یکی از عوارض و مضرات استفاده از شبکه‌های اجتماعی، طلاق و جدایی زوجین است که مهم‌ترین آسیب را به اجتماع وارد می‌کند. استفاده ناصحیح از شبکه‌های اجتماعی باعث سوء‌ظن، طلاق و قتل در بین زوج‌های جوان شده است. این در حالی است که جوانان با هزاران سختی شرایط ازدواج را فراهم می‌کنند، اما براحتی زندگی خود را می‌بازند.
کد خبر: ۱۰۸۲۱۰۶

آسیب‌شناسان اجتماعی، ورود ابزارهای نوین ارتباطی به جامعه را به عنوان یک پدیده نوظهور مورد بررسی قرار می‌دهند و آسیب‌های احتمالی آن را برای جوانان مورد واکاوی قرار داده، به دنبال راه‌حل‌هایی برای کاهش میزان این آسیب‌ها هستند، اما در این میان، کارشناسان امور خانواده معتقدند، استفاده‌ شتابزده از ابزارهای نوین ارتباطی مانند تلگرام، بنیان‌های اعتماد خانوادگی را متزلزل می‌کند و باعث حرکاتی می‌شود که خلاف فرهنگ و آداب اجتماعی کشور ماست. چند سالی است فضای مجازی به‌عنوان عامل شتاب‌دهنده در گرایش به طلاق در جامعه اثرگذار شده و افزایش فردگرایی به‌واسطه حضور شبکه‌های اجتماعی در کشور، افزایش روابط ناهنجار و خارج از شرع با نامحرم و تسهیل آن، قبح‌زدایی از روابط با نامحرم، افزایش مصرف‌گرایی و تجمل‌گرایی و همچنین رواج سبک زندگی غیرایرانی و غیراسلامی و افزایش گرایش به اعتیاد ارمغانی بوده که فضای مجازی برای خانواده ایرانی در پی داشته و در بسیاری موارد زوجین را به نقطه طلاق رسانده است. بالا رفتن سطح توقعات زوج‌ها و پیشرفت فناوری نه‌تنها گره از مشکلات زندگی بشر باز نکرده بلکه آتش اختلاف و برخی مشکلات زندگی مانند جدایی، از بین رفتن حرمت‌ها و گسسته شدن روابط بین اعضای خانواده را بیشتر کرده است.

برخی زوج‌ها به ظاهر زندگی مشترک را حفظ می‌کنند و زیر یک سقف زندگی می‌کنند، اما در واقع ممکن است ساعت‌ها با یکدیگر ارتباط کلامی نداشته و با گوشی و تبلت خود مشغول بازی و ارتباط با دوستان مجازی خود باشند.

طلاق عاطفی به عنوان آسیب اجتماعی پنهان، بیشترین تبعات منفی را در خانواده ایجاد می‌کند. شاید در ظاهر زوجین از تاثیر این امر غافل باشند، اما با گذشت زمان و بروز مشکلات اقتصادی، افراد ساعت‌های طولانی بیرون از خانه کار می‌کنند و بعد از آمدن به خانه به خاطر تنش‌های طول روز کمتر با یکدیگر تعامل و صحبت می‌کنند.

یکی از مشکلات جامعه ما جایگزین کردن شبکه‌های مجازی به جای ارتباط و تعامل بین زوج‌هاست که زن و مرد، ناخواسته درگیر ارتباط‌های پوچ و نادرست می‌شوند و تنها راه آن این است که زن و شوهر ارتباط خود را مدیریت کرده و با تفریحات سالم و مشترک، روابط اعضای خانواده را مستحکم کرده، به جای این که محبت واقعی را در فضاهای مجازی پیدا کنند، با کنار هم بودن، انجام کارها و تفریحات مشترک، بزرگ کردن حسنات و نادیده گرفتن ایرادها، ارتباطات عاطفی بین اعضای خانواده را
مستحکم‌تر کنند.

دکتر بهروز مهاجری

قاضی دادگستری تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها