با نگاه عمیق‌تر و وسیع‌تر می‌توان هزاره سوم را متعلق به مسلمانان دانست و به این ترتیب تقسیم‌بندی غرب با توجه به وضعیتی که قطب‌های قدرت چه غرب و چه شرق بعد از جنگ جهانی دوم بر جهان تحمیل کردند روبه انحطاط است، نمونه آن را می‌توان در اتحاد جماهیر شوروی سابق دید، نمونه غربی آن هم در حال افول و انحطاط است.
کد خبر: ۱۰۶۹۳۱۲

به همین دلیل زمانی طرح خاورمیانه نو و زمانی هم نظم نوین بین‌الملل را جهت جلوگیری از سقوط تمدن غیرالهی پیشنهاد کردند. متاسفانه در جوامع غیراسلامی بشدت بر علیه ادیان الهی مخصوصا دین اسلام به انحاء مختلف تبلیغ و اسلام‌هراسی را ترویج می‌دهند.

گاهی در برخی کشورها در مسیر اسلام‌هراسی، اسلام را جدای از اسلام واقعی مثل اسلامی که طالبان و داعش در کشورهای اسلامی و خاورمیانه با کمک بعضی از دولت‌های مسلمان مطرح می‌کنند نشان می‌دهند تا به این ترتیب نگاه دنیا و بشریت به اسلام واقعی نباشد و اسلام را همراه با خشونت تصور کنند و در راستای اسلام‌هراسی اقداماتی در سوریه و لبنان صورت می‌دهند.

گاهی با اسلام مبدل به جنگ اسلام می‌آیند، گاهی مسلمانان را در کشورها تحت‌فشار قرار داده و می‌خواهند نسل‌کشی کنند، تمام این اقدامات در نسخه بین‌المللی امپریالیسم و قدرت‌های بزرگی است که خود را در حال افول می‌بینند.

این اقدامات برای جلوگیری از فروپاشی ساختارهای آمریکا صورت می‌گیرد، همان‌طور که خانم کلینتون اعتراف کرد که طالبان را ما به‌وجود آورده‌ایم. همه اینها نشان می‌دهد طراحی بین‌المللی در ارتباط با مقابله با اسلام واقعی وجود دارد، چراکه فرهنگ و تمدن آنها در حال افول است و قصد دارند با اسلام‌هراسی از انحطاط و سقوط خود جلوگیری کرده و بتوانند مانع از گسترش فرهنگ اسلامی در دنیا شوند، اما علی‌رغم چنین رویکردی از سوی غرب یقین دارم هزاره سوم متعلق به مسلمانانی است که سابقه تمدنی و منابع انسانی بسیار غنی دارند.

یکی از توطئه‌های آنها برای اسلام‌هراسی تفرقه‌ای است که بین مسلمانان و میان شیعه و سنی در جهت تضعیف منابع انسانی و مادی جهان اسلام ایجاد می‌کنند که فجایع در حال وقوع میانمار را نمی‌توان خارج از این نسخه در نظر گرفت. جمعیتی از مسلمانان میانمار به‌دلیل درگیری‌هایی که در آنجا با بودائیان به‌وجود آمده کشته و آواره شده‌اند، اما متاسفانه سازمان‌های بین‌المللی اعم از سازمان ملل، کنفرانس اسلامی و حتی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد هم یک برخورد واقعی و قاطع در این ارتباط ندارند. سازمان کنفرانس اسلامی علی‌رغم تاثیر‌گذاری نقشی در برخورد با اتفاقات میانمار ندارد. به نظر می‌رسد رسانه‌ها و کشورهای مسلمان نقش مهمی در این باره دارند و در صورت متحد شدن آنها می‌توان با این‌گونه فجایع برخورد و از تکرار آن جلوگیری کرد.

امیدوارم دولت دوازدهم و دستگاه دیپلماسی قاطعانه با این فاجعه دردناک برخورد کنند و بتوان شاهد نتایج عملی آن بود.باید به دنبال بسیج کشورهای اسلامی برای مقابله با فجایع میانمار باشیم تا جلوی آن گرفته شود؛ چرا که در صورت نبود عکس‌العمل و واکنش جدی و مناسب از سوی کشورهای اسلامی گروه‌های افراطی تشویق به ادامه اعمال ضدانسانی خود خواهند شد. مسلمانان در این کشور علاوه بر این‌که از مهم‌ترین حق اساسی و اولیه خود یعنی تعلق به سرزمین و دولتی که از آنها حمایت کند محروم شده‌اند، روزانه در معرض کشتار و رفتارهای خشن و غیرانسانی هستند و بسیاری از آنان مجبور به ترک خانه و آواره شدن در کشورهای دیگر شده‌اند؛ وضعیتی که در تناقض آشکار با مفاد اسناد بنیادین حقوق بشر است. این‌که حق شهروندی روهینگیاها سلب شده، نقض آشکار حقوق‌بشر و حقوق اساسی آنهاست.

براساس ضوابط و قوانین بین‌الملل، دولت میانمار در حال ارتکاب جنایت جنگی و نسل کشی علیه اقلیت روهینگیاست. مجموعه کشورهای اسلامی باید حرکتی را در جهت دفاع از مسلمانان میانمار انجام دهند و در مجموعه سازمان همکاری‌های اسلامی، شورای حقوق‌بشر سازمان ملل فعالیت‌های جدی دیپلماتیک در جهت اعمال فشار به این کشور انجام گیرد. اساس و بنیان سیاست خارجی ایران ایجاب می‌کند دستگاه دیپلماسی کشورمان به‌طور جدی در پرونده کشتار مسلمانان میانمار ورود پیدا کند.

دو مفهوم سازمان ملل و حقوق‌بشر را باید از معروف‌ترین ارزش‌های شناخته شده در دنیای غرب دانست، اما متاسفانه کشورهای غربی با وجود همه ادعایی که در مورد رعایت حقوق ‌بشر دارند و خود را طلایه‌دار دموکراسی معرفی می‌کنند واکنش مناسبی را در مقابل این‌گونه اقدامات ضدانسانی و ضدبشردوستانه در میانمار ندارند.

دکتر محمدباقر بهرامی/ سفیر سابق ایران در آذربایجان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها