به بهانه پنج‌هزارمین شماره روزنامه جام‌جم، رسانه خانواده‌ها؛

جام‌جمع

در مقایسه با روزنامه‌های معروف جهان، جام‌جم روزنامه‌ای جوان است و حتی نوجوان؛ هفده سال و انتشار 5000 شماره، فرصت زیادی نیست برای تثبیت و ماندگاری یک روزنامه اما جام‌جم بدون تردید یکی از چند روزنامه معتبر کشور است و به اسم و رسمی دست یافته. تردیدی نیست که این موقعیت برای مدیران، نویسندگان و دست‌اندرکاران این روزنامه نمی‌تواند پایان مسیر باشد و نقطه مقصد و موفقیت. به همین دلیل با بسیاری از اهالی رسانه و هنر درباره روزنامه جام‌جم گفت‌وگو کردیم و از میان آنها، نظرات و دیدگاه‌های کسانی را برای انتشار انتخاب کرده‌ایم که شهرت بیشتری نزد مخاطبان دارند و از چهره‌های شناخته شده دنیای سینما و تلویزیون هستند. از سخنان این افراد تقدیرها، تشکرها و تبریک‌ها را حذف کرده و نظرات، دیدگاه‌ها و پیشنهادهایشان را برگزیده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
کد خبر: ۱۱۰۵۳۷۷

امین و مورد اعتماد

مژده لواسانی/ مجری

در تمام این سال‌هایی که در رادیو و تلویزیون کار کرده‌ام، روزنامه جام‌جم برای من یک رسانه امن بوده برای بازتاب اخبار برنامه‌ها، گفت‌وگوها و همیشه به این رسانه اطمینان و اعتماد داشتم.همیشه وقتی قرار است با روزنامه جام‌جم گفت‌وگو کنم، مطمئن بودم که هیچ حب و بغضی در این گفت‌وگوها صورت نمی‌گیرد و هر آنچه مطرح می‌شود اعم از تمجید یا نقد به نفع برنامه‌ها و به نفع تلویزیون است و رویکرد حمایتی دارد.می‌دانم همین اتفاق برای دیگر فعالان حوزه رادیو و تلویزیون هم رخ می‌دهد و به همین دلیل همیشه این روزنامه را با اعتماد و اطمینان به اخبار و گزارش‌ها و گفت‌وگوهایش دنبال کرده‌ام.به عنوان یک مخاطب از جام‌جم بهره زیادی می‌گیرم چون در مقایسه با رسانه‌های مکتوب دیگر، اطلاع‌رسانی به روز درباره تولیدات رادیو و تلویزیون دارد. این روزنامه به تولیدات تلویزیون نگاه دقیق دارد و مخاطبی که دوست دارد درباره برنامه‌های محبوبش بداند، حرف‌های هنرمندان محبوبش را بخواند و در جریان تولیدات و اتفاقات رسانه ملی قرار بگیرد می‌تواند همه اینها را در روزنامه جام‌جم پیدا کند. البته من بیشتر به بخش رادیو و تلویزیون این روزنامه توجه دارم چون در حوزه شغل و علاقه‌مندی‌های من قرار دارد ولی حتما در حوزه‌های دیگر می‌تواند مورد اعتماد باشد.فقط گاهی احساس می‌کنم می‌تواند کمی جریان‌سازتر و موثرتر و تند و تیزتر حرف بزند، پرونده‌های چالشی‌تر داشته باشد که خدای ناکرده متهم به خنثی بودن نشود.

یک شروع خوب

احسان کرمی/ بازیگر، مجری

زمانی که روزنامه جام‌جم آغاز به کار کرد، برای من بسیار روزنامه جذابی بود اما حالا نگاه این روزنامه را نمی‌پسندم. فکر می‌کنم اوایل دهه هشتاد بود که من روزنامه را می‌خواندم، خیلی دوستش داشتم و به نظرم بسیار متفاوت بود؛ ضمیمه‌های کاربردی و مناسبی داشت، رنگارنگ و جذاب بود و اتفاق تازه و متفاوتی به نظر می‌رسید اما مدتی است که کمتر آن را می‌خوانم؛ شاید هم به اندازه قبل، فرصت مطالعه نداشته‌ام. در هر صورت، این روزها پیگیر روزنامه جام‌جم نیستم مگر گاهی به دلیل پیگیری یک مطلب و موضوع خاص.

می‌توان روی آن حساب کرد

محسن کیایی/ بازیگر

واقعیت این است که تقریبا همه ما از وقتی در فضای مجازی و اینترنت به وب‌سایت‌ها و شبکه‌های خبری دسترسی پیدا کرده‌ایم، کمی ارجاع به روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب کمتر شده است. من خودم از جمله کسانی هستم که هنوز روزنامه‌ها و نشریات کاغذی را بیشتر دوست دارم و خواندن و مطالعه کردن را به جست‌وجو در فضای اینترنت ترجیح می‌دهم اما فضای مجازی با ویژگی‌ها و امکاناتی که در اختیار قرار می‌دهد، خودش را به ما تحمیل کرده است. به عبارتی وقتی در این فضا می‌توانم در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اخبار و اطلاعات دسترسی پیدا کنم، متاسفانه کمتر تلاش می‌کنم خودم را به کیوسک روزنامه‌فروشی برسانم. رسانه‌های مکتوب حرفه‌ای، اطلاعات و اخبار درست در اختیار مخاطب قرار می‌دهند و با وجود فضای مجازی هم نمی‌توان به این رسانه‌ها بی‌توجه بود. روزنامه جام‌جم علاوه بر این‌که یکی از روزنامه‌های حرفه‌ای کشور است و قدمت و سابقه دارد، در عین حال وابسته به سازمان صدا و سیماست و اخبار و اطلاعات و برنامه‌های مربوط به رادیو و تلویزیون را پوشش می‌دهد بنابراین مخاطبان تلویزیون می‌توانند مخاطب این روزنامه باشند و برای دریافت اخبار و اطلاعات یا خواندن گزارش‌ها و گفت‌وگوها و نقدها به این روزنامه مراجعه کنند.از نظر من روزنامه جام‌جم، روزنامه‌ای است که می‌توان روی آن حساب کرد چون اخبار درست و صادقانه در اختیار مخاطبانش قرار می‌دهد. اگر به کیوسک روزنامه‌فروشی بروم، حتما روزنامه جام‌جم را خریداری و مطالعه می‌کنم.

می‌تواند تخصصی باشد

پروانه معصومی/ بازیگر

روزنامه جام‌جم، در فهرست روزنامه‌هایی است که من هر روز به آنها نگاه می‌کنم. گاهی اوقات مطالب خوبی در آن می‌بینم ولی در مجموع من از جام‌جم توقع یک روزنامه تخصصی دارم و فکر می‌کنم، می‌تواند کاملا تخصصی باشد؛ روزنامه‌ تخصصی تولیدات رادیو و تلویزیون و همین‌طور تولیدات سینمایی و تصویری که اخبار و اطلاعات مربوط به این حوزه را به همراه مصاحبه‌ها و گزارش‌های تخصصی و از همه مهم‌تر نقد آثار نمایشی به مخاطبان ارائه کند. این روزنامه می‌تواند نقد و تحلیلی بر آثار تولید شده در عرصه تصویر داشته باشد و اگر جام‌جم بتواند حداقل در این زمینه حرفه‌ای و تخصصی‌تر برخورد کند یا تاکید و تمرکزش را به تولیدات هنری و تصویری اختصاص بدهد، از نظر من روزنامه مفیدتر و خواندنی‌تری خواهد بود. می‌تواند بخش‌های بیشتر و گسترده‌تری از روزنامه به برنامه‌ها و تولیدات رادیو و تلویزیون اختصاص پیدا کند و در این بخش‌ها نقد و تحلیل دقیق و درست صورت بگیرد.فکر می‌کنم اگر وجه تخصصی روزنامه قوی‌تر شود، به نتایج بهتری خواهد رسید چون به هر حال ما این روزنامه را به عنوان روزنامه سازمان صدا و سیما می‌شناسیم و قرار است انعکاس دهنده و تحلیل‌کننده تولیدات رادیو و تلویزیون باشد.

روزنامه‌ای که زود تمام می‌شود!

محمد نظری/ مجری

فکر می‌کنم اوایل دهه 80 بود که روزنامه کارش را شروع کرد. یکی از همکاران ما در یک برنامه ورزشی، از نویسندگان روزنامه جام‌جم بود و از اخبار و اطلاعات روزنامه در برنامه استفاده می‌کردیم. از آن سال‌ها تا امروز همراه جام‌جم هستم و به عنوان یک مخاطب عام فکر می‌کنم این روزنامه توانسته جایگاه خودش را پیدا بکند. چند روز قبل می‌خواستم روزنامه جام‌جم را بخرم، کمی از صبح گذشته بود، اما به هر کیوسکی مراجعه کردم، روزنامه تمام شده بود. خیلی گشتم تا آن را پیدا کردم و فروشندگان روزنامه می‌گفتند جام‌جم خیلی زود تمام می‌شود. این برای من خیلی جالب بود و به این معنا که جام‌جم از آن دست روزنامه‌هایی است که با مخاطبش ارتباط برقرار کرده و روی کیوسک نمی‌ماند.من صفحه رسانه و فرهنگ و هنر جام‌جم را معمولا می‌بینم و فکر می‌کنم این روزنامه می‌تواند پیش‌قراول انجام یک رسالت بزرگ باشد. جام‌جم به دلیل وابستگی به سازمان صدا و سیما می‌تواند نظرات و دیدگاه‌های افراد خلاق و ایده‌پرداز، متخصصان و پژوهشگران و صاحبان اندیشه را درباره برنامه‌سازی، سیاستگذاری و امور مربوط به سازمان صدا و سیما منعکس کند و روی موضوع یا مساله‌ای تمرکز کند و نظرات موافق و مخالف را به عرصه قضاوت بگذارد. به این ترتیب حتما جریانی شکل خواهد گرفت و مدیران و برنامه‌سازان هم از این ایده‌ها و نظرات و دیدگاه‌ها استفاده خواهند کرد. به هر حال طبیعی است که در شرایط مساوی و درباره یک موضوع واحد، تاثیر روزنامه جام‌جم خیلی بیشتر از دیگر روزنامه‌ها و نشریات است.

انصاف و استقلال فکری

محمدرحمان نظام‌اسلامی/ مجری

روزنامه جام‌جم از جمله روزنامه‌هایی است که من همیشه دنبال کرده و خواننده‌اش بوده‌ام. مهم‌ترین دلیل من برای خواندن این روزنامه استقلال فکری و انصاف در روشنگری و اطلاع‌رسانی شایسته برای مخاطبان است. البته بخشی از این پیگیری می‌تواند عرق همکاری باشد. به هر حال کسی چون من باید روزنامه‌ای که متعلق به سازمان صداوسیماست و آخرین اخبار را در حوزه تولیدات رادیو و تلویزیون و فعالیت برنامه‌سازان و هنرمندان را پوشش می‌دهد، مطالعه کند.روزنامه جام‌جم یکی از رکن‌های مهم اطلاع‌رسانی در کنار رسانه ملی است و علاوه بر همه کسانی که به نوعی با این رسانه همکاری دارند، مردم هم می‌توانند خواننده این روزنامه باشند و از آن بهره بگیرند. من بارها به عنوان یک مخاطب عام بخش‌های مختلف این روزنامه را خوانده و استفاده کرده‌ام.

جایی نزدیک به قله

کامران تفتی/ بازیگر

وقتی بازی من در تلویزیون دیده شد، اولین روزنامه‌ای که درباره‌اش نوشت روزنامه جام‌جم بود. دقت و نگاه نویسندگان این روزنامه برای من ارزشمند است. همچنین خواننده روزنامه جام‌جم هستم و اخبار و مقالاتش را می‌خوانم و رصد می‌کنم. آرزو دارم سال‌های سال این روزنامه تداوم داشته باشد، هر روز موفق‌تر، بهتر، صادق‌تر، کنار مردم، برای مردم و شبیه به مردم باشد. امیدوارم در هدف، رسالت و انگیزه‌ای که دارد، به قله برسد. هر چند همین حالا هم یکی از بهترین روزنامه‌های کشور است.بی‌شک روزنامه جام‌جم هم یک روزنامه بی‌عیب و نقص نیست، اما مهم این است که در مسیر درست قرار دارد و می‌تواند در آینده با اعتماد به نیروهای جوان و با استفاده از چاشنی خلاقیت پیش برود و هر روز موفق‌تر از قبل ظاهر شود.

بخشی برای کودکان

مجید قناد/ مجری

روزنامه جام‌جم بخش‌های متنوعی دارد، فرهنگ، هنر، ورزش، حوادث و سیاسی و اگر بتواند برای کودکان هم ویژه‌نامه یا صفحه‌ای داشته باشد به روزنامه‌ای بدل خواهد شد که تمام نیازهای یک خانواده را برآورده می‌کند. پیشنهاد من برای بهتر شدن روزنامه این است که در کنار مطالبی که برای بزرگسالان ولی درباره کودکان منتشر می‌شود، حتما برای کودکان هم برنامه‌ریزی صورت بگیرد. من از مخاطبان روزنامه جام‌جم هستم، آن را دنبال می‌کنم و در سفرهایم بسیار دیده‌ام که مردم این روزنامه را می‌خوانند و پیگیری می‌کنند. روزنامه‌ای که مخاطب دارد، می‌تواند تاثیرگذار باشد و به همین دلیل است که من بر ایجاد بخشی برای کودکان در روزنامه جام‌جم تاکید دارم. شاید حالا که به شماره پنج‌هزارم رسیده، فرصت خوبی باشد برای این کار و پدرها و مادرها بتوانند علاوه بر مطالعه بخش‌های فعلی روزنامه، بخش مربوط به کودکان را برای فرزندانشان بخوانند.

یک نقطه اتکا

رضا رویگری/ بازیگر

سال‌ها پیش نشریه‌ای به نام تماشا وجود داشت که برنامه‌های رادیو و تلویزیون را به مردم اعلام می‌کرد. بعد از آن مجله سروش ایجاد شد و همین وظیفه را برعهده گرفت. حالا روزنامه جام‌جم اخبار، اطلاعات و نقد و تحلیل‌های مربوط به برنامه‌های رادیو و تلویزیون را به مخاطبان ارائه می‌کند. زمانی من این روزنامه را می‌خواندم ولی به دلایل متعدد این سال‌ها خواننده مداوم روزنامه نیستم، اما به هر حال روزنامه جام‌جم یکی از روزنامه‌های اصلی و مهم کشور ماست و امیدوارم تداوم داشته باشد.

مرجع اتفاقات رادیو و تلویزیون

رضا فیاضی/ بازیگر، نویسنده، کارگردان

مدتی است موفق نشده‌ام روزنامه جام‌جم را بخوانم. این مساله ربطی به کیفیت روزنامه ندارد؛ چند وقتی است ساکن کیش هستم و اینجا در زمینه کتاب و آموزش بازیگری فعالیت می‌کنم، به‌قدری سرم توی کتاب است که از روزنامه‌ها و نشریات فاصله گرفته‌ام، اما زمانی که در تهران ساکن بودم، روزنامه جام‌جم را می‌خواندم، مطالب بخش رادیو و تلویزیون و هنر را دنبال می‌کردم، از اتفاقات و برنامه‌های سازمان صدا و سیما مطلع می‌شدم و حتما صفحات هنری آن را مرور می‌کردم و در جریان اخبار روز قرار می‌گرفتم، اما حالا از این فضا کاملا دور شده‌ام.

در گذشته چه گفتند...

روزنامه جام‌جم طی نزدیک به دو دهه از شروع به فعالیت خود همیشه با مخاطبان عام و خاص همراه و در ارتباط بوده و انتقادات و پیشنهادات آنها را به گوش جان شنیده است. آنچه می‌خوانید گزیده‌ای از نظرات برخی از چهره‌های سیاسی و فرهنگی طی سال‌های گذشته درباره این روزنامه است.

شمس آل‌احمد: از چند شماره جام‌جم که به‌دستم رسیده و خوانده‌ام چنین بر می‌آید که این روزنامه به لحاظ مسئولیت، موقعیت و نقشی که دارد در آرام کردن جامعه و دور داشتن آن از تشنج و غوغا موثر بوده است و امیدوارم همیشه این مسئولیت را به دوش داشته باشد.

غلامعلی حدادعادل: می‌توان گفت یکی از اسباب توفیق جام‌جم تنوع قابل توجه مطالب آن است؛ چنان که هر خواننده‌ای با هر سلیقه‌ای می‌تواند در آن مطلبی موافق ذوق خود پیدا کند. سبب دیگر، زیبایی ظاهری، حسن سلیقه، صفحه آرایی روزنامه و استفاده بجا و فراوان از عکس‌های جذاب و گویاست که این روزنامه را به آلبوم زیبایی مرکب از عکس و نوشته تبدیل کرده است. انعکاس برنامه صداوسیما نیز جهت دیگری است که موجب گرایش خوانندگان و بویژه جوانان به این روزنامه شده است.

دکتر یونس شکرخواه: ممکن است عده‌ای بگویند جام‌جم پولدار است، بنابراین می‌تواند این چنین حرکت کند. ولی اطلاع دارید که صرف داشتن سرمایه کافی نیست. خیلی‌های دیگر در همین عرصه روزنامه نگاری هستند که پولدارند ولی کاربلد نیستند. من فکر می‌کنم ضمیمه‌های جام‌جم بر فضای افزودن ضمیمه به روزنامه‌ها و نحوه ارائه آنها اثرگذار خواهد بود.

اصغر فرهادی: در صفحات مربوط به بخش رسانه به‌رغم تنوع خبر، گزارش‌های متفاوت و مصاحبه‌های متنوع، همواره کمبود نقد آثار تلویزیونی محسوس است. به عقیده من اگر دوستان هم و غم خود را بر نقد صادقانه و تخصصی آثار تلویزیونی بگذارند نتیجه مطلوب‌تری عاید خواهد شد.

سیدمهدی شجاعی: تقوا، صداقت و اخلاق در این زمانه دشمنان قسم خورده تیراژند. برای این که روزنامه‌ای پرتیراژترین شود باید در امور باندبازی، عوام فریبی، پشت هم‌اندازی، شلوغ‌کاری، تشنج‌آفرینی و شامورتی بازی ید طولایی داشته باشد؛ در حالی که جام‌جم در این عرصه موجود عقب افتاده‌ای به نظر می‌رسد.

عمران صلاحی: بخش فرهنگی و ادبیات خارجی روزنامه بخصوص از لحاظ اطلاع رسانی و معرفی ادبیات سرزمین‌های دیگر خوب است. بوق اشغال، صفحه موفقی است و ترجمه‌های ادبی نیز از این لحاظ که اتفاقات ادبی دنیا را منعکس می‌کند موفقیت‌آمیز است.

مهران غفوریان: اولین چیزی که خواننده هر روزنامه‌ای را جذب می‌کند عکس‌ها، عنوان‌ها و تصاویر روی جلد است و چون این روزنامه، روزنامه‌ای متعلق به صداوسیماست بیشتر باید به تولیدات و مسائل خود سازمان بپردازد و در تیتر اول خود به جای دیگر اخبار، تولیدات سازمان را معرفی کند.

دکتر محمدمهدی فرقانی: روزنامه جام‌جم در عمر کوتاه خود توانسته است به جایگاه یکی از پر تیراژترین روزنامه‌های کشور دست یابد. این خود به‌خود یک موفقیت بزرگ به‌شمار می‌آید، اما باید دانست که حفظ تیراژ در درازمدت از به‌دست آوردن مقطعی آن دشوارتر است.

محمدرضا شریفی‌نیا: با درآمدن یکی دو شماره از روزنامه جام‌جم از طرفداران آن شدم به چند دلیل؛ اول صفحه آرایی شاد و خوب. دوم وابستگی به تلویزیون که خواه‌ و ناخواه برای من جذاب بود و بعد به خاطر تنوع خود روزنامه.

مهدی فخیم‌زاده: روزنامه جام‌جم همین‌طور که هست خوب است و کمبود و نقصی ندارد. من مطالب هنری و سینمایی اش را مطالعه می‌کنم و سبک و سیاق نوشته‌های سینمایی اش را می‌پسندم و چگونگی مطالب آن را برای یک نشریه روزانه مناسب می‌دانم.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها