهم است. افرادی که آلرژی دارند باید از فرشهای دست بافت دوری کنند. زیرا داخل این فرشها مایتها زندگی میکنند. مایتها از پوست بدن انسان تغذیه میکنند. مواد دفعی مایتها حساسیتزاست. در کتابهای مانده از سالیان قبل و اسکناسهای کهنه این گردوغبار وجود دارد. باید فرشها شسته شوند. درجه حرارت آب باید بالاتر از 55درجه سانتیگراد باشد. فرش، مبل و رختخواب را باید جاروبرقی کشید تا مایتها کمتر شوند. البته تعویض زود به زود روبالشی کاری مفید است.

عوامل بیرونی حساسیتزا عبارت است از گرده گیاهان و گردوغبار موجود در هوا. توصیه میشود افرادی که آلرژی دارند هنگام صبح و بعدازظهر که گردهها بیشتر است، از منزل بیرون نروند.

چه تفاوتی بین سرماخوردگی و آلرژی دیده میشود؟

سرماخوردگی حداکثر یک هفته طول میکشد اما آلرژی طولانیتر بوده و طی یک فصل همراه فرد است. سرماخوردگی، کمتر از آلرژی موجب خارش گلو و بینی میشود. کسانی که گلودرد مکرر میگیرند بدون تب، نباید آنتیبیوتیک مصرف کنند. شاید بیماری آنها آلرژی باشد و باید در این موارد به پزشک مراجعه کنند. البته تغذیه کمتر موجب آلرژی میشود؛ بنابراین به خاطر آلرژی خودتان را از انواع غذاها محروم نکنید. کسی که آلرژی چشمی دارد و در فصل بهار از منزل خارج میشود بهتر است از عینک استفاده کند. البته قبل از این باید نزد چشم پزشک برود و علت خارش چشم مشخص شود. این افراد هنگام سوارشدن در خودرو بهتر است شیشههای ماشین را بالا بکشند. غذاهایی که بیماریشان را تشدید میکند مصرف نکنند و در صورت نیاز دارو با تجویز پزشک استفاده کنند. اگر دارو تاثیر نداشت، واکسن درمانی را در مراکز دانشگاهی انجام دهند.

دکترمحمد حسن بمانیان

فوق تخصص آسم و آلرژی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها