سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم با اشاره به نگرانی شدید رژیم صهیونیستی از تحولات سریع در سوریه، گفت: محاسبات تل آویو در سوریه اشتباه از آب در آمده و بابت حضور ایران و حزب الله در سوریه نیز به شدت نگران است.
کد خبر: ۱۰۶۶۴۹۳
اشتباه محاسباتی تل آویو در سوریه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم با اشاره به نگرانی شدید رژیم صهیونیستی از تحولات سریع در سوریه گفت: محاسبات این رژیم در سوریه اشتباه از آب در آمده و تل آویو بابت حضور ایران و حزب الله در سوریه نیز به شدت نگران است.

عبد الباری عطوان در بخش تصویری رأی الیوم که از لندن به روز می شود گفت: می خواهم درباره نگرانی اسرائیل از رویدادهای سوریه صحبت کنم. درباره بحران خلیج (فارس) صحبت نخواهم کرد زیرا در این باره زیاد صحبت کرده ام.البته بیشتر پیش بینی های من اتفاق افتاده و این نشان می دهد تفسیر و برداشت من از اوضاع درست بوده است.

عطوان گفت: اسرائیل از بابت سوریه نگران است. اسرائیل در سوریه روی سه موضوع اساسی حساب باز کرده بود نخست آنکه نظام سوریه و بشار اسد رئیس جمهور آن سقوط کند. دوم اینکه سوریه متلاشی ودر نهایت به چندین منطقه درگیر در نزاع های فرقه ای تقسیم شود . سوم اینکه حزب الله در سوریه مهار شود و این حزب قدرت واقعی و کارایی و تأثیرگذاری اش را از دست بدهد.
هیچ یک از این سه مورد محقق نشد بلکه بر عکس این قضیه رخ داد به طوری که قدرت حزب الله بیشتر شد و اوضاع سوریه نیز به صورت مدام در حال بهبود است و شاهد آن بودیم که عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی به یک هیئت از مخالفان سوری گفت شما باید با حضور اسد کنار بیایید زیرا اسد باقی می ماند و باید به دنبال ایده های جدید باشید.

تازه ترین نشست مخالفان سوری هم که با حضور تریبونهای قاهره و مسکو (مخالفان مورد حمایت دو طرف) در آن شرکت کردند هیچ نتیجه ای نداشت. نشست آینده آنان نیز اکتبر خواهد بود. از سوی دیگر شاهد افتتاح نمایشگاه بین المللی دمشق بودیم که نخستین بار پس از هفت سال گشایش یافت. نگرانی دیگر اسرائیل نیز حضور قدرتمندانه ایران در سوریه است به همین سبب بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) با نگرانی شدید به سوچی رفت و فورا با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کرد.

پوتین نیز تعطیلات تابستانی اش را قطع کرد تا به حرفهای نتانیاهو و هیئت همراه وی گوش کند. نمی دانیم که پوتین به نتانیاهو چه گفت و دقیقا نمی دانیم بر سر چه تدابیری توافق شد و همچنین دقیقا نمی دانیم آیا پوتین به نخست وزیر اسرائیل اطمینان داد یا نه اما آنچه می دانیم آن است که روسیه با مستشاران ایرانی حاضر در سوریه، جبهه ای جدیدی نخواهد گشود زیرا ایران در هفت سال گذشته در چارچوب محور روسی جنگیده و توانسته است به همراه روس ها، حزب الله و ارتش سوریه میوه های هفت سال پایداری، نبرد و هزینه انسانی و مادی را بچیند.

ارزیابی شخصی من آن است که قدرت ایران در حال حاضر در حال افزایش است و در یکی از مصاحبه های تلویزیونی از من پرسیدند چرا محور ایران، روسیه، سوریه و حزب الله توانسته اند عملا پیروز شوند اما آمریکا و هم پیمانانش چنین موفقیتهایی را به دست نیاورده اند؟ پاسخ، ساده است. ایران، سوریه، حزب الله و روسیه در میدان جنگیده اند و فداکاریهای زیادی کرده اند و هزینه های مادی، معنوی و انسانی متحمل شده اند اما آمریکا به واسطه سوری ها می جنگید و با به خدمت گرفتن و مسلح کردن گروههای سوری می جنگید و طرحش شکست خورد. همچنین کشورهای عربی هم پیمان آمریکا و مخالفان سوری، از طریق کنترل از دور و فقط با پول و ارسال سلاح می جنگیدند و به همانند ایران، سوریه و حزب الله، نیرو به میدان درگیری اعزام نکردند.

این یک حقیقت است که باید درباره اش تأمل کنیم. موضوع دیگری که می خواهم اشاره کنم سخنان فرمانده جدید ارتش ایران یعنی عبدالرحیم موسوی است که در سخنانی اعلام کرد شاخص های قدرت در منطقه تغییر کرده است. شاخص قدرت دیگر تعداد هواپیماها، موشکها و توپخانه ها نیست بلکه معیارهای جدید بر سه مسئله متکی است. نخست وجود اراده قوی جنگی، حضور نیروهایی که تا سر حد مرگ یا شهادت بجنگند سوم حضور فرماندهانی عاقل وخردورز که الگویی در این چارچوب باشد.

سرلشکر موسوی پیش بینی کرد اسرائیل تا بیست و پنج سال آینده از بین خواهد رفت. نمی دانیم این پیش بینی درست از آب در خواهد آمد یا خیر اما آنچه که می دانیم آن است که طرح ایران در یمن، سوریه و عراق پیش خواهد رفت و ایرانی ها توانسته اند در کنار نیروهای عراقی و حتی پیشمرگ به داعش در موصل و پیش از آن در الرمادی و فلوجه پایان دهند و منطقه اکنون در آستانه عملیات تغییر فراگیر قرار دارد.

عطوان گفت: تحول بسیار مهم دیگر در منطقه، نگرانی ترکیه است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه واقعا در ترس و نگرانی زیادی بسر می برد زیرا طرح آمریکا برای تشکیل کشور کردی با مایه گذاشتن از خاک سوریه، عراق، ترکیه و ایران در حال شفاف شدن است و معتقدم اسرائیل، آمریکا را تحریک می کند تا این طرح را عملی کند. معتقدم معادله های قدرت به صورت اساسی در منطقه در حال تغییر است.

اکنون باوری محکم و راسخ در میان اسرائیلی ها وجود دارد مبنی بر اینکه آمریکا دست از سوریه شسته و سوریه را به طور کامل به ائتلاف روسی داده که هفت سال جنگیده است چرا؟ چون آمریکا دریافته است مسلح کردن گروههایی از مخالفان سوری به هیچ وجه مفید نبوده و بیش از یک میلیارد دلار برای گروههای سوری هزینه کرده که فکر می کرد آنان خواهند جنگید و دولت اسلامی(گروه تکفیری صهیونیستی داعش) و جبهه النصره را شکست خواهند داد.

اما این گروهها در نهایت به این دو گروه تندرو پیوستند و آنهایی هم که در طرح آموزشی زیر نظر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا ماندند سلاحهایشان را فروختند. آمریکا متوجه شد که یک میلیارد دلارش به هدر رفته است و اوضاع به سرعت در حال تغییر است. آنچه اکنون اسرائیل را نگران می کند آن است که به محاصره در آمده است. اسرائیل در جنوب لبنان از طرف حزب الله محاصره شده است.

حزب الله توانسته است کارخانه هایی در عمق کوههای جنوب لبنان بسازد همچنین این حزب توانسته است توانایی موشکی خود را توسعه دهد. حزب الله در سال 2006 میلادی توانست حدود چهار هزار موشک به عمق اسرائیل شلیک کند.

علاوه بر این آنچه اسرائیل را نگران می کند حضور مستشاران بسیار متخصص و خبره ایرانی در جنوب سوریه و نیز حضور عناصری از حزب الله است. اسرائیل از جنوب لبنان و از غرب سوریه و مشخصا از جبهه جولان محاصره شده است. بنابراین اوضاع تغییر کرده است. به نظر من احتمال جنگ در منطقه بسیار بیشتر از احتمال صلح است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها