درحالی که از ثبت یزد به عنوان نخستین شهر خشتی جهان در یونسکو شش ماه نمی‌گذرد، اما ظاهرا سودجویان از سر این شهر دست برنمی‌دارند و تلاش برای ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم آن ادامه دارد؛ درست مانند موردی که اواخر هفته گذشته دست و دل میراث‌دوستان یزد را بدجور لرزاند.
کد خبر: ۱۱۰۸۱۸۴

براین اساس، خبرگزاری‌ها از تخریب یکی از بناهای گلی در بافت تاریخی یزد با هدف ساخته شدن یک ساختمان سه طبقه خبردادند! بدتر این‌که گفته شد این تخریب و ساخت بنای جدید با مجوز میراث فرهنگی یزد انجام شده است!

به گزارش میزان، مشاهدات نشان می‌دهد در حالی که تخریب در قلب بافت تاریخی یزد آن هم با بیل مکانیکی در جریان بوده، ماموران و یگان حفاظت میراث فرهنگی یزد بی‌توجه به این تخریب در نزدیکی محل حضور داشتند. در همسایگی این بنا، کنیسه تاریخی یزد قرار دارد که بنایی واجد ارزش است و تخریب با بیل مکانیکی می‌تواند به این بنای تاریخی صدمه بزند.

این در حالی است که هر گونه دستکاری در بافت تاریخی یزد و حریم فیزیکی و چشم‌انداز آن خطر خروج یزد از فهرست یونسکو را دارد.

با وجود این، مقامات میراث فرهنگی استان یزد دیروز با انتشار توضیحاتی تلاش کردند خود را در این ماجرا بی‌تقصیر معرفی و تلویحا سوء‌استفاده دریافت‌کننده مجوز را عامل ماجرا اعلام کنند. اما تناقض‌های متعددی درسخنان این مقامات وجود دارد که لزوم پیگیری ماجرا توسط رسانه‌ها و سمن‌های میراثی استان یزد را ضروری می‌سازد.

در این باره فاطمه دانش‌یزدی، مدیرکل میراث فرهنگی یزد در توضیح تخریب بافت تاریخی این شهر گفت: با حضور یگان حفاظت و معاونت میراث‌فرهنگی، کار آواربرداری تعطیل شد و در این خصوص واحد حقوقی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان یزد موضوع را پیگیری خواهد کرد.

وی افزود: پلاک ثبتی شماره 3126 بخش سه یزد در سال 1392 توسط شهرداری از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان یزد برای ساخت‌و‌ساز و اخذ پروانه برای سه طبقه استعلام شد که این اداره‌کل با توجه به مخروبه بودن بنا و نداشتن ارزش تاریخی با تخریب و نوسازی موافقت می‌کند، البته این موافقت منوط به تائید نقشه‌های معماری طبق ضوابط بافت قدیم یزد در طبقات زیرزمین و همکف بوده است.

وی اظهار کرد: در سال 1393 مالک نسبت به ارسال نقشه‌های معماری برای بررسی اقدام می‌کند و در سال 1394 نقشه‌ها با توجه به ضوابط بافت تاریخی یزد تائید و به شهرداری ناحیه تاریخی ارسال و براساس آن پروانه ساخت توسط شهرداری صادر می‌شود.

دانش‌یزدی درباره وضعیت این بنا گفت: تصاویر و اقدامات روز جمعه 8 دی‌ نیز مربوط به آواربرداری، نخاله‌برداری و تخریب‌های موجود است که با بیل مکانیکی در حال انجام بوده که با حضور نیروهای یگان حفاظت و فنی میراث استان تعطیل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها