یکی از پرفروش ترین خودروهای کمپانی مزدا در جهان به طور قطع مزدا 3 است که نزدیک به یک دهه از تولید آن در ایران می گذرد.
کد خبر: ۱۱۰۸۰۱۴
مزدا 3 جدید اسپرت دوست داشتنی ژاپنی

به گزارش جام جم آنلاین، یکی از پرفروش ترین خودروهای کمپانی مزدا در جهان به طور قطع مزدا 3 است که نزدیک به یک دهه از تولید آن در ایران می گذرد.

نخستین نسل از مزدا 3 در سال 2003 به بازار عرضه شد اما نزدیک به سه سال طول کشید تا پای این خودروی پرطرفدار به ایران باز شود. گروه بهمن خودرو در سال 2006 میلادی مونتاژ نسخه فیس لیفت از مزدا 3 را در ایران آغاز کرد. در آن زمان این خودرو به پیشرانه ای 2 لیتری با یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک که از قابلیت تعویض دنده به طور دستی نیز برخوردار بود، بهره می برد.

در حال حاضر نسل جدید این خودرو که با نام مزدا 3 نیو تیپ 4 شناخته می شود، در کارخانه بهمن موتور به تولید می رسد. این خودرو به نسبت مدل های قبلی از ظاهری اسپرت تر برخوردار است و عین حال که به عنوان محصولی برای خانواده طراحی شده قابلیت هایی دارد که موجب جلب توجه جوانان نیز می شود.

مشخصات فنی

گروه بهمن مزدا 3 جدید به پیشرانه ای 2 لیتری با قدرت 147 اسب بخار و گشتاور 187 نیوتن متر مجهز است. این خودرو که از یک گیربکس 5 سرعته برخوردار است همانند نسخه های پیشین خود از قابلیت تعویض دنده به صورت دستی نیز بهره می برد. شتاب صفر تا 100 کیلومتر مزدا 3 جدید نزدیک به 9.2 ثانیه و بیشینه سرعت آن نیز 210 کیلومتر بر ساعت است. این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو 5 بهره می برد و مصرف سوخت 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر را دارد.

طراحی بدنه مزدا 3 جدید

طراحی اسپرت مزدا سه موجب شده تا چهره این خودرو به نسبت سایر سدان های رقیب اسپرت تر به نظر رسد. دلیل اینکه بخش قابل توجهی از خریداران این خودرو را خانواده ها تشکیل می دهند طراحان به تازگی ارتفاع مزدا سه جدید را حدود 4 سانتیمتر افزایش داده اند تا در شیب های تند و سرعت گیرها کف خودرو با زمین برخورد نکند.

در طراحی بدنه مزدا سه جدید یک هماهنگی کامل در تمام قسمت ها به چشم می خورد. جلو پنجره ای نسبتا بزرگ همراه با خطوط حجم دهنده به کار رفته بر روی درب موتور حالت عضلانی به آن بخشیده اند. مه شکن های جلو نیز از تناسب خوبی با چراغ ها برخوردارند و در مجموع می توان گفت که اجزای نمای روبروی این خودرو تناسب قابل قبولی با یکدیگر دارند.

نگاهی طراحی داخلی

مزدا 3 جدید اگرچه در طراحی داخلی و تجهیزات نصب شده بر روی آن دارای نقاض ضعفی است اما طراحان این خودرو تلاش کرده اند تا در حد امکان از مواد با کیفیت و امکانات موثری استفاده کنند. در کابین این خودرو صفحه نمایش لمسی و در نتیجه دوربین دید عقب مشاهده نمی شود. با این حال مزدا 3 نیو از امکاناتی نظیر سانروف برقی، روکش های چرم با کیفیت، صندلی های مجهز به گرمکن در 5 دمای متفاوت و تنظیم برقی در 4 جهت، آینه های جانبی مجهز به گرمکن و چراغ راهنما، آینه وسط با حسگر کاهش دهنده شدت نور بازتابی، سنسور باران، کامپیوتر سفری و ورود و استارت بدون سوئیچ برخوردار است. دارندگان این خودرو از سیستم صوتی نصب شده بر روی آن رضایت کامل دارند و کیفیت آن را فوق العاده توصیف می کنند.

البته با وجود راحتی فوق العاده صندلی های این خودرو به دلیل فضای محدود صندلی های عقب احتمالا نشستن طولانی مدت افراد بزرگ جثه در ردیف عقب کمی خسته کننده باشد. یکی از مزیت های این خودرو سیستم تهویه مطبوع و سیستم خروجی دوگانه هوا با قابلیت تنظیم در دو دمای متفاوت برای هر خروجی است.

تجهیزات ایمنی

مزدا 3 جدید به لحاظ ایمنی در وضعیت بسیار مناسبی قرار دارد. گواه این مدعا نیز کسب 5 ستاره ایمنی در زمینه صدمات وارد شده به سرنشینان از موسسه Euro NCAP است که نشان از بدنه مستحکم این خودرو دارد. مزدا 3 از 6 کیسه هوا، ترمزهای دیسکی ضد قفل به همراه سیستم توزیع نیروی الکترونیکی نیروی ترمز EBD و سیستم کنترل پایداری بهره می برد. چرخش چراغ های جلوی این خودرو در پیچ ها نیز به رانندگان کمک زیادی می کند.

از جمله سیستم های حفاظتی این خودرو می توان به قفل مرکزی دارای ریموت کنترل، سیستم قفل دوبله، سیستم ضد سرقت و دزدگیر و کمربند ایمنی با قابلیت پیش کشنده اشاره کرد. مزدا 3 نیو تیپ 4 هم اکنون در بازار ایران به 122 میلیون تومان عرضه می شود. به دلیل کیفیت ساخت و مونتاژ قابل قبول این خودرو، خرید دست دوم آن نیز به مشتریان توصیه می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها