اعتیاد به انواع مواد مخدر نوعی بیماری است که می‌توان از آن به مادر آسیب‌های اجتماعی تعبیر کرد. برای این که از فرد معتاد هر رفتار ضد اجتماعی بعید نیست و در بسیاری از موارد، قتل، اختلافات خانوادگی، ضرب و جرح، سرقت، پرخاشگری، تکدیگری و... ریشه در اعتیاد دارند.
کد خبر: ۱۱۲۸۴۳۳

تقریبا بیشتر خانوادهها از مضرات و آسیبهای اعتیاد به مواد مخدر اعم از سنتی و صنعتی آگاهی نسبی دارند، اما امروزه جوامع بشری با اعتیاد نو و مدرنی به نام اعتیاد به اینترنت روبهروست که در نتیجه استفاده بیش از حد از فضای مجازی یا استفاده نامعقول و بیمارگونه از اینترنت و فناوریهای نوین به وجود آمده است. بدون شک همه به فواید این معجزه بزرگ قرن اذعان دارند و ما نیز بر توسعه آن تاکید داریم و برهیچکس پوشیده نیست که میتوان از اینترنت و فضای مجازی به علت ظرفیتهای مثبت، بهرههای فراوانی از جمله فراگیری دیجیتال، بستری برای دیپلماسی، فضایی برای توسعه و پیشرفت، ابزاری برای مدیریت، استفاده بهینه از زمان و صدها فایده دیگر استفاده کرد، اما سخن ما در این گفتار درباره آسیبهای ناشی از استفاده نامعقول از این فناوری و مضرات پنهان آن است.

اولین آسیب این نوع از اعتیاد، به انزوا کشیده شدن فرد و عدم قدرت ارتباطگیری با خانواده و جامعه است که در نتیجه آن، فرد معتاد به اینترنت در زندگی اجتماعی با مشکلاتی عدیده از جمله افزایش استرس و اضطراب و ناتوانی روبهرو میشود.

دومین آسیب اعتیاد به فضای مجازی، مبتلا شدن فرد به آسیبهای روانی و فکری است. استفاده بیش از حد از اینترنت، موجب ایجاد وابستگی شدید روانی و فکری میشود، برخی در فضای مجازی زندگی میکنند و از نیازهای اساسی خود در زندگی واقعی چشمپوشی میکنند. در صورت جلوگیری از استفاده آنان از اینترنت با پرخاشگری آنان مواجه میشویم.

سومین آسیب اعتیاد به فضای مجازی، از بین رفتن قبح روابط غیر اخلاقی و ارزشهای اخلاقی جامعه است. امروزه بخش قابل توجهی از کودکان و نوجوانان سرگرم بازیهای اینترنتی هستند که به صورت ناخودآگاه شخصیت آنان را شکل میدهند و بسیاری از این بازیها مروج خشونت و رفتارهای ضداخلاقی هستند. درحال حاضر سوء‌‌استفاده ذهنی و جنسی از کودکان در فضای سایبر یکی از چالشها در جامعه بینالمللی است. بخش زیادی از نوجوانان و جوانان نیز عضو شبکههای اجتماعی هستند که در بسیاری از این شبکهها شاهد روابط صریح جنسی هستیم که در صورت مداومت کاربر، این امر در وی نهادینه شده و امری کاملا طبیعی و عادی نمایان میشود و نتیجه آن ارتکاب سطوح نازلتر آن در فضای حقیقی است.

چهارمین آسیب فضای مجازی، آسیبهای جسمانی است. استفاده بیش از حد از رایانه، باعث فشارهای عصبی، چشم درد، چاقی و انزوای اجتماعی، رکود فعالیتهای معده، عدم جذب چربیها، افزایش قند خون، کم شدن فعالیت کلی بدن و مشکلات تنفسی، سبب افتادن سر شانهها و خارج شدن ستون فقرات از حالت طبیعی میشود.

سردار حمید هداوند

جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها