جام‌جم از نقش بنزین در آلودگی هوا گزارش می‌دهد

هوای آلوده بوی بنزین وارداتی می‌دهد

بنزین یورو 4 وارداتی در 8 کلانشهر ایران توزیع می‌شود، اما برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس در‌این‌باره معتقدند، بنزین توزیعی در این شهرهای بزرگ، یورو 4 نیست و کیفیت لازم را ندارد.
کد خبر: ۱۰۹۷۱۱۱
ابهـام در‌کیفیت بنزین وارداتی

به گزارش جام‌جم، طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شهرهای تهران، کرج، اهواز، شیراز، اراک، اصفهان، تبریز و مشهد مقدس میزبان بنزین یورو 4 هستند، اما کیفیت این بنزین در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و کارشناسان زیادی، نظر مقامات دولتی را در این باره رد می‌کنند.

اولین بار نیست که موضوع استاندارد بنزین یورو 4 وارداتی مطرح می‌شود. در دولت یازدهم هم این موضوع مطرح شده بود.

16 مرداد سال جاری، نیره پیروزبخت، رئیس سازمان استاندارد کشور با تاکید بر این که با سختگیری‌ بیشتر واردات بنزین را کنترل می‌کنیم، گفته بود: با استخراج نتایج آزمایش واردات بنزین متوجه شدیم، بنزین وارداتی توزیع شده در دو کلانشهر مشکل داشت و بنزین یک کلانشهر خارج از استاندارد بود.

پیروزبخت تاکید کرد: با توجه به مصوبه هیأت وزیران از اول امسال 17 کلانشهر مشمول شدند که تا اینجا
ده کلانشهر را نمونه گرفته‌ایم و جواب‌ها را استخراج کرده‌ایم که نتایج آزمایش‌ها نشان داد‌ بنزین دو کلانشهر تا حدودی مشکل دارد و بنزین یک کلانشهر خارج از استاندارد است.

چند روز بعد از اعلام رئیس سازمان استاندارد کشور عباس کاظمی، مدیرعامل وقت شرکت ملی و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر این که بنزین‌های وارداتی استاندارد است، اعلام کرد: همه محموله‌های بنزین وارداتی کشور، استاندارد است و در صورت غیراستاندارد بودن، از گمرک ترخیص نشده و اجازه ورود به کشور داده نمی‌شود.

کاظمی درباره ادعای عرضه بنزین غیراستاندارد وارداتی در برخی شهرها بیان کرد: در هشت کلانشهر کشور، بنزین یورو 4 و پاک عرضه می‌شود که البته در برخی شهرها مانند شیراز و مشهد، بخشی از نیاز سوخت با بنزین یورو 4 و بخشی نیز توسط بنزین معمولی تامین می‌شود. البته بنزین معمولی که توزیع می‌شود، غیراستاندارد نیست و از همه استانداردهای لازم برخوردار است.

ترفند استانداردسازی

30 مهر یکی از دست اندرکاران صنعت نفت درباره استاندارد بنزین‌های وارداتی، موضوعی را مطرح کرد که باب جدیدی را در این موضوع گشود.

احسان باقریان، نایب‌رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی یک راهکار کوتاه مدت برای تامین بنزین مورد نیاز کشور را استفاده از طرح بلندینگ (مخلوط کردن) با استفاده از ترکیباتی از فرآورده‌های نفتی مطرح کرد و گفت: یکی از پیشنهادهای مدیرعامل جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به عنوان یک راهکار کوتاه مدت، استفاده از طرح بلندینگ ( مخلوط کردن) است.

وی افزود: در این طرح با استفاده از ترکیباتی از نفت کوره، میعانات گازی و برش‌هایی از نفت خام، بنزین با اکتان قابل قبول تولید می‌شود.

فعال بخش خصوصی درباره آلودگی موجود در بنزین تصریح کرد: تانکرها بنزینی که در جایگاه‌ها عرضه می‌شود‌ یا در پالایشگاه‌های داخلی تولید می‌شود یا وارداتی است را از مخازن مربوطه تحویل می‌گیرند و به جایگاه‌ها تحویل می‌دهند. طبیعتا این روند باید تحت نظارت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی باشد تا آلودگی در مسیر یا زمان تحویل به آن وارد نشود. اگر در مواقعی کیفیت و استاندارد بنزین عرضه شده در محدوده یا شهری مطابق استاندارد معیار نبود، نباید به یک مصداق استناد کرد؛ بلکه باید بررسی کیفیت در بخش مخازن سوخت تولیدی پالایشگاه و بنزین وارداتی انجام شود تا بتوانیم درباره کیفیت بنزین عرضه شده در جایگاه‌ها ارزیابی دقیق‌تری داشته باشیم.

بنزین استاندارد است

عباس کاظمی، مشاور فعلی وزیر نفت درباره کیفیت و استاندارد بنزین به خبرنگار ما گفت: بنزین وارداتی چه در گذشته و چه اکنون استانداردهای لازم را دارد و برخی افرادی که در این زمینه اظهار نظر می‌کنند یا بیکارند یا اطلاع کافی در این مورد ندارند.

وی با تاکید بر این که بنزین‌های وارداتی در چهار مرحله تست می‌شوند، تصریح کرد: زمانی که پالایشگاه، بنزین سفارش شده را تولید می‌کند، اقدام به آزمایش کرده، نتیجه حاصل را در برگه‌ای درج و مشخص می‌کند. قبل از بارگیری دوباره مستندات برگه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، در زمان تخلیه نیز دوباره تست‌ها انجام می‌شود و در مرحله پایانی، موسسه استاندارد نتیجه تست‌های خود را اعلام می‌کند و اگر این چهار برگه با هم تطبیق داشت، اقدام به بارگیری برای عرضه در جایگاه‌ها صورت می‌گیرد.

کاظمی افزود: بنزین وارداتی حداقل یورو 4 است. چرا مردمی که پول یورو 4 می‌پردازند،‌ بنزین یورو 3 استفاده کنند؟ صحبت‌های مشاور وزیر نفت و مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش در حالی مطرح می‌شود که قیمت بنزین در همه جای کشور ثابت است و بنزین یورو 4 گرانتر از بنزین‌های معمولی عرضه نمی‌شود.

کیفیت بنزین وارداتی از نگاه دستگاه‌های نظارتی،‌ یورو 4 نیست

هفته گذشته، سید‌علی ادیانی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تشریح کیفیت بنزین وارداتی گفت: در بحث بنزین وارداتی مدیران ذی‌ربط معتقد هستند، کیفیت بنزین یورو 4 است، اما برخی دستگاه‌های نظارتی معتقدند، کیفیت آن یورو 4 نیست. وی ادامه داد: بنزینی که در پالایشگاه تهران و اراک تولید می‌شود، یورو 4 و از کیفیت خوبی برخوردار است که این نوع بنزین در تهران، شهرهای بزرگ و کلانشهرها توزیع می‌شود.

ادیانی با بیان این که هیچ گزارش مستند و قابل اتکایی در اختیار کمیسیون انرژی قرار نگرفته که استانداردهای سوخت همانند سوخت بنزین، گازوئیل و نفت کاهش پیدا کرده است، یادآور شد: درصورتی که پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس هرچه سریع تر راه اندازی شود و به مرحله تولید برسد، می‌تواند بخش قابل توجهی از بنزین وارداتی را تامین کند.

وی با اشاره به این که با ورود این پالایشگاه به چرخه تولید، ایران در مجموعه کشورهایی قرار می‌گیرد که نیاز به واردات بنزین نداشته است، افزود: بنزین تولیدی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس یورو 4 است و با افتتاح این پالایشگاه و افزایش تولید بنزین، از شکاف میان تولید و مصرف کاسته می‌‎ شود و ایران ظرفیت صادرات این محصول را نیز پیدا می‌کند.

تلاش برای خودکفایی و خوداتکایی

ایران، بخشی از نیاز بنزین را از محل واردات تامین می‌کند، اما با برنامه ریزی‌های انجام شده، پس از راه اندازی کامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، نه تنها واردات بنزین متوقف خواهد شد، بلکه ایران به صادرکننده بنزین تبدیل می‌شود. پالایشگاه 360 هزار بشکه‌ای ستاره خلیج‌فارس به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه در دست ساخت میعانات گازی منطقه خلیج فارس و حتی خاورمیانه، از ظرفیت تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین و 14 میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو 4 اتحادیه اروپا برخوردار است و در کنار این دو فرآورده استراتژیک نفتی، محصولات دیگری همچون 2000 تن در روز گاز مایع، سه میلیون لیتر سوخت هواپیما و 130 تن گوگرد تولید و عرضه خواهد شد و اگر مقامات دولتی روی این موضوع اهتمام داشته باشند، پرونده بنزین‌های وارداتی برای همیشه بسته خواهد شد، اما هنوز اقداماتی جدی برای راه‌اندازی کامل این پروژه ملی اقتصاد مقاومتی ندیده‌ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها