طاق‌بستان یا همان نخستین انیمیشن صخره‌ای جهان در پی غفلت متولیان میراث فرهنگی استان کرمانشاه بشدت تحت تاثیر عوامل تخریبی بیولوژیکی و طبیعی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۱۰۳۴۹۷

به گزارش مهر، «طاق وه سان» یا همان طاق‌بستان که به آن لقب نخستین انیمیشن صخره‌ای جهان داده‌اند و در سینه‌کش کوه‌های فرخ‌شاد جای گرفته، یکی از شاهکارهای حکاکی روی سنگ در دنیاست که گنجینه‌های ارزشمندی از تاریخ این سرزمین کهنسال را در لابه‌لای نقوش برجسته‌اش جا داده است.

اما این بنای باشکوه و سترگ به‌یادگارمانده از پادشاهان ساسانی حالا با مشکل جدیدی روبه‌رو شده و طاق‌های ارزشمند طاق‌بستان و مجالس حجاری آنان مورد هجوم عنکبوت‌های کوچک قرار گرفته، به نحوی که تارهای این عنکبوت‌ها سراسر زوایای نقش برجسته‌ها را دربر گرفته و با توجه به ترشحات قلیایی این جانوران به انضمام آلودگی محیطی همچون چربی دود کبابی‌ها و منواکسیدکربن و بیش از حد مجاز در منطقه به خاطر منازل مسکونی و تردد خودروها، این صخره بشدت تحت تاثیر عوامل تخریبی قرار گرفته است.

احسان احمدی‌نصر، باستان‌شناس در این‌باره با اشاره به تهدیدهای طاق‌بستان و بویژه دود کبابی‌های اطراف آن گفت: هرچند به لحاظ مردم‌شناسی دنده کبابی‌های اطراف محوطه بخشی از هویت طاق‌بستان است، اما از لحاظ فنی دود کباب با چربی همراه بوده و در بلندمدت آسیب‌زاست. وی افزود: با تمهید ساماندهی، مکان آنها باید به جای دیگری انتقال یابد و به لحاظ حریم منظری نیز این محوطه باید آزاد شود.

احمدی‌نصر درخصوص هجوم عنکبوت‌ها به این طاق‌ها نیز اظهار کرد: این موضوع هم جزو موارد بیولوژیکی است که می‌تواند آسیب‌زا باشد، هرچند حفظ و حراست از آثار تاریخی و میراث فرهنگی باید با نظافت کافی همراه باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها