کارشناس هواشناسی با اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به داخل کشور اعلام کرد از امروز صبح به تدریج سامانه‌های بارشی از غرب کشورمان فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و طی سه روز آینده همچنان در سراسر ایران فعالیت خواهند داشت به صورتی که شنبه آینده اغلب مناطق کشور شاهد بارش‌های بهاری خواهند بود.
کد خبر: ۱۱۳۲۵۲۴
فعالیت سامانه بارشی در کشور/ توصیه هواشناسی برای بازگشت مسافران نوروزی طی 48 ساعت آینده

فریبا گودرزی، در این زمینه به جام جم آنلاین گفت: براساس نقشه‌های موجود امروز در بخش‌هایی از غرب، جنوب غرب، جنوب، مرکز کشور و همچنین دامنه‌های جنوبی و مرکزی زاگرس، البرز مرکزی و شرقی، سواحل مرکزی و شرقی دریای خزر و خراسان شمالی رگبار باران و گاهی رعد و برق همراه با وزش باد شدید موقتی داریم.

گودرزی در ادامه افزود: این تغییرات عاملی بوده برای وزش بادهای شدید و نسبتا شدید در برخی مناطق بخصوص نیمه شرقی و برخی از نقاط استان فارس به همین دلیل برای مناطق یاد شده پیش بینی گرد و غبار داریم به صورتی که دید افقی در این مناطق احتمالا کاهش قابل توجهی خواهد داشت و رانندگان و مسافران نوروزی که درحال بازگشت به شهرستان خود هستند باید به این نکته توجه داشته باشند.
این کارشناس سازمان هواشناسی به خبرنگار ما گفت: شدت بارش‌های امروز در استان‌ چارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد و لرستان خواهد بود و از بعد از ظهر امروز (پنج شنبه) جنوب همدان، استان مرکزی، غرب اصفهان، شمال و غرب فارس همراه با بخش‌های کوهستانی شمال و شرق استان خوزستان بارش شدید تجربه خواهد شد این درحالی است استان مازندران نیز از این پدیده مستثنی نیست و از اواخر وقت امروز بارش‌های سنگینی را تجربه می‌کند.

وی درباره وضعیت جوی روز جمعه در کشورمان نیز تاکید کرد: با درنظر گرفتن تقویت سامانه بارشی موجود در ایران روز جمعه بخش‌های بیشتری از کشورمان علاوه بر شهرستان‌هایی که امروز بارانی هستند پدیده بارش‌ را تجربه می‌کنند به صورتی که در جنوب غرب، جنوب، مرکز و غرب کشور همینطور دامنه‌های مرکزی و شرقی البرز سواحل خزر و بخش‌هایی از شرق و جنوب شرق کشور بارش‌ را داریم. این درحالی است که تغییر اقلیمی امروز و فردا در برخی نقاط کشور عامل افزایش وزش بادهای شدید خواهد شد.

گودرزی در ادامه افزود: بررسی‌های نقشه‌های موجود بیانگر آن است که علاوه بر پدیده بارندگی در برخی نقاط کشور بخصوص ارتفاعات کاهش دما را نیز تجربه می‌کنیم که این امر می‌تواند در ارتفاعات بارش‌هایی به صورت تگرگ ایجاد کند.

کارشناس سازمان هواشناسی ضمن تاکید براینکه روز شنبه نیز بیشتر نقاط ایران شاهد بارندگی هستند به خبرنگار ما گفت: طی روز شنبه آینده نیز سامانه بارشی همچنان در کشور فعال است و در اغلب مناطق کشور شاهد بارش‌های بهاری هستیم؛ ضمن اینکه در سه روز آینده آبهای خلیج فارس مواج است.

به گفته وی تهرانی‌ها امروز آسمانی نیمه ابری تا ابری را تجربه می‌کنند که در برخی ساعات بارش پراکنده و وزش باد در پایتخت خواهیم داشت به این ترتیب کمینه دمای هوای امروز صبح تهران16 درجه سانتی‌گراد بود و فردا هم انتظار بارش‌های پراکنده در پایتخت داریم ضمن اینکه دو تا سه درجه تهران خنک‌تر خواهد شد.

گودرزی با اشاره به مه‌گرفتگی برخی مناطق طی امروز و فردا اعلام کرد: استان‌های اردبیل، گیلان، لرستان، قزوین و مازندران از امروز صبح مه غلیظ را تجربه کرده‌اند که اصلی‌ترین عامل کاهش دید افقی بوده است و احتمالا فردا نیز پدیده مه‌گرفتگی در همین مناطق تجربه می‌شود؛ از این رو رانندگان باید درباره رعایت فاصله ایمنی و اصول رانندگی دقت ویژه‌ای داشته باشند.

وی به مسافران نوروزی که درحال بازگشت به شهرستان محل اقامت خود هستند نیز توصیه کرد به دلیل افزایش پدیده رعد و برق در بارش‌های بهاری و همچنین تغییرات سریع اقلیمی نسبت به رعایت نکات ایمنی دقت عمل بیشتری داشته باشند؛ بخصوص در ارتفاعات که احتمال وقوع صاعقه بیشتر از مناطق دیگر است سرنشینان خودرو هنگام وقوع این پدید نباید از داخل خودرو خارج شوند و حتما باید از گاردریل‌های کنار جاده حداقل 5 متر فاصله داشته باشند و هرگز به آنها نزدیک نشوند.

این کارشناس هواشناسی در ادامه افزود: در شرایط صاعقه به هیچ عنوان افراد نباید زیر درختان و سازه‌های فلزی مثل دکل‌های برق پناه بگیرند به این دلیل که احتمال برخورد صاعقه با آنها بیشتر خواهد شد. این درحالی است که درشیب کوهپایه‌ها و همچنین آبراهه‌ها مسافران هرگز نباید توقف طولانی مدت داشته باشند و از کمپ زدن در مناطقی که احتمال جاری شدن سیلاب است جدا خودداری کنند.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها