مرحوم زندی را بهتر بشناسیم

برنامه "جهان کشتی" به مرور زندگینامه مرحوم عباس زندی، از قهرمانان کشتی ایران اختصاص داشت.
کد خبر: ۱۰۹۰۲۷۸
مرحوم زندی را بهتر بشناسیم

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از رادیو ورزش؛ صدرالدین کاظمی، کارشناس کشتی، درباره مرحوم عباس زندی گفت: عباس زندی وقتی جوان 14 ساله بود، در محدوده خیابان شاهپور وارد زورخانه می شود. پس از یکی، دو سال که آوازه حسن سعدیان، هم محلی خود پیچید، توجهش به کشتی جلب می شود که شانس خود را در این رشته امتحان کند. او از سعدیان می خواهد که با او به باشگاه ببر برود و کشتی را زیر نظر حاج عبدالحسین فعلی آغاز کند.
زندی 2 سال بعد از شروع فعالیتش به کشتی گیری مبدل شد که وقتی در مسابقات انتخابی تیم ملی برای اعزام به المپیک لندن در سال 1327 شرکت کرد، تقریباً جای شکی در برتری خود باقی نگذاشت؛ اگرچه در مسابقات انتخابی با یک شکست مقابل خرم کارش به اگر و اما کشید؛ اما در مسابقه انتخابی مجدد موفق شد خرم را شکست دهد و در سن 17 سالگی به عضویت تیم ملی دربیاید.
وی، ادامه داد: وقتی تیم ملی ایران برای با 8 کشتی گیر در مسابقات المپیک 1948 لندن شرکت کرد، برای اولین بار عباس زندی وارد میدان شد و در نخستین مبارزه خود حریف مکزیکی را کمتر از 5 دقیقه ضربه فنی کرد؛ اما در مبارزه بعد به یاشار دوغو که قهرمان المپیک و اروپا بود و یکی از مطرح ترین کشتی گیران تاریخ ترکیه به شمار می رفت، باخت و سپس مقابل ژان باپتیسته لکلرچ از فرانسه شکست خورد و دست خالی، اما با تجربه های فراوان به کشور بازگشت.
کاظمی، به افتخارات زندی اشاره کرد و گفت: عباس زندی از این بابت حائز اهمیت است که نخستین کشتی گیر ایران است که در مسابقات المپیک و نخستین دوره مسابقات کشتی آزاد قهرمانی دنیا شرکت کرده است. شاید اولین کشتی گیری باشد که در 3 دوره المپیک حضور پیدا کرده و نیز از جمله نخستین کشتی گیرانی است که صاحب مدال طلای دنیا شده است.
برنامه زنده "جهان کشتی" کاری از گروه مسابقات ورزشی، به تهیه کنندگی فرما غریب نژاد و با اجرا و کارشناسی صدرالدین کاظمی، روزهای شنبه هر هفته، ساعت ۰۹:۰۵ به مدت ۵۵ دقیقه از شبکه رادیویی ورزش تقدیم شنوندگان می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها