نیازی نیست یک فیلم‌بین حرفه‌ای باشید تا درباره ژانرها یا گونه‌های سینمایی اطلاعات کسب کنید. برنامه «سینما‌گونه» علاوه بر معرفی گونه‌های سینمایی، تلاش دارد آگاهی علاقه‌مندان به سینما را از ژانرهای مختلف افزایش دهد.
کد خبر: ۱۱۱۹۹۳۹

برنامه سینماگونه به تهیهکنندگی آرش گودرزی روزهای جمعه و شنبه ساعت 22 و 30 دقیقه از شبکه نمایش پخش میشود و در 26 قسمت، گونههای مختلف سینمایی و چند زیرشاخه از ژانرها را معرفی میکند.

این برنامه در کنار میانبرنامههای شبکه نمایش، به عنوان یک اثر تولیدی مستقل هم اکنون از این شبکه پخش میشود.

ارتقای سواد تصویری

ماموریت شبکه نمایش، پخش فیلم سینمایی است؛ اما این شبکه در فواصل بین فیلمهای سینمایی، علاوه بر آنوسهای سینمایی و میانبرنامههایی چون موسیقی فیلم و برنامههای تامینی مانند «علم سینما» و «سینما آیکیو»، در چند ماه اخیر برنامههایی همچون «سینما و دوبله» و «سینماگونه» را تولید و پخش کرده است.

محمد حسامپور، مدیر تامین برنامه شبکه نمایش در این باره به جامجم میگوید: ماموریت اصلی شبکه نمایش، پخش فیلم سینمایی است و در راستای انسجام بخشی و هویت یافتن پخش فیلم، باکسهای هفتگی و موضوعی همچون مرور آثار بازیگران یا کارگردانان ایرانی و خارجی، سینمای هند، فیلمهای دنبالهدار و ... را تعریف کرده است.

وی ادامه میدهد: طبعا در فواصل پخش بین فیلمهای سینمایی مانند همه شبکههای تخصصی در دنیا، برنامههایی به منظور افزایش سطح آگاهی و ارتقای سواد بصری و سینمایی مخاطبان تولید و پخش میشود. برخی از این برنامهها مرتبط با فیلم سینمایی هستند، مانند نقد و بررسی سینماکلاسیک که قبل و بعد پخش فیلم سینمایی پخش میشود و برخی دیگر از این برنامهها هویتی مستقل دارند، همچون برنامه سینمادوبله و سینماگونه.

حسامپور اضافه میکند: برنامههای تامینی و تولیدی مستقل، کوتاه، جذاب و خوش ریتم هستند که از الگوی برنامهسازی با تمرکز بر محتوای سرگرمکننده تبعیت میکنند و همزمان با توسعه تلویزیون دیجیتال و به تبع آن همگرایی و تکثیر محتوا در پلتفرمهای مختلف کاربردی و جریانساز شده است. این دسته از برنامهها اصطلاحا اسنک تیوی (SNACK TV) نام دارند و شبکه نمایش بعد از برنامه سینماگونه نیز تهیه و پخش این نوع برنامهها را ادامه خواهد داد.

مردم، منتقدان، سینماگران

برنامه سینماگونه با معرفی گونههای سینمایی چند هدف را دنبال میکند که مهمترین آنها آشنایی مخاطب عام با گونههای سینمایی است.

تهیهکننده برنامه در این باره توضیح میدهد: مردم، منتقدان و سینماگران نیاز دارند با گونههای سینمایی آشنا شوند. منتقدان و سینماگران به طور مستقیم با گونههای سینمایی در ارتباط هستند، ولی شناخت ژانرها به مخاطب کمک میکند سلیقه خودش را بشناسند و بداند چه گونههایی را دوست ندارد و ترجیح میدهد چه ژانرهایی را دنبال کند. به گفته آرش گودرزی، شناخت ژانرهای سینمایی ابزاری است برای این که مخاطبان براحتی فیلمهای مورد علاقه خودشان را پیدا کنند و درباره خصوصیات این فیلمها اطلاعات بیشتری به دست بیاورند.

گودرزی درباره اهمیت ژانر برای منتقدان میگوید: در گذشته همه فیلمهای سینمایی با یک معیار ارزیابی و بررسی میشدند در حالی که با یک متر و معیار ثابت نمیتوان مثلا فیلم کمدی را با فیلم درام مقایسه کرد. بنابراین ما سیر تحولی پیدایش گونههای سینمایی را نیز مد نظر قرار دادهایم و ضمن معرفی هر گونه یا زیرشاخههای آن، چند فیلم شاخص از گونه مورد نظر را معرفی
میکنیم و یکی از متاخرترینها را به نمایش میگذاریم.

به گفته این تهیهکننده، شناخت گونههای مختلف سینمایی برای سینماگران این حسن را دارد که بر اساس مولفههای هر گونه، آثار متنوع بسازند.

از زبان سینماگران

اجرای برنامه سینماگونه را دکتر محمدشهبا، به عهده دارد که نویسنده، مترجم و کارشناس سینمایی است. همچنین افرادی از بین فیلمسازان و کارشناسان سینما در این برنامه مهمان شدهاند که از جمله میتوان به مهدی فخیمزاده، مهدی سجادهچی و شیوا مقانلو اشاره کرد.

گودرزی درباره انتخاب مجری و مهمانان این برنامه توضیح میدهد: دکتر شهبا در مقام مدرس دانشگاه و صاحب نظر در زمینه گونههای سینمایی صاحب تالیف بوده و مسلط به محتوای برنامه است. مهمانان سینماگونه نیز از بین کسانی انتخاب شدهاند که یا در گونه مورد بحث اثری ساختهاند یا مانند خانم مقانلو در این زمینه ترجمه یا تالیفاتی دارند.

مطالبه و مشارکت

تهیهکننده سینماگونه بسیار امیدوار است که این برنامه بتواند بر جریان سینمای ایران تاثیر بگذارد و مطالبه برای تنوع و تکثر گونهها را به وجود بیاورد.

گودرزی در این باره میگوید: متاسفانه سینمای ایران از فقر گونهای رنج میبرد و خیلی بندرت اتفاق میافتد که فیلمی مانند «آل» در ژانر وحشت ساخته شود یا فیلمی مانند «دراکولا» از گونه کمدی وحشت. امیدوارم افزایش دانش مردم درباره گونهها مطالبهای ایجاد کند که سینمای ما به فیلمهای کمدی و درامهای اجتماعی خلاصه نشود و شاهد غنا و تنوع تولیدات سینمایی باشیم.

بررسی سینمای روز جهان

محمد حسامپور، مدیر تامین برنامه شبکه نمایش درباره تولیدات جدید این شبکه میگوید: برنامهای به نام فیلم کوتاه تدارک دیدهایم که به معرفی، تحلیل و نمایش فیلمهای کوتاه اختصاص دارد. همچنین برنامه دیگری به نام «تیتراژ» در این شبکه طراحی شده که به پشت صحنه فیلمهای سینمایی و معرفی فناوریهای سینمای ایران اختصاص دارد و همچنین قرار است در آینده جریانشناسی سینمای روز دنیا در شبکه نمایش به مخاطبان ارائه شود.

براساس توضیحات حسامپور، جریانشناسی سینمای روز دنیا چیزی شبیه برنامه هفت خواهد بود که به مسائل روز و تولیدات سینمای جهان اختصاص دارد.

مدیر تامین برنامه شبکه نمایش درباره این برنامه میگوید: با حضور منتقدان، کارشناسان و نظریهپردازان، رویدادها و مسائل سینمای جهان بررسی خواهد شد. همچنین نمایندهای از شبکه نمایش برای حضور در جشنوارهها، بازارهای فیلم و سایر رویدادهای سینمایی جهان حضور خواهد داشت و گزارشهایی در اختیار این برنامه قرار خواهد داد.

شبکه نمایش این برنامه را برای ایام نوروز درنظر گرفته است.

ام البنین دیوسالار

جامجم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها