مشاور وزیر امور خارجه در گفت و گو با جام جم آنلاین تشریح کرد

رمزگشایی از باج بزرگ ترامپ به اسراییل/ دیپلماسی بالفور و اسلو محکوم به شکست است

مشاور وزیر امور خارجه کشورمان به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت صهیونیست ها توسط رییس جمهور آمریکا را ضد قوانین و حقوق بین الملل دانست و از اهداف و برنامه های درازمدت این توطئه آمریکایی- اسراییلی پرده برداشت.
کد خبر: ۱۱۰۱۱۷۱
رمزگشایی از باج بزرگ ترامپ به اسراییل/ دیپلماسی بالفور و اسلو محکوم به شکست است

«حسین شیخ الاسلام» در گفت وگو با جام جم آنلاین اقدام غیر قانونی دونالد ترامپ مبنی بر قرار دادن مرکز جهان اسلام به پایتختی رژیم صهیونیستی را توطئه ای چند ده ساله ارزیابی کرد و افزود: «الوین تافلر» آینده پژوه آمریکایی در کتاب موج سوم خود رییس جمهوری ترامپ را سال 90 میلادی پیش بینی کرده بود و در آن پیش بینی اش به برنامه ریزی گسترده صهیونیست ها برای روی کار آمدن یک فرد افراطی با تبعیت کامل از اسراییلی ها اشاره داشت.

وی با بیان اینکه اسراییل برای عملیاتی کردن راهبرد خود در منطقه سال ها روی شخصی همچون ترامپ هزینه کرده، تصریح کرد: انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس و نیز نام نهادن این شهر به مرکزیت اسراییل برای صهیونیست ها حتی از تعهد نامه 100 بالفور( قول ایجاد رژیم صهیونیستی در فلسطین توسط دولت انگلیس) هم ارزشمندتر است.

سفیر پیشین ایران در دمشق اقدام اخیر ترامپ را نشان دهنده ذات اشغالگری و سلطه طلبی آمریکا همچون سلف خود اسراییل بشمار آورد و گفت: دولتمردان آمریکایی در طول حکومت خود از ابتدا با قتل، اشغالگری، کشتار و آواره کردن بومیان سرخ پوست ، منطقه سرزمین فعلی ایالات متحده را به سلطه خود درآورده و دولت تاسیس کردند. حال با همین روش به زعم خود پروژه مشروعیت بخشی اسراییل را کلید زده اند که البته طبق آیات شریفه قرآن شکست خواهد خورد.

شیخ الاسلام با اشاره به وضعیت کنونی جامعه مدنی در آمریکا خاطر نشان کرد: امروز در اردوگاه های متعدد سیاهان و سرخ پوستان به جرایم مختلف با وضعیتی فلاکت بار زندگی می کنند اما تبلیغات رسانه ای آمریکا با همکاری گسترده اسراییلی ها اجازه انعکاس این موضوع به دنیای خارج را نمی دهد. در چنین شرایطی حمایت دولتی همچون آمریکا از رژیم نژاد پرست اسراییل چندان دور از انتظار نیست.

وی در ادامه با نگاهی تاریخی به ریشه ها و علل تاسیس اسراییل و گنجاندن آن در جغرافیای فلسطین اشغالی، ابراز داشت: ایالات متحده از روز اول تلاش کرده آقای دنیا باشد به همین جهت سیاست استعمارگری ظلم و یکجانبه گری در قبال ملت های مظلوم را دنبال کرده است و در همین راستا به مهره ای مانند اسراییل نیاز دارد تا در منطقه مطامع خود را همواره تامین کند.

شیخ الاسلام در همین زمینه افزود: اولین چاه نفت در پنسیلوانیای آمریکا کشف شد. لذا واشنگتن نیاز داشت توسط یک قدرت زور گوی اشغالگر بر تمام آبراه های مهم دنیا از باب المندب و سوئز تا تنگه هرمز تسلط پیدا کند تا نفت خود را در امنیت کامل به جهان عرضه کند. از این جهت چند سال بعد در کنفرانس باسل سوییس که با هدف مهاجرت یهودیان به قدس تشکیل شد دو خط آبی را روی پرچم اسراییل ترسیم کردند و در آنجا اعلام شد «هرکس نیل تا فرات را اداره کند، دنیا را اداره می کند»؟!

وی پس از تبین فلسفه وجودی رژیم صهیونیستی، از دیگر فتنه های آمریکایی با هدف تقویت و قوام دولت جعلی اسراییل پرده برداشت و یادآور شد: در سال 95 میلادی کنگره آمریکا بحث انتقال پایتخت اسراییل از تل آویو به قدس را مطرح کرد اما تاکنون هیچ یک از روسای جمهور جرات کلید زدن این پروژه صهیونیستی را نداشتد تا اینکه بالاخره ترامپی که از گذشته برای چنین طرحی پرورش یافته بود آمد تا این امکان ناممکن را برایشان محقق سازد.

اما شیخ الاسلام قدرت و هیمنه آمریکا در دوره ترامپ را در ضعیف ترین وضعیت تاریخی این کشور ارزیابی نمود و تصریح کرد: وی با انتقال اسمی پایتخت اسراییل به قدس اشغالی بزرگترین باج را به صهیونیست ها داد کما اینکه برای تداوم دولت خود چاره ای جز این اقدام نداشت. از این رو مغایر با معاهدات و قوانین بین المللی و بر خلاف مذاکرات اسلو (سازش فلسطین و اسراییل) که ابدا ما آن را قبول نداریم از جنایت تازه خود علیه مردم فلسطین رونمایی کرد.

وی تصریح کرد: جنایت ترامپ با محوریت انتقال سفارت کشورش به قدس با پایتختی اسراییل امری شکست خورده است چرا که بر مبنای سلسله محاسبات غلطی پایه گذاری شده است از طرفی چون می دانند جمهوری اسلامی ایران مخالف سرسخت این اقدام است تلاش دارند انتقال قدرت صهیونیست ها به بیت المقدس را اهرم فشاری برای ما قرار دهند ولی غافل از اینکه اتفاقا مخالفت ایران در این غائله پاشنه آشیل ناکامی و اضمحلال اسراییل در منطقه خواهد بود.

شیخ الاسلام تمام اقدامات ضد ایرانی غرب و اسراییل از قیبل ایران هراسی را پروژه ای شکست خورده یاد کرد و افزود: آنها قبل و بعد از برجام علیه ایران جریان سازی کردند، در منطقه با استخدام تروریسم جنگ و آشوب به پا کردند و همه اینها برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران و آرمان فلسطین بود اما ما با همکاری حزب الله لبنان و مقاومت منطقه با سیلی محکم تروریسم و داعش را از منطقه غرب آسیا بیرون راندیم و امروز چه در حوزه دیپلماسی و چه در عرضه قدرت دفاعی، امنیتی دست برتر منطقه از آن ماست.

مشاور وزیر امور خارجه کشورمان در تاکید سخنان خود به یکی از مهمترین دلایل اقدام اخیر ترامپ در حمایت از اسراییل، پرداخت و عنوان داشت: پس از شکست داعش در منطقه بدست محور مقاومت، بهترین فرصت برای اتحاد ملت مسلمان بود و می رفت تا باز هم موضوع فلسطین راس همه امور جهان اسلام قرار گیرد اما آمریکا با راه اندازی معرکه انتقال پایتخت تلاش می کند بلکه حاشیه امن دوباره ای برای اسراییل ایجاد کند و مردم منطقه را سرگرم تفرقه و نفاق سازد.

وی در خصوص مواضع جمهوری اسلامی ایران در این باره تصریح کرد: براساس آموزه های قرآنی ما باید از مظلومان جهان از جمله ملت فلسطین و آنهایی که از خانه خود رانده شده اند دفاع کنیم همچنانکه آیه شریفه قرآن مسجد اقصی و سرزمین قدس را مبارک می داند. بنایراین حفظ تمامیت ارضی فلسطین برای قوام وحدت مسلمین جهان بسیار حایز اهمیت است.

شیخ اسلام با بیان اینکه آمریکا و اسراییل در عرصه دیپلماسی بارها از متحد بزرگ مردم فلسطین یعنی ایران شکست خورده است، خاطر نشان کرد: آنها خواستند در برجام یکجانبه گرایی کنند موفق نشدند- تلاش کردند با تجزیه اقلیم کردستان ایران را ناامن سازند طرفی نبستند- با دسیسه سعی کردند لبنان را به جان ما بیاندازند که بازهم پیروز میدان ما بودیم. حال می خواهند با قضیه جدایی قدس از فلسطین به خیال خود جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار دهند.

وی پس از تحلیل شرایط منطقه و تایید شکل گیری معادلات خاورمیانه به سود ایران، بیان داشت: امروز بهترین فرصت برای امت های اسلامی بوجود آمده تا با راه اندازی یک دیپلماسی مقتدر مسلمان، جهان را علیه آمریکا و اسراییل بسیج کنند و فکر می کنیم کشورهای مردم سالار نقطه آغاز خوبی برای شکل گیری این اتحاد باشد.

شیخ الاسلام دولت آمریکا را در بدترین شرایط تاریخی سیاسی خود دانست و افزود: دیگر بمب اتم آمریکایی که سر مردم هیروشیما آوار شد وجود خارجی ندارد، کاخ سفید با همه متحدان خود توان ساقط کردن دولت سوریه را نداشت چرا که ما گفتیم باید ملت سوریه در این خصوص تصمیم بگیرند و دست آخر سخن ایران به کرسی نشست.

وی در پایان گفت: امروز باید موج تازه انتفاضه فلسطین توسط ملت های مسلمان و آزاده دنیا پشتیبانی شود و یک دیپلماسی قوی آن را مورد حمایت خود قرار دهد. ما باید با تبلیغات فراوان به جهان بفهمانیم آمریکا ثبات را در منطقه به هم می زند و اجازه نمی دهد بعد از داعش آرامش به ملت ها رخ نشان دهد لذا به همین دلیل اعتقاد داریم مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل باید بیش از گذشته در جهان طنین انداز شود.

محمدرضا شجاعیان/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها