منابع خبری گزارش داده‌اند دولت آمریکا صادرات تجهیزات نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای را به ایران مجاز کرد. دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ، ورود برخی تجهیزات پیشرفته به ایران را که گفته می‌شود از آنها می‌توان برای نظارت بر اجرای توافق هسته‌ای برجام استفاده کرد، مجاز اعلام کرده است.
کد خبر: ۱۱۲۶۵۱۰

به گزارش المانیتور، جان سالیوان، معاون وزیر خارجه آمریکا با امضای سندی، یک شرکت مستقر در ایالت مریلند را مجاز به صدور شبکههای پهنباند، دیشهای ماهواره و تجهیزات وایرلس برای ایستگاههایی کرده که انفجارهای هستهای را در لحظه ثبت میکنند.

قوانین داخلی آمریکا که بعد از جنگ ایران و عراق به اجرا درآمدند، صادرات کالاهای دارای کاربری دوگانه را که قابل استفاده در برنامه هستهای ایران هستند محدود میکنند. وزارت خارجه آمریکا در مکاتبهای در 5 ژانویه که به رویت المانیتور رسیده این تصمیم را به اطلاع کنگره رسانده است. این اولین باری نیست که ایالات متحده صادرات فناوریهای دیجیتال را به ایران مجاز میکند. در سال 2010 و در بحبوحه آشوبهای پس از انتخابات ریاستجمهوری در ایران هم وزارت خارجه آمریکا به شرکتهای این کشور اجازه داد به ایران کالاهای ارتباطات اینترنتی نظیر تجهیزات مرتبط با چت، ایمیل، شبکههای مجازی، سرویسهای اشتراک عکس و فیلم صادر کنند. درخواستکننده این تجهیزات نظارتی، «سازمان معاهده منع جامع آزمایشهای هستهای» است که وظیفه نظارت بر انفجارها در آزمایش هستهای را بر عهده دارد. با آنکه ایران و آمریکا هر دو جزو کشورهایی هستند که این معاهده را تصویب نکردهاند، مقامهای این سازمان سه سایت را در ایران تعبیه کردهاند تا اطلاعات مربوط به انفجارهای هستهای را به وین منتقل کنند.

المانیتور نوشته این اقدام کانالی مستقل و زنده برای نظارت بر فعالیتهای هستهای ایران فراهم خواهد کرد. داریل کیمبال، رئیس اندیشکده «انجمن کنترل تسلیحاتی» گفت: «این فناوری، مانند سامانه ثبت زلزله است. اگر ما فکر کنیم که ایران، به نحوی یک بمب هستهای را منفجر کرده، میتوانیم با استفاده از یک شبکه اطلاعات این انفجار را تائید کنیم.»/ فارس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها