روز یکشنبه حدود 4000 نفر از مردم شهر برکلی در ایالت کالیفرنیا با تجمع در یکی از پارک‌‌های این شهر علیه نژادپرستی و رئیس‌جمهور آمریکا تظاهرات کردند. همچنین مخالفان نژادپرستی دیروز دوشنبه تظاهرات ده روزه‎ای را از شارلوتزویل در ایالت ویرجینیا به سوی واشنگتن آغاز کردند. در جریان تظاهرات شهر برکلی درگیری‌هایی میان راست‌های افراطی و مخالفان نژادپرستی (که از آنها به عنوان طرفداران و مخالفان ترامپ یاد شده) رخ داد که این درگیری‌ها به دخالت پلیس و بازداشت چند نفر منجر شد و نیروهای پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور معترضان را پراکنده کردند .
کد خبر: ۱۰۶۷۲۸۰

این تظاهرات همچنین با هدف اعتراض به تظاهرات چند روز پیش نژادپرستان انجام شد، اما با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد و 14 نفر از معترضان نیز از سوی پلیس بازداشت شدند.

آسوشیتدپرس گزارش داد بیش از صد معترض ماسک‌دار با بی‌توجهی به بخش کنترل امنیتی در پارک مرکزی مارتین لوترکینگ با اسپری فلفل و بمب‌های دودزا به دست‌کم چهار حامی ترامپ حمله کردند. روز شنبه نیز معترضان به نژادپرستی با وجود لغو یک تظاهرات و کنفرانس خبری از سوی حزب راست افراطی پاتریوت پریر در آلامو اسکوار پارک تجمع کرده بودند.

همچنین مخالفان نژادپرستی دیروز دوشنبه تظاهرات ده روزه‎ای را از شارلوتزویل در ایالت ویرجینیا به سوی واشنگتن آغاز کردند.

به گفته سازمان‌دهندگان، این تظاهرات در اعتراض به سیاست‌های نژادپرستانه دولت آمریکا و همچنین درخواست برای کناره‌گیری رئیس‌جمهور ترامپ از قدرت برگزار می‌شود. اوایل ماه جاری یکی از نژادپرستان با ماشین به تجمع مخالفان نژادپرستی در شهر شارلوتزویل حمله کرد و موجب کشته و زخمی شدن تعدادی از معترضان شد.

دونالد ترامپ نیز با محکوم نکردن نژادپرستان و با گفتن این جمله که در این خشونت‌ها «همه طرف‌ها» سهم داشتند، آتش خشم و نفرت مخالفان نژادپرستی را شعله‌ورتر کرده است.

چنین اظهاراتی از سوی ترامپ سبب خشم برخی اعضای کابینه وی و بروز اختلاف درون هیات حاکمه آمریکا شده است. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا از دیدگاه‌های نژادپرستانه دونالد ترامپ، اعلام برائت کرد و گفت او از طرف خودش صحبت می‌کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، وی در پاسخ به سوالی درباره این‌که آیا پاسخ رئیس‌جمهور به خشونت گروه‌های نژادپرست در شهر شارلوتزویل در ایالت ویرجینیا مناسب بوده گفت ترامپ «از جانب خودش صحبت می‌کند.»

کناره‌گیری دو نفر از مقامات وزارت خارجه آمریکا

دستگاه دیپلماسی آمریکا یکی از ناراضی‌ترین نهادهای تصمیم‌گیر از سیاست‌های ترامپ به شمار می‌رود و به همین دلیل یکی از ارگان‌هایی است که بیشترین کناره‌گیری و استعفا در آن مشاهده می‌شود و در ادامه استعفای مقام‌های این وزارتخانه، رسانه‌های این کشور از کناره‌گیری دو دیپلمات بلندپایه دیگر در آینده نزدیک خبر دادند.

تریسی آن جاکوبسون، عضو هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل که مسئول نظارت بر سیاست ایالات متحده در سازمان‌های بین‌المللی نیز هست، روز جمعه اعلام کرد تنها تا ماه اکتبر به کار ادامه خواهد داد. ویلیام ریوینگتون براونفیلد، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور بین‌المللی مربوط به اجرائیات و موادمخدر نیز روز جمعه اعلام کرد تا ماه سپتامبر در این سمت خواهد بود. کریستی کنی همسر براونفیلد نیز که از کارکنان ارشد این وزارتخانه است، چهار ماه پیش استعفا داده بود. استعفای این افراد در ادامه استعفای زنجیره‌ای مقام‌ها و کارکنان وزارت خارجه اعلام می‌شود که از زمان روی کار آمدن ترامپ روی داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها