از زمانی که بنزین هزار تومانی بدون کارت سوخت در جایگاه‌های بنزین عرضه می‌شود میزان قاچاق رشد داشته و مصرف 84 میلیون لیتری بنزین را شاهد هستیم که قاچاق را در دل خود قرار داده است.
کد خبر: ۱۱۰۶۲۸۳
لزوم احیای سامانه کارت سوخت

یارانه پنهان، یارانه‌ای است که افراد پرمصرف بیشتر از آن بهره می‌برند و این برخلاف سیاست‌های اعطای یارانه است. در شرایط فعلی چاره‌ای جز افزایش قیمت بنزین به روش پلکانی نداریم و باید روند به سمتی پیش برود که افراد هر چه مصرف بیشتری دارند به‌صورت تصاعدی پول بیشتری پرداخت کنند و این موضوع در آب و برق و گاز اکنون در حال اجراست.

دولت بعد از چهار سال می‌خواهد نرخ بنزین را یکباره افزایش دهد که تبعات تورمی در جامعه خواهد داشت. وقتی تورم 10 درصدی در جامعه وجود دارد و نرخ بنزین رشد نمی‌کند به این معناست که قیمت آن کالا کاهش یافته است، اما این‌که بگوییم قیمت را به سطح جهانی برسانیم،درست نیست و باید شرایط جامعه را نیز در نظر گرفت.

در صورت افزایش نرخ بنزین،باید نرخ سی.ان.جی ثابت بماند که مردم به مصرف این سوخت تشویق شوند. از آنجا هم که بیش از 90 درصد خودروهای عمومی مانند تاکسی و وانت بارها، دوگانه‌سوز هستند هیچ افزایش نرخی را شاهد نخواهیم بود.

افزایش نرخ هر کالای یارانه‌ای ساده‌ترین راه است و قیمت اعلام شده هم بسرعت برای همه عادی خواهد شد و دوباره افزایش مصرف اتفاق می‌افتد.

افزایش قیمت از چاله به چاه افتادن است، اما اگر سبد حمایتی درستی برای آن تعریف شود برای کشور بسیار مفید خواهد بود.

اکنون هیچ سامانه کنترلی برای عرضه سوخت وجود ندارد و همین موضوع باعث شده تا افزایش مصرف را شاهد باشیم و ثروتمندان یارانه بیشتری به نسبت مصرف بیشتر دریافت کنند.

در این زمینه پیشنهاد می‌کنم برای هر خانوار 80 لیتر بنزین با قیمت یارانه‌ای هزار تومان در نظر گرفته شود و قیمت آزاد بر اساس 95 درصد نرخ فوب خلیج فارس باشد.

دکتر جواد نوفرستی - عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها