در این روزها که نداشتن سرمایه دغدغه‌ای برای صاحبان مشاغل نوپاست، برخی با ایده‌های نو و با رویکرد تولید با کیفیت و صادرات محور، هم اشتغال‌زایی می‌کنند و هم درآمد قابل توجهی دارند.
کد خبر: ۱۰۶۹۷۵۷

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، کارگاه تولید نرده‌های آلومینیومی یکی از این طرح هاست که می‌توان آن را در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در بحث صنایع کوچک ارزیابی کرد.

یکی از فعالان این عرصه حامد سبحانی، جوان 34 ساله‌ای است که هفت سال قبل کار خود را از یک سوله هزار متری آغاز کرد. او که یکی از قابلیت‌های کارگاهش را سفارشی‌سازی طبق خواست مشتری می‌داند و محصولاتش را در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف تولید و عرضه می‌کند، می‌گوید: نرده‌های آلومینیومی پیشتر وارد می‌شد و حالا تقریبا به طور کامل در این کارگاه تولید می‌شود.

سبحانی قیمت تمام شده محصولش را 30 تا 50 درصد ارزان‌تر از کالای مشابه وارداتی می‌داند و می‌گوید: در بدو شروع به کار 400 میلیون تومان سرمایه‌گذاری کردیم و حالا ماهانه 600 تا 700 میلیون تومان نرده به بازار داخلی همین‌طور کشورهای عراق، قطر، عمان، امارات، افغانستان و ترکمنستان می‌فروشیم.

به گفته این کارآفرین جوان در این کارگاه 20 تا 25 نفر به طور مستقیم در بخش تولید کار می‌کنند. ضمن این که علاوه بر آن 10 تا 12 نفر در بخش بازاریابی و فروش و دست‌کم 50 نفر در قسمت نصب و اجرا مشغول به کارند.

کارگاهی که مصداق «ما می‌توانیم» و حاصل تلاش و پشتکار تعدادی جوان خوش ذوق ایرانی است در سال‌های فعالیتش روی پای خود ایستاده و هیچ تسهیلاتی از دولت دریافت نکرده است. محصول تولیدی این کارگاه حالا پروژه 25 هزار متری نرده نجف را پیش رو دارد، البته با رقیبی قدر از ترکیه. با این حال از آنجا که به گفته تولیدکننده‌اش کیفیت و تنوع محصول همین‌طور نحوه نصب آن بهتر از نرده ترکیه‌ای است براحتی توان پشت سر گذاردن رقیب را دارد.

در این میان اما تولیدکننده، مهم‌ترین مشکل را واردات مواد اولیه بی‌کیفیت می‌داند، وارداتی که از مبادی قانونی صورت می‌گیرد.

سبحانی از این گله دارد که مثلا مواد اولیه مورد نیازش در ظاهر استیل است، اما آهن آبکاری شده‌ای است که به اسم استیل وارد می‌شود یا ضخامت استیل وارداتی به اندازه‌ای کم است که طی پنج تا شش سال به مرور زمان از بین می‌رود.

علاوه بر این نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که حمایت دولتی، دلگرم‌کننده تولید است؛حمایتی که لزوما نباید سرمایه در گردش و تامین نقدینگی باشد، بلکه گوشه چشمی به این صنایع کوچک اما پرسود می‌تواند نسیم خنکی باشد بر چهره تب‌دار تولید. شرکتی که این‌گونه تولید صادرات محور دارد از هیچ‌گونه معافیت مالیاتی یا جایزه صادراتی برخوردار نیست. با این حال از آنجا که کارآفرین با حداقل سرمایه و با خلق فرصت، هم شغل تولید می‌کند و هم محصول، معتقد است در همین شرایط رکود هم می‌توان سودآور بود. تولیدکننده جوان گزارش ما با بیان این که با هر صد میلیون می‌توان برای هفت نفر اشتغال زایی کرد، معتقد است: اگر محصول با کیفیت تولید شود و بازار فروش را نه صرفا داخل کشور که جمعیت چند صدمیلیونی کشورهای همسایه دید، رکود بی‌معنا می‌شود.

از این نوع کارگاه‌های کوچک که در آن کارهای بزرگ صورت می‌گیرد کم نیست، تولیدی‌هایی که فقط پول نمی‌خواهند، بلکه برای رونق آنها باید ایده داشت و البته برنامه و محصولاتی تولید کرد نه‌تنها برای داخل بلکه برای صادرات.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها