رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان این‌که قلمرو سایبری جمهوری اسلامی ایران توسط دشمن اشغال شده است، بر نقش جدی حوزه‌های علمیه در بازمهندسی نظام جامع سایبری جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد.
کد خبر: ۱۱۲۷۱۵۸

به گزارش مهر، سردار غلامرضا جلالی در جلسه بصیرتی حوزه علمیه آیتا... حقشناس با اشاره به جلسه چندی قبل شورای عالی فضای مجازی در حضور رهبر انقلاب گفت: دراین جلسه رهبر انقلاب نکاتی را مطرح کردند که برای همه ما تکالیفی را ایجاد کرد؛ ایشان فرمودند «فضای سایبری مدل جدید از حکمرانی جهانی است که در این فضا، دنیا شکل میگیرد و مدل حکمرانی جهان و کشورها را تغییر میدهد و ما باید بهدنبال مدل جدید حکومتی از حکومت اسلامی در فضای سایبر برویم.»جلالی با بیان اینکه تلگرام، اطلاعات ما را به دشمن فروخته است، گفت: این امر کاملا در صحنه نشان داده شد و دیدیم دشمن با اطلاعات عمل میکند. ما در جلسات مختلف نسبت به این موضوع موضعگیری کردیم اما مورد خوشایند عدهای قرار نگرفت.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: تلگرام قبلا در روسیه سابقه داشته و از این کشور اخراج شده است. میتوان گفت در این شبکه حاکمیت ما کاملا نقض میشود. در این فضا نظام جمهوری اسلامی نمیتواند هیچ احقاق حقی کند، زیرا هیچ قانونی در کشور تعریف نشده است، بنابراین حق ملت در این شبکه ضایع شده است.

وی در مورد ادعای تلگرام در ایجاد شغل افزود: پلیس فتا اعلام کرده 11 هزار شغل در فضای مجازی وجود دارد که بخشی از آن به فروش مواد مخدر، فحشا و سایر جرایم اختصاص دارد.جلالی با اشاره به ادعای تلگرام در تعریف پول اینترنتی و نظام بانکی تصریح کرد: پول اینترنتی گرام تعریف شده که در اسفند سهام آن فروخته میشود که در صورت خرید گسترده احتمالا 30 تا 40 میلیارد دلار ثروت ملی مردم ایران را از طریق فروش اینترنتی گرام به خود اختصاص میدهند.

وی افزود: این تصویر همان نظام سلطه است که میخواهد اداره مردم ما را در ابعاد سیاسی، اجتماعی، مذهبی، فرهنگی، شغلی و اداره سیاست و کنترل در دست بگیرد و درواقع دیگر ما دولتی نداریم، میتوان گفت، زوال حکومتهای سنتی از طریق توسعه فناوری اطلاعات است، کل کنترل دولت را در اختیار سیستمی قرار میدهد که در اختیار خودش است.

باید زیرساختها را خودمان تعریف کنیم

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به انتشار برخی اخبار از طریق تعدادی از سایتهای اینترنتی و اتهامات گفت، انتشار اخبار کذب و دروغ از طریق شبکه اجتماعی به ما اجازه دفاع و پاسخگویی نمیدهد زیرا این سیستم به نوعی طراحی شده که نظام حکمرانی جدید تولید کند و راه حل این است که زیر ساختهای آن را خودمان و ملی تعریف کنیم.وی با اشاره به واقعه دراویش خیابان پاسداران گفت، سرزمین جمهوری اسلامی از نظر قلمرو سایبری در مولفه سیاسی و اجتماعی اشغال شده؛ دشمن آن را اشغال کرده و ما باید آن را پس بگیریم.

سردار جلالی، با اشاره به نگاه فقها به شبکههای اجتماعی با اشاره به آیه نفی سبیل افزود، امام فرمودند نفی سبیل بر تمام مسلمانان واجب است اگر احتمال دهید ما را به سمت تسلط دشمن هدایت میکند. بیشتر فقها فتوایشان در حرمت ازدواج زن مسلمان و مرد کافر و غیر مسلمان این است که مرد غیر مسلمان به استناد این آیه بر زن مسلمان تسلط مییابد که این حرام است. وی با اشاره به فتوای مرحوم آیت ا... لاری در مبارزه با انگلیس در منطقه بوشهر با استناد به آیه نفی سبیل خاطرنشان کرد، آیه نفی سبیل مبنای فقه سیاسی اسلامی است که باید به آن پرداخته شود.

جلالی خاطرنشان کرد: اگر ازدواج زن مسلمان و مرد غیر مسلمان موجب تسلط بر مسلمان شده و حرام است، تسلط شبکهای به نام تلگرام، بر کل ذهن فکر مسلمانان حرام نیست؟ باید ماهیت آن را درست تشخیص داد و چه بسا با یک حکم حکومتی مثل تحریم تنباکو باید سراغ آن برویم، آیا نمیتوان فتوا داد و تکلیف تلگرام را مشخص کرد؟ رهبر انقلاب تاکید کردند شبکههای داخلی جایگزین آنها شوند و برای آن برنامه زمانبندی اختصاص دادند و این تاکید حکومتی است، اما تکلیف غیر حکومتی این است که روحانیون باید دانش شبکههای اجتماعی و مهندسی اجتماعی را در قالب دروس مختلف بیاموزند. شناخت نظام حکمرانی در فضای مجازی تکلیفی در هر حوزهای ایجاد میکند و حوزه باید نقش جدی در بازمهندسی نظام سایبری جمهوری اسلامی مبتنی بر شبکههای اجتماعی طبق منویات رهبر انقلاب داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها