تصحیح محمدعلی موحد از مثنوی معنوی که پیش از این در همین صفحه خبر از آماده‌شدنش داده بودیم، هفته آینده و با حضور این مولوی‌پژوه و همچنین چهره‌هایی مانند غلامعلی حدادعادل، فتح‌الله مجتبایی و محمد سالارنسب، رونمایی می‌شود.
کد خبر: ۱۱۰۴۲۵۵

آن‌طور که مهر نوشته این تصحیح براساس 11 نسخه صورت گرفته که 8 تا 9 مورد، نسخه‌هایی هستند که طی 30 سال پس از وفات مولانا یعنی تا آخر قرن هفتم هجری کتابت شده‌اند. موحد در این کار، خود را مقید به نسخ قرنی که مثنوی در آن سروده شده دانسته و پا از آن فراتر ننهاده است چراکه همه تحریفات و دستبردها به متن مثنوی نیز، پس از آن روی داده است. این اثر با مقدمه‌ای مبسوط همراه است و موحد در آن، به ملاحظات کلی در باب تصحیح مثنوی و شیوه‌ کار خود در تصحیح جدید مثنوی اشاره می‌کند.

موحد درباره این کتاب که از سوی انتشارات هرمس زیر چاپ رفته است، با این نظر نیکلسون، فروزانفر، مینوی و گلپینارلی که معتقد بودند مثنوی در سال‌های آخر زندگی مولانا دائما در معرض تجدیدنظر و اصلاح و بازسازی بوده و دگرسانی‌های ضبط‌شده در نسخه‌هایی را که در پانزده سال اول بعد از درگذشت مولانا کتابت شده‌اند، حاصل و نتیجه‌ این بازخوانی‌های مکرر می‌دانستند، اتفاق‌نظر دارد.

او خواسته متنی پیراسته و قابل‌فهم و درخور اعتماد برای مخاطبان و علاقه مندان مثنوی فراهم کند که هم خوانندگان عادی از آن بهره ببرند و هم اهل تحقیق و نقد علمی به آن استناد کنند.

چندی پیش غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز با ابراز امیدواری نسبت به انتشار تصحیح دکتر موحد از «مثنوی معنوی» گفته بود:‌ «این کتاب نود سال بعد از تصحیح نیکلسون منتشر می‌شود و ادامه دهنده راهی است که نیکلسون در سال‌های قبل آن را پیموده است. این اثر نتیجه سال‌ها تلاش و کوشش محمدعلی موحد در حوزه مولاناپژوهی است و به محض انتشار، مراسمی در خور برای رونمایی از آن توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی، برگزار خواهد شد».

حال خبر می‌رسد که فرهنگستان زبان و ادب فارسی در نظر دارد طی مراسمی کتاب مثنوی معنوی را، به تصحیح جناب استاد دکتر محمدعلی موحد، عضو پیوسته این فرهنگستان رونمایی کند. این مراسم روز دوشنبه، چهارم دی‌ماه 1396 از ساعت 10 تا 12 در محل فرهنگستان زبان و ادب فارسی (تالار الغدیر) برگزار خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها