بنابر آمارها، در حال حاضر تقریبا نیمی از جمعیت دنیا را جوانان زیر 25 سال تشکیل می‌دهند و بیشتر آنها در کشورهای نه چندان توسعه یافته زندگی می‌کنند. به همین دلیل بیشتر کشورها با مشکلات فراهم کردن امکانات مهم برای این جوانان، از جمله شغل و حرفه مناسب، مواجه شده‌اند. نبود کار و درآمد مناسب، موجب مشکلات دیگری مثل نبود تمایل به تشکیل خانواده، نبود امکانات خرید مسکن و افزایش جرم و جنایت می‌شود. بنابراین حل مشکلات حرفه‌ای این جوانان در دستور کار بسیاری از دولت‌های سراسر دنیا قرار گرفت.
کد خبر: ۱۱۳۰۲۳۹

حل معضل بیکاری در کشورهای اروپایی

وجود بحران اقتصادی و مالی در اروپا بین سالهای 2007 و 2013، باعث شد نرخ بیکاری جوانان از 15/3 درصد به 23/5 درصد برسد و این وضعیت در کشورهای اروپای جنوبی حتی بدتر نیز بود. در اسپانیا و یونان نرخ بیکاری جوانان حتی به 57 درصد رسیده بود. یا در ایتالیا و پرتغال، به ترتیب 40 و 36 درصد جوانان، بیکار بودند. در برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان، جوانان تحصیلکرده، شانس یافتن شغل مناسب داشتند، اما در کشورهای دیگر تمام جوانان در هر سطح از سواد نمیتوانستند شغل مناسبی پیدا کنند. برای مقابله با این بحران کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD)، از جمله اتریش، بلژیک، کانادا، دانمارک، فرانسه، آلمان، ایسلند، ایرلند، ایتالیا و هلند برنامه اقدام برای جوانان ترتیب دادند که به موجب این برنامه به بهبود بازار کار جوانان پرداختند. در این برنامه تمام کشورهای عضو موظف شدند:

تمام تمهیدات لازم را جهت ایجاد بازار کار مناسب برای جوانان به کار گیرند.

از جوانان بیکار تا زمان بهبود شرایط بازار کار، حمایت مالی لازم را داشته باشند که البته این امر مستلزم تعهد دوجانبه بین دولت و جوانان بود.

درزمینه توسعه بازار کار فعال اقداماتی موثر ترتیب دهند.

تمام موانع موجود بر سر راه استخدام جوانانی که از مهارتهای کافی برخوردار نیستند را حذف کنند.

کارفرمایان را به ایجاد برنامههای کارآموزی و توسعه این برنامهها تشویق کنند و به این ترتیب جوانان را مجهز به مهارتهای مناسب بازار کار نمایند.

این کشورها باید شرایطی فراهم میکردند تا آموزش فنی و حرفهای در اختیار همه جوانان علاقهمند قرار گیرد.

به جوانان در آماده سازی رزومه خود و نحوه مصاحبه شغلی دادن در بخشهای مختلف کاری آموزش دهند تا آنها بتوانند به بهترین شکل ظاهر شده و حرفه مورد علاقه و منطبق با تخصص و تواناییهای خود را بیابند.

علاوه بر این کشورهای عضو سازمان OECD، تلاش کردند با اصلاح سیاستهای بازار کار و ارائه تسهیلات مناسب به تمام جوانان، دسترسی به اشتغال را افزایش داده و با محرومیت اجتماعی مقابله کنند. همچنین آنها از تجربههای یکدیگر در حل مشکلات مربوط به بیکاری بهره جسته و بسیاری از این کشورها توانستند تا حد قابل توجهی، مشکل بیکاری را در کشور خود حل کنند.

حل معضل بیکاری در هند

کشور هند نیز گرفتار معضل بیکاری بسیاری است تا جایی که بسیاری از فارغ التحصیلان، پزشکان، مهندسان و دانشمندان بیکار هستند یا وضعیت اشتغال مناسبی ندارند و به این ترتیب نیروی منابع انسانیشان بشدت در حال هدر رفت است. از طرفی با جمعیت 2/1 میلیاردی این کشور که روز به روز به آن نیز افزوده میشود، مشکل بیکاری، وخیمتر نیز میشود. متخصصان و کارشناسان این کشور برای حل بیکاری راهحلهایی ارائه کردهاند که امیدوارند با اجرایی شدن این موارد، معضل بیکاری در هند به کل ریشه کن شود.

فرصتهای شغلی بسیاری در هند وجود دارد، اما افزایش جمعیت، موجب بیکاری عده کثیری از جوانان شده است. آنها معتقدند با کاهش جمعیت در آینده میتوان مشکل بیکاری را حل کرد.

تورم موضوع دیگری است که موجب بیکاری شده است. با اصلاح اقتصاد کشور و کاهش تورم، میتوان برای جوانان ایجاد شغل کرد.

کیفیت تحصیل و آموزش در این کشور باید بهبود یابد. سیستم آموزشی هند درحال حاضر، چندان رضایت بخش نیست. دولت باید به این مقوله بدقت توجه نشان داده و نیروی کار متخصص تربیت کند. محصلان در کنار مطالعه دروس تئوری، باید در مورد رشته تحصیلی خود، دانش عملی هم داشته باشند.

با توسعه صنایع و همچنین حفظ صنایع موجود در کشور، میتوانند بازار کار مناسب برای جوانان فراهم کنند. درضمن توسعه صنعت کشاورزی میتواند جلوی مهاجرت جوانان از روستا به شهرها را بگیرد و آنها در محل زندگی خود از شغل و حرفه مناسبی برخوردار باشند.

با ورود شرکتهای خارجی به کشور و سرمایهگذاری، فرصتهای شغلی بسیاری ایجاد میشود و جوانان بسیاری شاغل میشوند.

در واقع روشهای فوق، توصیههای کارشناسان به دولت هند بهمنظور برطرف کردن معضل بیکاری است.

مشکل مسکن جوانان در مصر

تهیه مسکن برای بهبود وضعیت زندگی مردم مصر بویژه جوانان یکی از اصلیترین اقدامات در دستور کار دولت مصر است. این کشور برای حل مشکل مسکن، بویژه فقرا و افراد کمدرآمد، سیاستهای مختلفی در نظر گرفته است. یکی از این سیاستها کمک گرفتن از بخش خصوصی است تا بازار مسکن را رونق ببخشند. یکی دیگر از اقدامات دولت مصر کاهش فقر است تا افراد بیشتری قدرت خرید مسکن پیدا کنند. دولت برای بهبود بخشیدن و توانا ساختن بازار مسکن، اقدامات زیر را در برنامه کاری خود قرار داده است.

ایجاد چارچوب مقرراتی مورد نیاز و اصلاح نهادهای دولتی که روی اهداف مختلف متمرکز شده و بازنگریهای لازم را انجام دهند.

اطمینان از دسترس بودن تمام بخشهای مربوط به خانهسازی، از جمله زمین، زیرساخت، نیروی کار، مصالح مورد نیاز و ارائهکنندگان خدمات از طریق کمکهای فنی و آموزش.

همچنین بودجه مربوط به خرید و تخصیص زمین و سازوکارهای تولید مسکن را افزایش داده و شرایط مناسبی برای جوانان به منظور خرید خانههای با قیمتهای مناسب ترتیب داده است.

اردن

این کشور برای بهبود وضعیت زندگی جوانان و تمایل آنها به تشکیل خانواده، شرایط بازار کار را بهبود بخشیده و بیشتر برنامهریزیهای خود را جوان محور کرده است. دولت بیش از استخدام به مساله خوداشتغالی توجه نشان میدهد.

مسئولان معتقدند میتوان شرایط مناسبی برای خوداشتغالی جوانان فراهم کرد و آنها بتوانند برای خود و البته دیگران فرصتهای شغلی ایجاد کنند.

منبع: theeuropean-magazine.com

مترجم: نادیا زکالوند

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها