سوفله را از قدیم با استفاده از تخم مرغ و خامه تهیه می‌کردند، البته این روزها افزودنی‌های دیگری بر آن اضافه شده و آن را به دسری مناسب و فوری تبدیل کرده است.
کد خبر: ۱۰۶۸۸۸۶

پایه اصلی سوفله شکلات و بادام است.

مواد لازم برای 4 نفر:

شکلات تلخ: 150 گرم، بادام: 100 گرم، شیر: 150سی‌سی، پودر قند: 50گرم، تخم‌مرغ: 2 عدد و شکر: به میزان لازم

شیر را گرم کرده تا به نقطه جوش برسد و بعد از روی حرارت بردارید. شکلات تلخ را خرد کرده و داخل شیر بریزید و مخلوط کنید. زرده و سفیده‌های تخم مرغتان را از هم جدا کنید. زرده‌های تخم مرغ را به مخلوط شیر و شکلات اضافه کرده و با تمام سرعت هم بزنید تا کاملا یک دست شود. ظرف را کنار گذاشته تا خنک شود. سفیده‌های تخم مرغ را با استفاده از همزن برقی به همراه پودر قند آن‌قدر هم بزنید تا کاملا پف کند و سبک شود. سفیده تخم مرغ را با مواد شکلاتی مخلوط کنید و با لیسک هم بزنید اما نه آن‌قدر که سفیده‌ها پف خود را از دست بدهند. بادام را از قبل خیس کنید و بعد پوست کنده و به مخلوط اضافه کنید. فر را در دمای 200 درجه سانتی‌گراد گرم کنید. کاغذ روغنی در قالب بگذارید تا سوفله به دیواره‌های قالب نچسبد. مواد را داخل قالب‌هایتان بریزید و سوفله‌ها را ده دقیقه داخل فر قرار دهیدتا بپزد. سوفله را گرم سرو کنید.

نکته: تا پایان کامل پخت، درِ فر را باز نکنید؛ چون باعث تغییر دمای سوفله شده و پف آن می‌خوابد.

«پالدا» دسر تبریزی

این دسر سنتی بیشتر در منطقه آذرشهر آذربایجان شرقی در مهمانی‌های رسمی مانند عروسی، سفره افطار و سفره‌های احسان استفاده می‌شود.

مواد لازم برای پنج نفر:

نشاسته گندم: نصف فنجان، شیر: یک فنجان، آب: 4 فنجان، شکر: یک فنجان، گلاب: 4 قاشق غذاخوری، خلال پسته، بادام و گلبرگ گل‌رز: برای تزئین

در یک ظرف تفلون آب را گرم کنید.در یک ظرف دیگر شیر سرد و نشاسته را مخلوط ‌کنید و وقتی که خوب نشاسته در شیر حل شد، آن را به آب گرم‌شده اضافه کنید و حرارت را کم کرده و شکر را اضافه کنید و هم بزنید و کمی بعد گلاب را اضافه کنید و مخلوط را ده دقیقه‌ای هم بزنید تا کمی سفت شده و از روی حرارت بردارید.

پالدا را در ظرف ریخته و یک ساعت در دمای اتاق و بعد دو الی سه ساعت در پخچال قرار دهید و بعد سرو کنید. هنگام سرو روی دسر را با خلال پسته، بادام و گل‌های ریز محمدی تزئین کنید.

پنکیک پنیر چدار و پیازچه

این خوشمزه فوری را برای عصرانه تهیه کنید و در کنار دوستانتان نوش جان کنید.

مواد لازم:

آرد: 2 پیمانه، پنیر چدار: 100 گرم، پیازچه: 5 عدد، تخم‌مرغ: 2 عدد، شیر: 1/5 پیمانه، شکر: 2 قاشق چایخوری، بیکینگ پودر: 1.5 قاشق چایخوری، جوش‌شیرین: نصف قاشق چای خوری، آبلیمو: یک قاشق غذاخوری، پاپریکا: به میزان لازم، نمک: به میزان لازم، روغن: به میزان لازم

برای تهیه این پنکیک ابتدا پنیر چدار را رنده کنید. پیازچه‌ها را شسته و به حلقه‌های ریز خرد کنید. در کاسه‌ای آرد، شکر، بیکینگ‌پودر، جوش‌شیرین و یک قاشق چایخوری نمک را با هم ترکیب کنید. آبلیمو را با شیر مخلوط کرده و به همراه تخم‌مرغ‌ و روغن به آرد اضافه کنید و هم بزنید. پنیر و پیازچه را به آن بیفزایید.

یک تابه نچسب کوچک را روی شعله گذاشته و با کمی روغن چرب و گرم کنید. پس از گرم شدن یک ملاقه از مخلوط را وسط تابه بریزید و به شکل دایره در بیاورید و اجازه دهید 2 دقیقه بپزد و رنگ آن طلایی شود. بعد آن را برگردانید و سمت دیگرش را بپزید. هنگام سرو مقداری پاپریکا و برش‌های پیازچه روی پنکیک‌ها بریزید و با ماست سرو کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها