«همیشه خونه» شنبه تا چهارشنبه ساعت 22 از شبکه آموزش پخش می‌شود

تمرین زندگی به سبک ایرانی - اسلامی

درباره سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، زیاد شنیده‌ایم اما شاید تصویر روشن و دقیقی از آن برایمان ترسیم نشده باشد. برنامه‌ «همیشه خونه» در شبکه آموزش سعی دارد این سبک را به نمایش بگذارد. بخشی از این سبک در قالب گفت‌وگو با مهمانان معرفی می‌شود و بخش دیگر در شیوه حضور و تعامل دو مجری برنامه که یک زوج هستند.
کد خبر: ۱۱۰۹۴۲۲

برنامه همیشه خونه به تهیه‌کنندگی مجید صحاف و با اجرای شهرام شکیبا و همسرش ستاره‌سادات قطبی، شنبه تا چهارشنبه هر هفته ساعت 22 به صورت زنده از شبکه آموزش به نمایش در می‌آید و ساعت 16 روز بعد تکرار می‌شود.

آموزش به شیوه همذات‌پنداری

برنامه همیشه خونه بخش‌های متنوعی دارد، از جمله ارائه اخبار مناسب و مرتبط با خانواده‌ها، طرح نظر مخاطبان، کاریکاتور و گفت‌وگو با مهمان. مجید صراف مهم‌ترین بخش این برنامه را گفت‌وگو با مهمان می‌داند و در این باره به جام‌جم توضیح می‌دهد: هدف ما ارائه سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است و مهمانانی را به برنامه دعوت می‌کنیم که مخاطب بتواند با آنها همذات‌پنداری کند و نکات تازه‌ای درباره این سبک از زندگی بیاموزد.

وی نقش اعضای خانواده، رفتارها و تعاملات بین آنها‌، چالش‌های مرتبط با ارتباطات همسران، فرزندپروری و موضوعاتی از این دست را بخشی از سبک زندگی توصیف می‌کند که در این برنامه طرح و بررسی می‌شود.

بر اساس توضیحات این تهیه‌کننده، کسانی به این برنامه دعوت می‌شوند که ویژگی شخصیتی یا جایگاه اجتماعی خاصی در تناسب با سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی دارند و مسیر گفت‌وگو نیز به سمتی می‌رود که نکات یا نکته‌ای درباره این سبک از زندگی، مطرح شود و مورد بررسی قرار بگیرد.

صحاف از همکاری یک گروه در زمینه موضوع‌یابی، نگارش متن‌ها، تحقیق و نویسندگی و ارزیابی با این برنامه خبر می‌دهد و می‌گوید: در این گروه موضوع‌یابی انجام و پس از ارائه هر برنامه، شکل اجرا و ارائه موضوع در این گروه ارزیابی می‌شود و همچنین بازخورد مخاطبان مورد تحلیل قرار می‌گیرد.

استوار بر پایه‌ای به نام کتاب

شبیه دیگر برنامه‌های خانوادگی نیست؛ نه آموزش آشپزی دارد و نه مهارت‌های هنری و کاربردی. حتی به جنگ‌های شبانگاهی هم شباهتی ندارد، چون معمولا چهره‌های مطرح و سرشناس، مهمان این برنامه نیستند و خیلی به سرگرم کردن مخاطب اصراری ندارد. همیشه خونه، یک برنامه خانوادگی بر پایه دانش مکتوب است!

مجید صراف که در طراحی برنامه‌هایی مانند «کتاب‌باز» و «یک کتاب» سهم داشته و فعال حوزه نشر و کتاب است، ساعت پخش این برنامه را برای آموزش‌های تفکری مناسب می‌داند و می‌گوید: محتوای این برنامه از محتوای کتابخانه‌ای تهیه می‌شود و کسانی در این برنامه همکاری دارند که اهل کتاب و کتاب‌شناس هستند. به همین دلیل موضوعات و نکاتی که در این برنامه مطرح می‌شود، از منبعی به نام کتاب استخراج شده و ما حتی از جست‌وجوی اینترنتی هم پرهیز می‌کنیم.

شعبه‌ای در خانواده شکیبا

از 13 آذر سال گذشته همیشه خونه از شبکه آموزش پخش می‌شود و سازندگان برنامه همواره اصرار داشته‌اند که اجرای آن با یک زوج باشد. بعد از تقریبا یک سال که از شروع این برنامه می‌گذرد و حضور مجریان متعدد، حالا شهرام شکیبا و همسرش ستاره‌سادات قطبی این برنامه را اجرا می‌کنند. از این زوج خواسته شده در هنگام اجرای برنامه برای ایجاد صمیمت بیشتر همدیگر را با نام‌ کوچک خطاب کنند و از ابراز محبت در قالب کلماتی چون عزیزم، جانم، خانمم و... کم نگذارند.

شهرام شکیبا را معمولا در برنامه‌های ادبی و طنز تلویزیون می‌بینیم. به گفته خودش چند سالی است که لو رفته؛ او علاوه بر اجرای تلویزیونی، طنزنویس، شاعر و مطبوعاتی هم هست.

از نگاه این مجری، فعالیت گروه‌های ادب و هنر شبکه‌ها کمرنگ شده و تعداد برنامه‌های فرهنگی کمتر از آن است که مجریانی شبیه به او انتخاب زیادی داشته باشند.

شکیبا به خبرنگار ما می‌گوید: وقتی برنامه‌ای مانند همیشه خونه به من پیشنهاد شد، ذوق‌زده شدم چون دغدغه سازندگان این برنامه برای من که همیشه به موضوعات مذهبی و فرهنگی علاقه داشته‌ام، شیرین و دلچسب است. به نظرم این برنامه در کنار برنامه‌هایی که حامی مالی دارند و می‌توانند مهمانان مطرح و سرشناس داشته باشند، اثری ساده و محقر است و باید امیدوار بود زیر دست و پای چنان برنامه‌هایی گم نشود.

ستاره‌سادات قطبی که برنامه‌های متعددی اجرا کرده و پیش از این به همراه همسرش مجری برنامه‌هایی چون «تار و پود» در شبکه استانی مرکز اصفهان و «لبخند شمس» در شبکه آموزش بوده است، برای اولین بار به عنوان مجری در یک برنامه زنده تلویزیونی حضور دارد. او این برنامه را تمرین زندگی به سبک ایرانی ـ اسلامی توصیف می‌کند و می‌گوید: فضای برنامه شبیه به یک خانه است و ما میزبانیم. این خانه بخش‌های متنوعی دارد و ما حتی اتاقی برای بازی و سرگرمی بچه‌ها داریم. در واقع چیزی که شما در این برنامه می‌بینید، زندگی خانواده شکیبا در چارچوب تلویزیون است.

تمرین زندگی به سبک ایرانی ـ اسلامی

یک مجری نویسنده و طنزپرداز، به طور طبیعی در شکل‌گیری محتوای برنامه سهم دارد و حضور شهرام شکیبا و همسرش، قرار است با تغییراتی در این برنامه همراه باشد. او برای این برنامه طنز می‌نویسد، نکاتی را از کتاب‌هایی که خوانده از جمله کتاب‌های مرجع به مخاطبان ارائه می‌کند و به همراه همسرش، گفت‌وگو با مهمانان را به سمتی می‌برد که طرح و پی‌رنگ مشخصی داشته باشد و در مسیر سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی قرار بگیرد.

شکیبا در این باره توضیح می‌دهد: در طول روز با همسرم درباره آنچه قرار است در استودیو اتفاق بیفتد،صحبت می‌کنیم. طبیعی است که با هیچ مجری دیگری جز همسرم نمی‌توانم به این میزان، همفکری داشته باشم و با هیچ کسی جز او نمی‌توانم برای رسیدن به یک دیدگاه مشترک درباره برنامه تبادل نظر کنم.

ستاره‌سادات قطبی نیز از همفکری و همکاری با همسرش خبر می‌دهد و به جام‌جم می‌گوید: من سوالات مربوط به گفت‌وگوها را می‌نویسم و با شهرام جان درباره آنها حرف می‌زنیم. مسیر گفت‌وگوها را با هم تعیین و درباره موضوعات تبادل نظر می‌کنیم.

قطبی به عنوان بانوی همیشه خونه، خود را در ایجاد فضای امن و راحت برای مهمانان برنامه مسئول می‌داند و در این زمینه هم تلاش می‌کند. این دو مجری معتقدند که برنامه همیشه خونه، فرصتی است برای تمرین زندگی و تعامل با خانواده‌های مختلف برای تبادل تجربه‌هایی در زمینه سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی.

یک مجری کوچولو

نمایــش سبک زندگـــی ایرانی ـ اسلامی، مجریان برنامه را بر آن داشته تا پیشنهادهای جذابی به سازندگان این برنامه ارائه کنند؛ پیشنهاداتی در راستای تبدیل همیشه خونه به یک خانه واقعی.

شکیبا می‌گوید: برخی فضاها باید تغییر کند. پذیرایی این خانه به اندازه کافی بزرگ نیست و ابعاد آشپزخانه با کارکردش تناسب ندارد. همچنین پیشنهاد کرده‌ایم بخش‌هایی مانند اعلام خبرها، طرح نظرات مخاطبان و مباحث کارشناسی به فضای دیگری خارج از این خانه منتقل شود تا حس واقعی یک خانه از این برنامه به مخاطبان انتقال یابد.

قطبی نیز از یک پیشنهاد جالب خبر می‌دهد و می‌گوید: شاید در آینده پسر کوچولوی ما هم در این برنامه سهمی داشته باشد. پیشنهاد کرده‌ایم او هم در این برنامه حضور داشته باشد تا همه چیز واقعی‌تر جلوه کند حتی به قیمت این‌که در میانه گفت‌وگوها از پدرش بخواهد با او بازی کند یا با شیطنت‌هایش نظم برنامه را برهم بریزد.

این مجری می‌گوید، حضور صدرا شکیبای تقریبا دو ساله می‌تواند به برنامه همیشه خونه، گرمی و زندگی ببخشد و فرصتی باشد برای آموختن و آموزش زندگی به سبک ایرانی ـ اسلامی.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها