واکنش وزارت بهداشت به ویزیت گروهی پزشکان!

کمتر کسی است که چوب «ویزیت گروهی» به تنش نخورده باشد. بیمار انتظار دارد بیماری‌اش را فقط با پزشک معالج درمیان بگذارد، نه این‌که چندین بیمار دیگر هم از داستان بیماری او مطلع شوند، اما برخی پزشکان، این حقوق طبیعی بیمار را نادیده می‌گیرند و همزمان، چند بیمار را ویزیت می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۷۲۱۳۱
واکنش وزارت بهداشت به ویزیت گروهی پزشکان!

به گزارش جام‌جم، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، روز گذشته نسبت به این‌گونه ویزیت‌های غیرقانونی اعتراض کرد و گفت: این تخلف در برخی مطب‌ها وجود دارد و موضوع جدیدی نیست. در بخش دولتی به علت کمبود پزشک عمومی و متخصص، گاهی یک پزشک مجبور است در یک شیفت کاری 50 تا 70 بیمار را ویزیت کند و نمی‌تواند وقت لازم را برای هر بیمار اختصاص دهد، اما در مطب‌های خصوصی که کمبود نداریم، این مساله قابل قبول نیست.

به گفته این مقام مسئول، بر اساس مصوبه دولت، هر پزشک عمومی باید 15 دقیقه، هر متخصص 20 دقیقه، هر پزشک فوق تخصص 25 دقیقه و هر متخصص روانپزشکی 30 دقیقه برای هر بیمار وقت بگذارد. در عین حال باید حریم خصوصی بیمار رعایت شود بنابراین از پزشکان درخواست داریم از ویزیت چند بیمار به طور همزمان خودداری کنند.

قائم‌مقام وزیر بهداشت از مردم خواست در صورت مشاهده چنین مواردی موضوع را گزارش کنند: «حتما با پزشکان متخلف برخورد می‌شود. البته نظارت بر مطب‌های خصوصی به عهده سازمان نظام پزشکی است.»

بنابراین نسخه‌ای که معاون کل وزارت بهداشت برای حل این مساله ارائه می‌دهد، افزایش تعداد پزشکان در بخش دولتی و افزایش نظارت سازمان نظام پزشکی بر مطب‌های خصوصی است.

حریرچی برای حل مشکل کمبود پزشک در بخش دولتی هم تاکید کرد؛ در بخش دولتی کمبود پزشک داریم و توزیع پزشکان نامتوازن است. بنابراین امیدواریم با مصوبات مجلس و افزایش ظرفیت پذیرش پزشک و افزایش پذیرش بومی پزشک در ده سال آینده این مشکل برطرف شود.

راه حل علمی: اجرای برنامه پزشک خانواده

در حالی که سخنگوی وزارت بهداشت امیدوار است این مشکل در ده سال آینده برطرف شود، اما متخصصان حوزه سلامت تاکید دارند مساله ویزیت‌های گروهی فقط با اجرای نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده، حل می‌شود.

اگر نظام ارجاع رعایت شود و بیمار فقط به تشخیص پزشک خانواده به پزشک متخصص ارجاع داده شود، آنگاه بیماران کمتری به مطب پزشکان متخصص و فوق‌تخصص مراجعه می‌کنند و خیلی از مراجعات بیماران در همان سطح پزشک عمومی حل می‌شود.

دکتر محسن مصلحی، عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور در گفت‌وگو با جام‌جم تاکید می‌کند: اجرای نظام ارجاع و برنامه پزشک خانواده، رویکرد علمی است که در نظام‌های توسعه یافته سلامت نیز اجرا شده است. با اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده، توزیع بیماران بین پزشکان هم متوازن و منطقی می‌شود؛ طوری که حتی امکان دارد یک پزشک فوق‌تخصص، روزانه فقط چند بیمار را ویزیت کند، اما در کشور ما خیلی‌ها با یک سرماخوردگی ساده هم به پزشک فوق‌تخصص مراجعه می‌کنند و به این ترتیب، مطب پزشکان متخصص و فوق‌تخصص شلوغ می‌شود که همین شلوغی مطب‌ها نیز گاهی منجر به ویزیت گروهی می‌شود.

امین جلالوند - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها