کارشناسان و تحلیلگران فوتبال این روزها در سراسر دنیا در حال صحبت پیرامون پدیده‌ای به نام محمد صلاح هستند. نکته جالب اینجاست که سرعت درخشش ستاره مصری لیورپول از اظهارنظر کارشناسان پیشی گرفته است. او تا اینجای فصل 40 گل به ثمر رسانده که هیچ بازیکنی در تاریخ لیورپول هرگز به این سرعت به این مهم دست نیافته بود. او تنها بازیکن تاریخ این باشگاه است که در 22 بازی مختلف لیگ جزیره موفق به گلزنی شده و با ادامه این روند نیز می‌تواند رکورد گل‌های یک مهاجم در 38 بازی را بشکند. هدف بعدی و نزدیک او شکستن رکورد یان راش است که در طول یک فصل موفق به زدن 47 گل برای قرمزهای آنفیلد شد. تابستان سال گذشته که لیورپول با مبلغ 37 میلیون پوند صلاح را از رم خرید، می‌دانست که بازیکنی با کیفیتی را جذب کرده است اما هرگز پیش‌بینی نمی‌کرد که در این مدت کوتاه شاهد چنین عملکرد فوق‌العاده‌ای از او باشد. سوال اصلی اینجاست که جوان مصری چطور در آنفیلد و زیر نظر یورگن کلوپ تا این حد پیشرفت کرد؟
کد خبر: ۱۱۳۵۴۵۶

صلاح در حالی در فصل جاری در لیگ برتر درخشیده که اولین تجربه حضورش در فوتبال جزیره و در تیم چلسی به هیچ وجه درخشان نبود. در این میان بیش از هر عامل دیگری باید به نقش مربی همچون یورگن کلوپ آلمانی اشاره کرد که علاوه بر استفاده از تواناییهای صلاح، توانست این توانمندیها را ارتقا بخشد. جالب اینجاست که کلوپ از سال 2013 محمد صلاح را زیر نظر داشت و در آن زمان در بازی دوستانه دورتموند و بازل سوئیس از کیفیت بازی ستاره مصری در ترکیب تیم سوئیسی شگفت زده شده بود. کلوپ بعد از آن پیگیر پیشرفت صلاح در چلسی، فیورنتینا و رم بود و جالب اینکه در همان زمان تیم استعداد یابهای لیورپول هم او را تحت نظر داشتند.

آمدن کلوپ به لیورپول نقظه عطفی برای جذب این ستاره مصری شد. تابستان گذشته و پیش از آغاز تمرینات پیش فصل بود که تیم استعداد یابی لیورپول نظر مثبت خود را نسبت به صلاح به کلوپ اعلام کردند. پیام آنها بسیار ساده بود: به ما اعتماد کنید، او گلهای زیادی میزند. کلوپ در آن زمان میخواست به گزینههای هجومی خود بازیکن دیگری را اضافه کند. او به دنبال بازیکنی بود که سرعت و خلاقیت را با هم داشته باشد و در عین حال خوب هم گل بزند. او به دنبال بازیکنی مثل سادیو مانه بود که هم بتواند داخل و هم خارج از محوطه کارساز و موثر باشد. البته در آن زمان کلوپ به دنبال گزینههای دیگری همچون کریستین پولسیچ و دراکسلر هم رفت اما هیچ کدامشان ویژگیهای بازیکنی همچون صلاح را نداشتند.

بالاخره در 22 ژوئن سال گذشته صلاح در حالی رم را ترک کرد که 19 گل برای جالوروسی به ثمر رسانده بود. حالا کلوپ به بازیکن مورد علاقه خود رسیده بود و تمام توجه و تمرکزش را معطوف به او کرد. در طول سفرهای پیش فصل به هنگ کنگ و آلمان، کلوپ ساعات زیادی را به صحبت کردن با صلاح میگذارند و به او توضیح میداد که به دنبال چه سبک بازی است. با شروع فصل به او گفته شد نزدیکتر به فیرمینیو بازی کند تا از این بازیکن برزیلی فشار آوردن به حرفیان و بازیهای دفاعی را بیاموزد.

نتیجه این آموزشها این بود که مثلث آتشین تیم کلوپ شکل گرفت و در عرض مدتی کوتاه صلاح به ضلع اصلی این مثلث تبدیل شد. خود کلوپ میگوید صلاح دقیقا همان بازیکنی است که برای نحوه بازی کردن تیم لیورپول مناسب است و اعتقاد دارد تا سالها میتواند در آنفیلد بماند. البته طرفداران لیورپول امیدوارند این اعتقاد کلوپ تا مدتها پا بر جا بماند، اما با توجه به سرعت پیشرفت صلاح باید اذعان داشت که شاید آنفیلد برای رویاهای ستاره مصری کوچک باشد.

حسین خلیلی

گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها