به گزارش جام جم آنلاین از سازمان میراثفرهنگی، علیاصغر مونسان گفت: صدور پلاک تاریخی برای وسیلههای نقلیه تاریخی از سوی "دبیرخانه کارگروه شناسایی و صیانت از وسیلههای نقلیه تاریخی" آغاز شده و هم اکنون 700 دستگاه خودرو در انتظار کارشناسی پلیس راهور ناجا هستند.
وی ادامه داد: با معرفی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی بهعنوان دبیرخانه کارگروه شناسایی و صیانت از وسیلههای نقلیه تاریخی، در یک ماه گذشته برای 41 دستگاه وسیله نقلیه که دارای ارزش تاریخی هستند، پلاک صادر و به مالکان آنها تحویل داده شده است. همچنین 47 خودرو برای دریافت پلاک به پلیس راهور معرفی شدهاند.»
مونسان ادامه داد: از میان حدود دو هزار خودرویی که تاکنون در سایت دبیرخانه به آدرس www.icvc.taci.ir ثبتنام کردهاند، بیش از 300 دستگاه خودرو، مورد کارشناسی اولیه قرار گرفتهاند.
او درباره فرآیند تصویب و پلاکگذاری خوردوهای تاریخی، اظهار کرد: در این زمینه چند گروه کارشناس با دبیرخانه همکاری میکنند، یک گروه کارشناسانی که خودروهای تاریخی را بررسی میکنند، کارشناسانی از ناجا و گروه دیگر کارشناسانی که در کارگروه وسیلههای نقلیه تاریخی، اسناد را مورد بررسی قرار میدهند. بعد از اتمام کار، این اسناد در قالب صورتجلسه و تأییدیه همراه با شناسه میراثفرهنگی، از طریق سازمان متبوع، به پلیس راهور ارائه میشود. در پایان فرآیند، پلیس راهنمایی و رانندگی نسبت به صدور پلاک برای این خودروها اقدام میکند.
رییس مجمع کانون جهانگردی و اتومبیلرانی با اشاره به تسریع روند واگذاری پلاکهای تاریخی، گفت: روند صدور پلاک تاریخی با کمیت و کیفیت در حال انجام بوده و از نظر سختافزاری و نرمافزاری مشکلی وجود ندارد.
وی درباره مزایای اجرای طرح صدور پلاک تاریخی برای خودروهای بالای 25 سال، بیان کرد: قرار بر این است که با صدور این پلاکها، از خودروهای تاریخی بهعنوان اشیایی ارزشمند صیانت و حفاظت شود و افزون بر حفاظت اصولی، از طریق برگزاری نمایشگاهها و رالیهای گردشگری، این خودروها به یکی از جاذبههای بصری و میراثی تبدیل شوند.
رییس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری یادآور شد: کارگروه شناسایی و صیانت از وسیلههای نقلیه تاریخی بر اساس مصوبه هیأت وزیران در سال 1389، تشکیل شد تا خودروهای ارزشمند و تاریخی پس از بررسی ازسوی کارشناسان دبیرخانه متشکل از اعضای سازمان میراثفرهنگی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان محیطزیست، وزارت ورزش و جوانان، نیروی انتظامی و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی حفظ شوند. همچنین با توجه به اینکه مسؤولیت دبیرخانه این کارگروه بر عهده کانون جهانگردی و اتومبیلرانی است، مرجع رسمی انتشار اخبار این حوزه بر عهده سایت دبیرخانه، مستقر در کانون خواهد بود.
او سپس از عضویت نمایندگان کانون جهانگردی و اتومبیلرانی در کمیسیونهای بینالمللی تاریخی FIA، معلولیت و قابلیت دسترسی FIA و شورای گمرکی اتحادیه بینالمللی جهانگردی و فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی (FIA)، خبر داد و گفت: در کمیسیون بینالمللی تاریخی (CHI)، نمایندگان کلوپهای اتومبیلرانی و جهانگردی از 24 کشور عضو FIA به همراه نماینده فدراسیون بینالمللی خودروهای تاریخی (FIVA) حضور دارند. این کمیسیون مسؤولیت بررسی وضعیت خودروهای تاریخی در کشورها و ارائه پیشنهاد به منظور شناسایی، نگهداری و استفاده از این خودروها را برعهده دارد و نتایج کار آن مستقیماً به سنای FIA گزارش میشود.
معاون رییسجمهور در ادامه درباره عضویت نماینده کانون در کمیسیون معلولیت و قابلیت دسترسی، توضیح داد: هدف این کمیسیون ارائه رهنمودها به رییس و شوراهای جهانی FIA درباره استراتژیهایی برای ترغیب و تسهیل مشارکت در ورزشهای خودرویی برای معلولان و همچنین نظارت بر پیشرفت و اجرای استراتژی برای حرکت قابل دسترس از جمله تأثیر افزایش سن بر جامعه است.
مونسان اظهار کرد: رویکرد شورای گمرکی اتحادیه بینالمللی جهانگردی و فدراسیون بینالمللی اتومبیلرانی (FIA) نیز شامل هدایت شبکه گمرکی FIA-AIT برای دستیابی به اهداف مورد نظر، ارایه پیشنهادات به کمیته برنامهها (Programmes Committee) یا شورای جهانی اتومبیلرانی و جهانگردی (WCAMT) در خصوص تمام مسائل گمرکی مرتبط و حمایت از مدیریت FIA در موارد حضور آنها در نهادهای بینالمللی مربوطه ازجمله سازمان ملل متحد است.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد