دو گروگان ایرانی با تلاش پلیس بین‌الملل و آسایش ترکیه در شهر استانبول از دست آدم‌ربایان آزاد شدند.
کد خبر: ۱۰۶۲۵۰۰

این چهارمین گروگانگیری اتباع ایرانی در سال‌جاری میلادی در ترکیه است.

این دو نفر ایرانی جزو پنج گروگانی بودند که توسط اعضای یک شبکه قاچاق انسان در محله زیتون بورنی شهر استانبول ترکیه گروگان گرفته شده بودند و برای آزادی، از خانواده آنها صد میلیون تومان وجه نقد مطالبه شده بود.

به گزارش پلیس ترکیه، گروگانگیرها دو نفر تبعه کشور افغانستان بوده و از طریق نرم‌افزار ایمو با خانواده گروگان‌ها در ارتباط بودند. بنا به اعلام پلیس ترکیه، شب گذشته یکی از این پنج گروگان از مخفیگاه آدم‌ربایان فرار کرد و پس از اطلاع به پلیس، ماموران امنیتی به محل حضور گروگان‌ها اعزام شده و هر چهار گروگان دیگر را آزاد کردند.

در جریان عملیات پلیس یکی از گروگانگیران، دستگیر و همدست وی نیز از محل متواری شده است.موضوع نجات این دو گرگان ایرانی با پیگیری کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ترکیه و نمایندگی نیروی انتظامی و با همکاری دقیق و نزدیک پلیس آسایش و بین‌الملل ترکیه انجام شد.

در سال‌جاری میلادی آمار به گروگان گرفتن اتباع ایرانی در ترکیه افزایش محسوسی داشته و این مورد چهارمین گروگانگیری اتباع ایرانی در سال‌جاری میلادی است. افزایش سفر به ترکیه، اعتماد به اتباع این کشور و گرفتار شدن در دام قاچاقچیان دروغین انسان از مهم‌ترین دلایل افزایش آمار گروگان گرفتن ایرانیان در ترکیه است.

نجات تاجر ایرانی

یکم اردیبهشت امسال، تاجر ایرانی که به مدت 85 روز ربوده شده بود طی یک عملیات موفق پلیس ترکیه نجات یافت. ضیاءالدین روز 21 آوریل با عملیات پلیس در استان ماردین در منطقه نسیبه از چنگ گروگانگیرها نجات یافت. وی برای یک شرکت نساجی در ارومیه کار می‌کرد و برای تجارت به ترکیه رفته بود که از سوی افرادی ربوده شد. وی طی اظهاراتی گفته است که برای باج خواهی وی را ربوده بودند و خانواده او را تهدید کرده بودند که مرا خواهند کشت.

رهایی با آتش

همچنین اوایل تیر امسال یک خانواده پنج نفره ایرانی که در ترکیه به گروگان گرفته شده بودند، با ایجاد آتش‌سوزی عمدی در محل حبس و نگهداری خود در شهر استانبول و جلب توجه مردم، توانستند از دست آدم‌ربایان بگریزند. این خانواده ایرانی که یک زن و شوهر ایرانی به همراه سه فرزند خود بودند، سه روز در اسارت آدم‌ربایان بودند. آدم‌رباها هم دو تبعه ترک و دو تبعه عرب بودند. این خانواده پس از ارتباط برقرار کردن تورهای گردشگری به این کشور رفته بودند که در نهایت آدم‌ربایان با اسلحه آنها را از هتل محل اقامت‌شان خارج کرده و از خانواده آنها در ایران در قبال آزادی درخواست پول کرده بودند.

3 مسافر در دام گروگانگیران

اوایل مرداد امسال هم سه مسافر ایرانی که در ترکیه به گروگان گرفته شده بودند، با تلاش نیروهای پلیس در شهر استانبول و با ردیابی شماره تلفن، از دست آدم‌ربایان آزاد شدند. این اتباع ایرانی که از سوی دو گروگانگیر افغان ساکن استانبول ربوده و حدود سه هفته در محلی مخفی نگهداری شده بودند، با مداخله پلیس از دست آدم‌ربایان نجات پیدا کردند. این افراد که هر سه بالای 30 سال داشته و از مسیرهای قانونی و با هم به ترکیه آمده بودند با بی‌احتیاطی در دام تبهکاران و گروگانگیرها افتادند و ربایندگان از زمان گروگانگیری، از طریق فضای مجازی با خانواده این افراد ارتباط برقرار کرده و مبالغ کلانی را برای رهایی آنها مطالبه کرده بودند.

مراقب گروگانگیران باشید

حسین جابری‌انصاری، معاون عربی و آفریقای وزیر امورخارجه به جام‌جم گفت: «بعد از ناامنی‌های اخیر ترکیه، با اطلاع‌رسانی از هموطنان خواستیم از سفر به این کشور پرهیز کنند تا دچار حوادث تلخ نشوند. در بحث گروگانگیری اتباع ایرانی در ترکیه این موضوع جدید است.»

وزارت خارجه بعد از حوادث و ناامنی‌های اخیر در ترکیه،با هشدارهایی به هموطنان ایرانی از آنها خواست از سفر غیرضروری به این کشور خودداری کنند.

یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه هم تاکید کرد: ایرانیان در سفر به ترکیه باید مراقب باندهای فریبکاری و گروگانگیر باشند و در صورت بروز مشکل، موضوع را به سفارت ایران در آن کشور اطلاع دهند. همچنین
خانواده‌های آنها در صورت روبه‌رو شدن با آدم ربایی به جای پرداخت پول، موضوع را به وزارت خارجه اعلام کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها