نوه گرامی امام خمینی (ره) گفت: فقر را در جامعه می توان تحمل کرد، اما تبعیض تحمل کردنی نیست.
کد خبر: ۱۱۱۸۶۴۸
فقر تحمل می‌شود اما تبعیض نه / به وجود رهبری افتخار می‌کنیم

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی صبح پنج شنبه در مراسم گرامیداشت ورود حضرت امام(ره) که در حرم مطهر بنیان گذار جمهوری اسلامی برگزار شد، طی سخنانی گفت: امروز استقلال داریم و خودمان برای سرنوشتمان تصمیم می گیریم و شرق و غرب برای ما تصمیم نمی گیرد.

وی افزود: ما توانستیم شرق و غرب و را از کشورمان بیرون برانیم.

نوه امام با بیان این که نباید از آزادی بیان بترسیم، گفت: کسی که حجت دارد، از آزادی بیان نمی ترسد، اسلام موید آزادی و آزادگی است، امام فرمودند هیچ کس حق ندارد فردی را از آزادی محروم کند، ما آزادی خود را از اسلام گرفتیم.

وی توجه به رای و نظر مردم را بسیار مهم خواند و گفت: امام(ره) رای مردم را میزان و رهبری معظم رای مردم را حق الناس نامیدند، میزان تعبیر بسیار دقیقی است، حق الناس نیز اینچنین است، حق مردم است، باید به مردم این حق داده شود، حق الناس یعنی ریشه انتخابات و بازگشت به رای مردم در شرع ما است، ما احترام به رای مردم را از شرق و غرب نگرفتیم، از شرع خود گرفتیم.

حجت الاسلام خمینی با بیان این که امروز ملت، اسلامی که امام عرضه کرد و اسلامی که با زمان و مکان معنا و متحول می شود، را می خواهد، اظهار داشت: ولی فقیه عادل با تقوا بر حرکت های دولت و حکومت نظارت دارد، چقدر ولایت فقیه را تخریب کرده و می کنند، این ها ولایت فقیه و نقش ولی فقیه را در انقلاب اسلامی نفهمیدند، ما به وجود ایشان افتخار کرده و معتقدیم پس از امام هیچ شخصی را نداشتیم، که مانند ایشان بتواند جای امام را پر کند، این افتخار ما است و به وجود رهبری بزرگوار افتخار می کنیم.

مبلغین و انقلابیون پیش از انقلاب اعتراضات زیادی به اشرافی گری در زمان رژیم سابق می کردند

وی اظهار داشت: زمانی که در مجلس خبرگان رهبری را به ایشان واگذار می کنند، نه از باب تعارف که از باب بی اهمیتی قدرت، آن را پس می زند، این امر را با رقابت های دنیا برای رسیدن به قدرت مقایسه کنید، ما افتخار می کنیم، فردی در راس حکومت است، که مقام را پس زد، امروز به برکت فیلم منتشر شده این امر بر همه روشن شد.

نوه امام به مبارزه با اشرافیت اشاره کرد و گفت: یکی از آرمان های اساسی ملت ما مبارزه با اشرافیت است، ساده زیستی به عنوان یک ارزش مطرح شد، الگوی ما باید امیرالمومنین باشد، امیرالمومنین فارغ از این که امام، مسلمان و یک فرد بود، حاکم جامعه وسیع اسلامی در حجاز، یمن، شام و بخش هایی از اروپا و از حیث قدرت ظاهری از همه شما قدرتمندتر بود، اما می فرمود آیا خودم را قانع کنم که به من بگویند امیرالمومنین هستی، در حالی که با مردم در دشواری های روزگاز همراه نباشم.

وی گفت: امیرالمومنین از همه ما در حیث قدرت ظاهری جلوتر بود، اما زندگی ساده ای داشت، ما با این ارزش ها انقلاب کردیم، امام فرمود اگر بخواهید در مقابل فساد و باطل بایستید و از حق خود دفاع کنید و ابرقدرت ها و توطئه های شیاطین و ابرقدرتان در شما اثر نکرده و از میدان به در نکند، از جاه و مقام بپرهیزید، مردان بزرگ در تمام دنیا اکثر ساده زیست و بی علاقه به زخارف دنیا بودند.

حجت الاسلام خمینی با بیان این که مبلغین و انقلابیون پیش از انقلاب اعتراضات زیادی به اشرافی گری در زمان رژیم سابق می کردند، گفت: قرار بود یک موی کوخ نشینان را به کاخ نشینان ارحج بداریم، قرار ما این بود، هرگاه مشکلی برای حکومت اسلامی پیش آمد، در جنگ و دیگر معضلات، اغلب مستضعفین و اقشار متوسط و فرودست جامعه بودند که از حکومت دفاع کردند.

وی ادامه داد: توصیه به ساده زیستی به مردم نیست، خطاب اصلی ما به کسانی است، که در قدرت و مسئولیت هست، شما که نمی توانید باری از دوش مردم بردارید، لااقل طوری زندگی کنید، که باری بر دوش مردم نگذارید، این حرف های ما برای مسئولین است، ما زندگی امام را دیدیم، هیچکس از دشمنان قسم خورده امام تا دوستان امام در این امر تردید نکرد، که امام در زندگی خود چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب از ساده زیستی فاصله نگرفت.

فقر تحمل می شود اما تبعیض نه

نوه امام با بیان این که امام پس از انقلاب هرگز از ساده زیستی فاصله نگرفت، گفت: امام از مال دنیا به ۲ الی ۳ دست لباس اکتفا کرده بود، خطاب من مردم عادی نیست، مردم عادی که ندارند بخواهند تجملاتی زندگی کنند، این خطاب به مسئولینی است، که می توانند، امام اجازه نمی داد، میوه نوبر برای ایشان بیاورند، جوانان عزیز امام از دستمال کاغذی را ۲ لایه می کردند و ۲ بار استفاده می کردند، این ها در زندگی امیرالمومنین برای ما نقل شده است.

حجت الاسلام خمینی گفت: نباید تجملات برای ما ارزش باشد و بهانه ما این باشد، که دنیا این تجملات را می پسندد، خیر، امروز دیگر دنیا نیز این تجملات را نمی پسندد، ما متاسفانه برخی اوقات گام هایی را بر می داریم، که غرب ۲۰ سال پیش رفته است و ما به اشتباهات ۲۰ سال پیش آن ها برگشتیم.

وی با بیان این که مردم فقر را تحمل می کنند، اضافه کرد: آن چه نمی شود تحمل کرد و داغ فقر را دوچندان می کند، مساله تبعیض است، این که من ندارم، همسایه هم ندارد و مسئول و رییس هم ندارد تحمل کردنی است، اما وقتی من می بینم، آقازاده ای زندگی متفاوتی دارد، پذیرفتنی نیست، وقتی جامعه ناتوان است و قدرت ندارد، ما هم نباید داشته باشیم، نگویید این ملک برای من نیست، برای دوست من است، ما با ثروت مشکلی نداریم، اسلام را حضرت خدیجه پیش برد، ما کاری به ثروت نداریم، اما این که چگونه زندگی می کنید، مهم است، مردم کاری به سند خانه ندارند، اما نگاه می کنند، که تو در این خانه زندگی می کنی، تبعیض درد و رنج می آورد.

حجت الاسلام خمینی گفت: امام فرمود آن روزی باید فاتحه دولت و ملت را بخوانیم که توجه به مظاهر دنیا پیدا کنیم، این دنیا مسیر عبور است، گاهی مسئولین به مردم می گویند، از مال دنیا برحذر باشید، مردم ندارند که بخواهند برحذر باشند، حتی خانه ندارند، اما خطاب ما به مسئولین و قدرتمندان است، نه خطاب به مردم، زندگی رهبری را نگاه کنید، همین طور است.

وی با بیان این که من مطلعم بسیاری از مسئولین جمهوری اسلامی رعایت می کردند و رعایت می کنند، اظهار داشت: اگر غیر از این بود، که باید فریادها بلندتر می شد، این که ما عرض می کنیم، توجه به آرمان ها است، این که در این مسیر حرکت نکنیم، فکر نکنیم، تجملات ارزش است، خیر، بدانیم این ها نه در پیشگاه مردم است، نه در پیشگاه خدا ارزش خواهد بود، ما باید ملت خود را دریابیم و از تبعیض ها کم کنیم و مسئولین و مردم در کنار هم با هم حرکت کنند، یکی از خیانت های منافقین ترور بزرگان ما بود، و موارد امنیتی ایجاد کردند. وگرنه مسئولین ما در بین مردم رفت و آمد می کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها