ورود موج سرمای فراگیر و پایدار در بیش از 20 استان کشور و افزایش بی‌سابقه مصرف گاز، صرفه‌جویی سراسری برای عبور از روزهای سرد زمستان را بیش از پیش ضروری ساخته است.
کد خبر: ۱۱۱۹۰۸۴
راهـکارهای کاهش مصرف گاز در زمستان

بیژن زنگنه، وزیر نفت با درخواست از مردم برای صرفهجویی در مصرف گاز گفت: با صرفهجویی گاز همه مردم میتوانند از گاز طبیعی بهرهمند شوند و صنایع نیز به تولید بپردازند. اکنون رکورد مصرف گاز در کشور شکسته شده و در هفته گذشته به 570 میلیون متر مکعب در روز آن هم تنها در بخش خانگی رسید. مجید بوجارزاده، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با اعلام خبر رکوردشکنی مصرف گاز در بخش خانگی اظهار کرد: این میزان مصرف، بالاترین رقم مصرف گاز طبیعی در طول سالیان گذشته در روز بوده و در حالی که بر اساس آمار موجود، در سال 95، تنها در روز 16 بهمن ماه، 538 میلیون مترمکعب و در سالهای پیش از آن، تقریباً زیر 500 میلیون مترمکعب مصرف گاز داشتهایم. در این گزارش راهکارهای مناسب برای کاهش مصرف گاز در فصل زمستان را میخوانید:

استفاده از پوشش مناسب، استفاده از پردههای ضخیم، استفاده از شیرهای ترموستاتیک و رعایت دمای رفاه (18تا 21درجه) و پوشش مناسب موتورخانهها و تعمیرات لازم در آنها به عنوان بخشی از راههای مصرف بهینه گاز توصیه میشود. البته راهکارهای زیادی برای صرفهجویی در مصرف گاز وجود دارد. از دو جداره و عایق کردن در و پنجرهها گرفته تا نصب پردههای ضخیم و قطور و غیره که برخی از آنها نیازمند تغییرات ساختاری و اساسی در ساختمان و فضای زندگی شماست و وقتی این راهها را میشنوید، این تغییرات برایتان مشکل و گاه ناممکن به نظر میرسد. اما برای کوتاه زمان و کمک به کاهش مصرف راههای فوری و ساده تری هم هست که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است:

لباسهای بیشتری بپوشید

با کم کردن دمای خانه و پوشیدن لباس گرم میتوانید در مصرف گاز صرفهجویی قابل توجهی کنید؛ یعنی با کم کردن فقط یک درجه از دمای خانه، میتوانید هزینههایی را که صرف گرمایش منزل میشود تا پنج درصد کاهش دهید. یک پنجره با شیشه تک جداره تقریباً 10 برابر یک دیوار عایقکاری شده هم اندازه خود تلفات حرارتی دارد. برای کاستن از مشکلات ناشی از پنجرهها، میتوان از راههای مختلف یک لایه هوای ساکن بین محیط داخل و خارج ایجاد کرد، با انجام این کار تلفات حرارتی پنجره به نصف کاهش مییابد. برای ایجاد این لایه هوا راههای مختلفی وجود دارد.

عایقهای ویژه پنجره

این عایقها را که به شکل برچسبهای شفاف ساخته میشوند به راحتی میتوان بر روی شیشه پنجرهها چسباند و بخشی از خواص پنجرههای دو جداره را در آنها به وجود آورد. این برچسبها باعث میشوند ورود گرما در تابستان تا 80درصدکاهش یابد. علاوه بر این انواع کم تابش این محصولات (Low-E) قادرند تلفات حرارتی و زمستانی را نیز تا30 درصد کاهش دهند. نصب پردههای کاملاً چیندار که پنجره را کاملاً بپوشاند میتواند جلوی اتلاف حرارت را به مقدار زیادی بگیرد. این پردهها در فصل تابستان نیز جلوی تابش خورشید را میگیرند و به خنک نگه داشتن داخل ساختمان کمک شایانی میکنند.

یکی از راههای صرفهجویی سوخت در فصل زمستان، بستن کامل درهای منزل و حتی اتاقهاست. اگر اتاق سردی دارید که داخل آن بخاری یا هیچ وسیله گرمازایی روشن نیست، باید در طول زمستان در آن را ببندید تا از ورود سرما به داخل خانهتان جلوگیری کنید.

پنجرهها و کانال کولر را خوب عایقبندی کنید. همچنین وجود هرگونه ترک در دودکش میتواند مقدار زیادی از انرژی گرمایشی را هدر دهد. پس دودکشها را سالی یک بار بررسی کنید و اگر مشاهده کردید که شکستهاند یا ترک خوردهاند، از یک تعمیرکار بخواهید آنها را برایتان تعویض کند.

برای صرفهجویی بیشتر در مصرف سوخت باید دمای آبگرمکنتان را روی 60 درجه سانتیگراد و حتی کمتر، تنظیم کنید. اگر درجه آبگرمکن شما بیشتر از 75 درجه سانتیگراد باشد، یعنی شما دارید سوخت زیادی را هدر میدهید.

برای جلوگیری از به هدر رفتن سوخت و انرژی گرمایشی، لولههای آب گرم و رادیاتور مرکزی را عایقبندی کنید. وقتی قصد خرید بخاری یا کولر را برای منزلتان دارید، حتما به بزرگی خانهتان توجه داشته باشید. اولین راه صرفهجویی در مصرف انرژی، خریدن وسایل گرمایشی و سرمایشی، متناسب با اندازه منزل و اتاقهاست. سعی کنید از شومینه استفاده نکنید. در صورت عدم استفاده از شومینه پوشاندن در شومینه بسیار کمک کننده است. این کار اثر دودکشی شومینه را شدیداً مهار میکند. خروجی کانالهای کولر را از داخل با پوششهای به حد کافی ضخیم بپوشانید. درز همه پنجرهها را با درزگیر بپوشانید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها