پاسخ های زیرکانه کی روش به یک خبرگزاری انگلیسی

سرمربی پرتغالی چگونه حواشی همچون شجاعی و رویترز را یک جا جمع کرد؟

کی روش حتی دو پهلو سخن نگفته که نه سیخ بسوزد و نه کباب! و یا هر طیف و جناحی هم بتواند برداشت مثبت خود را از او داشته باشد. کارلوس کی روش هم شفاف سخن گفته و هم صریح. کی روش چگونه حواشی همچون شجاعی و رویترز را یک جا جمع کرد؟
کد خبر: ۱۰۶۷۷۳۳
سرمربی پرتغالی چگونه حواشی همچون شجاعی و رویترز را یک جا جمع کرد؟

به گزارش جام جم آنلاین از جهان نیوز، خبرگزاری انگلیسی رویترز طی گزارشی نوشته است؛ کارلوس کی‌روش می‌گوید اجازه نخواهد داد فاکتورهای بیرونی روی تصمیماتش به عنوان سرمربی تیم ملی ایران تأثیر بگذارد و گفت کنار گذاشتن مسعود شجاعی از ترکیب تیم ملی ایران برای بازی روز پنجشنبه با کره‌جنوبی دلایلی فوتبالی داشته است.

کی‌روش در گفت‌وگو با «رویترز» در خصوص چرایی دعوت نکردن از هافبک مورد علاقه‌اش به اردوی تیم ملی برای تقابل با کره گفت: تصورش را بکنید که کارلوس کی‌روش توضیح بدهد که چرا مسعود شجاعی اینجا (اردوی تیم ملی ایران) نیست! هرگز در مورد انتخاب بازیکنان تیم در رئال مادرید، اسپورتینگ لیسبون و تیم ملی پرتغال توضیحی ندادم. چرا باید حالا بیایم و توضیحاتی در این خصوص (دعوت نکردن شجاعی) بدهم؟

سرمربی تیم ملی ادامه داد: مشکلات بیرون می‌مانند، حال می‌خواهد سیاسی باشد یا مذهبی، اجتماعی یا اقتصادی. هر چه هست بیرون می‌ماند. من مردی از صنعت سرگرمی فوتبال هستم. پاسخ من پیروزی در بازی است. از من انتظار نداشته باشید که پاسخ‌های سیاسی، مذهبی یا نژادپرستانه بدهم چون چیزی که برای من مهم است، بازی‌ (فوتبال) است که پدرم به من آموخت. پدرم مربی فوتبال بود و همیشه به من می‌گفت که «هرگز به فوتبال دروغ نگو».

سرمربی پرتغالی تیم ملی در پایان خاطرنشان کرد: شغل من ایجاب می‌کند که لذت و شادی را برای مردم به ارمغان بیاورم. من برای مردم بازی می‌کنم. من برای مردم کار می‌کنم. فوتبال ورزشی مردمی است و مهم نیست که دولت‌ها، امپراطوری‌ها و پادشاهان چقدر در تلاش هستند تا این ورزش را تحت‌ کنترل خود در آورند. فوتبال ورزشی مردمی است و من برای مردم بازی می‌کنم و برای آنها کار می‌کنم. موضوع به همین سادگی است و بس.

اینک تصورش را بکنید، یک فوتبالیست داخلی آنهم از نوع منفعل، سیاست زده و یا مثل برخی فوتبالیست های که اخیرا روشنفکر هم شده اند، اگر قرار بود به این سوالات خبرگزاری انگلیسی رویترز جواب بدهد، چه می گفت؟ هرچند می دانیم اگر طرف مصاحبه کننده یک رسانه غربی باشد، جواب هایی که داده خواهد شد قطعا متفاوت تر از پاسخ به رسانه های داخلی هم خواهد بود!

با این وجود از طرف برخی فوتبالیست های سیاست زده و روشنفکر شده احتمالا شاهد جملات ذیل در پاسخ به سوال چرایی عدم مسعود شجایی به تیم ملی ایران خواهیم بودیم:

*من حرفی برای گفتن در اینباره ندارم

*ترجیح می دهم درباره این موضوع سکوت کنم

*بالاخره یکسری قوانین در کشور وجود دارند و مجبور به رعایت آن هستیم

*امیدوارم این مشکل بزودی حل بشود!

*شجاعی از بزرگ ترین بازیکنان چند سال اخیر فوتبال ایران هستند

*احساس می کنم جای او در تیم ملی خالی است و کسی نیز نیست که بتواند جای او را پر کند

*باید از کمیته انضباطی بپرسید

*فرصت زیادی تا بازی بعدی نداریم، بهتر است همه به فکر وحدت و همدلی باشند

* بالاخره تصمیماتی خارج از زمین فوتبال هم در اینباره تاثیر گذار است

*من سیاسی نیستم و نظری نمی توانم بدم

*و...

حال دوباره باید به صحبت های کی روش توجه کرد، او بالاخره فردی با اعتقادات متفاوت و همچنین سبک زندگی غیر ایرانی و غیرمسلمان است و طبیعتا در شرایط عادی و غیر حقوقی – نه به عنوان سرمربی تیم ایران- شاید نظرات و دیدگاه های شخصی نیز درباره اقدام مسعود شجاعی برای بازی با یک تیم اسرائیلی هم داشته باشد و همین دیدگاه هایش مورد پسند بسیاری از مردم ایران هم نباشد.

اما در جایگاه یک مربی حرفه ای فوتبال و همچنین سرمربی تیم ملی ایران پاسخ های متفاوت و زیرکانه ای به رویترز داده است. پاسخ های که نه منفعلانه است و نه می تواند برای تیم ملی ایران در عرصه بین الملل دردسر و حاشیه درست کند.

البته اگر در همین مصاحبه او هم بخواهیم موشکافانه مو را از ماست بیرون بکشیم، می شود ایرادات اندکی را هم گرفت ولی واقعیت کلی این است که او پاسخ های زیرکانه ای داده و یادمان نرود او یک مسیحی پرتغالی است!

اما کی روش حتی دو پهلو سخن نگفته که نه سیخ بسوزد و نه کباب! و یا هر طیف و جناحی هم بتواند برداشت مثبت خود را از او داشته باشد. کارلوس کی روش هم شفاف سخن گفته و هم صریح.

هرچه باشد او اینک سرمربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران است. باید به گونه ای سخن بگوید که قواعد و معیارها و ارزش های جامعه ایرانی نه مورد تعرض قرار بگیرد و نه دچار خدشه شود.

به همین دلیل انتظار زیادی نیست از برخی فوتبالیست ها و یا حتی برخی هنرمندان داخلی که اگر نمی توانند همگام با آرمان های مردم کشورشان باشند حداقل همانند کی روش مقداری دیپلماتیک باشند و سخن و پست به تدبیر بگویند و بنویسند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها