سالمندی 66 ساله امروز به مطب من مراجعه کرد، در حالی که همراهانش زیر بغل او را گرفته بودند و نمی‌توانست روی پاهای خود راه برود. حتی اجازه معاینه را به من نمی‌داد. همراهان، نگران هر لحظه از من سوال می‌کردند دلیل سرگیجه چیست. نگرانی همه از تومورهای مغزی و هزاران بیماری دیگر بود. وقتی معاینه من تمام شد، گفتم مادرم نگران نباش. این سرگیجه از گوش است و من کامل درمانش می‌کنم. انگار بهترین خبر دنیا بود. با خودم گفتم چقدر اطلاعات در مورد سرگیجه کم است. تصمیم گرفتم اطلاعاتم در مورد سرگیجه را در اختیار هموطنانم قرار بدهم تا شاید مردم با اطلاعات بیشتر و در آرامش به پزشک شان مراجعه کنند.
کد خبر: ۱۱۲۰۴۶۶

سرگیجه نوعی احساس گیجی، چرخش و عدم تعادل است که در اختلالات مختلفی ممکن است رخ دهد. سرگیجه مثل تب، یک علامت از اختلال در بدن است که این اختلال ممکن است در گوش داخلی، مغز یا مسیر اعصاب حسی وجود داشته باشد. سرگیجه شایعترین اختلال گزارش شده ازسوی افراد سالمند بالای 65 سال است. اگرچه ممکن است در هر سنی رخ دهد. به طوری که در دو سال اخیر من در کلینیک تخصصی ارزیابی سرگیجه 14 کودک با اختلال سرگیجهای شناسایی و ارزیابی کردهام.

سرگیجهها ممکن است دائمی یا موقتی باشند. معمولا سرگیجههای دائمی منشا روانشناختی دارند. سرگیجههای موقتی اصولا ناشی از اختلالات گوشی، قلبی و عروقی و مغزی هستند. با توجه به اینکه سرگیجه عملکرد فرد در زندگی روزمره را تحتتاثیر قرار میدهد، مراجعه سریع به متخصص و شناسایی و درمان آن از اهمیت فوقالعادهای برخوردار است.

افرادی که دچار سرگیجه میشوند، عموما احساس میکنند سرشان یا محیط اطرافشان در حال حرکت یا چرخش هستند. علائم همراه با سرگیجه عبارتند از:

اختلالات تعادلی و سبکی سر

احساس بیماری حرکت یعنی عدمتعادل در وسایل متحرک مثل وسیله نقلیه یا قایق

تهوع و استفراغ

وزوز گوش

احساس پری در گوش و سنگینی اطراف سر

گاهی سردرد

دو نوع کلی، سرگیجه وجود دارد. نوع محیطی که در آن سرگیجه ناشی از اختلالات ارگانهای تعادلی در گوش داخلی است. لابیرنت گوش داخلی شامل ارگانهای بسیار ریزی است که تحریکات تغییر سر و بدن را در پاسخ به جاذبه به مغز ارسال میکند. این پیامها به مغز میگوید بدن و سر به چه سمتی حرکت میکند. هرگونه اختلال در این سیستم، باعث ایجاد سرگیجه میشود. این اختلال میتواند یک عفونت ویروسی باشد یا ساختارهای تعادلی گوش داخلی را در بر گیرد.

نوع دوم، سرگیجههای مرکزی هستند که ناشی از اختلالات سیستم عصبی مرکزی هستند. این اختلالات معمولا در نواحی ساقه مغز و مخچه رخ میدهد. علائم سرگیجههای مرکزی معمولا اختلال در تعادل همراه با گیجی است.

تشخیص اختلالات سرگیجهای توسط تیم درمانی شامل متخصص گوش و حلق و بینی، متخصصان اعصاب، قلب و شنوایی شناسان صورت میگیرد. بهترین روش برای مواجهه با سرگیجههای ممتد و نشانهدار، عدم درمان خودبهخودی و مراجعه سریع به پزشک مربوط است. بیشتر سرگیجهها قابل درمان هستند و اصلا نباید از وقوع سرگیجه ترسید.

دکتر نیما رضازاده

دکتری تخصصی ادیولوژی شنوایی و تعادل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها