شواهد حمایت کاخ سفید از تروریست‌های داعشی پررنگ‌تر شد

داعش پروری، ماموریت آمریکایی‌ها در مرز سوریه و عراق

آمریکا در دو سال اخیر بحران سوریه مدعی شده با تروریست‌ها در این کشور مقابله می‌کند و برای از بین بردن داعش در سوریه از هیچ تلاشی فروگذار نیست.
کد خبر: ۱۱۰۸۱۰۰

با پایان دوره باراک اباما و راهیابی دونالد ترامپ به کاخ سفید، وی نیز این ادعا را اعلام کرد که به سازمان سیا دستور داده تا تجهیز نیروهای تروریستی را در سوریه متوقف کند.

این گفته از سوی ترامپ حاوی دو پیام مهم بود؛ پیام نخست این‌که تروریست‌ها در سوریه ازجمله داعش مورد حمایت دولت باراک اوباما بوده‌اند و او بوده که این گروه را خلق و از آن حمایت مالی و تجهیزاتی کرد و دومین پیام این بود که دولت او قرار است به این رویه پایان دهد و دیگر این گروه مورد اقبال دولت آمریکا قرار نخواهد گرفت؛ موضوعی که وی در سخنرانی‌های انتخاباتی خود بارها آن را اعلام کرده بود. در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا، ترامپ خطاب به هیلاری کلینتون گفت «شما و آقای باراک اوباما باید محاکمه شوید، زیرا شما داعش را به وجود آوردید و امروز پای داعش به پایتخت‌های کشورهای غربی رسیده است.»

اما با گذشت مدت‌ها از این گفته و پیروزی‌های پی در پی جبهه مقاومت در سوریه، ظاهرا ترامپ دوام نیاورد و هنوز تروریست‌های داعش در سوریه مورد حمایت آشکار و علنی اطلاعاتی، مالی و تجهیزاتی ارتش آمریکاست. شاهد این ادعا گفته‌های اخیر رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه است که اعلام کرد پایگاه نظامی «التنف» آمریکا در مرز سه کشور سوریه و عراق و اردن، محلی است که به آموزش اعضای داعش می‌پردازد. شبکه تلویزیونی یورونیوز، به نقل از ژنرال والری گراسیموف، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه اعلام کرد، آمریکا همچنان به گروه داعش آموزش نظامی می‌دهد. ژنرال گراسیموف اضافه کرد وی اطلاعات موثق و دقیقی در دست دارد که نشان می‌دهد ارتش ایالات متحده به تروریست‌ها آموزش نظامی می‌دهد. وی افزود: پایگاه نظامی التنف آمریکا در مرز سوریه و عراق و اردن، محلی است که به آموزش اعضای داعش می‌پردازد. دولت روسیه اعلام کرد این پایگاه نظامی در خاک سوریه غیرقانونی است و اطراف این پایگاه به آزمایشگاهی برای حملات تروریستی گروه‌های تروریست تبدیل شده است. ژنرال والری گراسیموف گفت: ماهواره‌ها و پهپادهای روسیه موفق شده‌اند این تروریست‌ها را در پایگاه نظامی تنف شناسایی کنند. رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه افزود:‌ «بسیاری از تروریست‌هایی که توسط نیروهای ارتش سوریه دستگیر می‌شوند، اعتراف کرده اند در پایگاه نظامی آمریکا آموزش دیده‌اند.» تروریست‌های داعش در ماه‌های اخیر با تحمل شکست سنگین، اغلب مناطق تحت کنترل خود را در سوریه از دست داده‌اند.

نشانه‌های حمایت

این نخستین بار نیست که چنین اتهاماتی علیه نیروهای آمریکایی در سوریه مطرح می‌شود، اما کاخ سفید با رد این ادعاهای مشابه گفته است خود را متعهد به مبارزه با داعش می‌‌داند، اما با وجود این، کارشناسان دو سند عمده برای حمایت آمریکا از این گروه تکفیری عنوان می‌کنند.

سند نخست، وجود فیلم‌ها در فضای مجازی و همچنین شهودی که در میدان نبرد با داعش وجود دارد، حاکی از آن است که تروریست‌های داعش هر جا به محاصره می‌افتادند، هواپیماهای آمریکایی یا هواپیماهای بدون آرم و نشان از طریق چتر‌های هوایی برای آنها سلاح، دارو و غذا ارسال می‌کردند و کمک‌های دیگری به تروریست‌ها می‌رساندند.

در شبکه الجزیره گزارشی پخش شد که با یکی از پیشمرگه‌های کرد مصاحبه می‌کرد که این کاروان که از کنار شما می‌گذرد کیست. وی جواب می‌دهد از آن داعش است. سپس مصاحبه‌گر شبکه الجزیره از فرمانده پیشمرگه‌های کرد سوال می‌کند پس چرا شما این کاروان را منهدم نمی‌کنید، وی در جواب می‌گوید ما نمی‌توانیم این کار را بکنیم، زیرا آمریکایی‌ها به ما هشدار داده‌اند اگر ما اینها را بزنیم، آمریکایی‌ها ما را نابود می‌کنند. سند دوم، عملیات‌های نظامی آمریکا به نفع نیروهای داعش در منطقه البادیه الشام یا همان دیر الزور. دلیل سوم، مساله جابه‌جایی فرماندهان داعش در درگیری تل عفر. این دلایل نشان از حمایت گسترده آمریکا از داعش داشته که این روابط و مناسبات بین این کشور و نیروهای تروریستی تاکنون ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها