گفت‌وگو تلفنی روسای جمهوری ایران و روسیه

روحانی: اقدامات آمریکا ناقض برجام است

رییس جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور فدراسیون روسیه، با اشاره به روابط و همکاری های خوب و دوستانه دو کشور بر ضرورت توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات تهران-مسکو تاکید کرد.
کد خبر: ۱۰۶۲۳۲۵
روحانی: اقدامات آمریکا ناقض برجام است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز دوشنبه در این گفتگوی تلفنی با تاکید بر اینکه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران توسعه و ارتقا روابط استراتژیک با همسایگان خود بویژه روسیه است، گفت: مطمئناً مناسبات و همکاری های ایران و روسیه در دولت دوازدهم بیش از پیش گسترش خواهد یافت.

رییس جمهور توسعه همکاری ها و روابط اقتصادی و تجاری ایران و روسیه را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: تهران از حضور فعال سرمایه گذاران و بخش خصوصی روسیه برای مشارکت و همکاری در پروژه های مهم زیرساختی از جمله در بخش های صنعت و انرژی استقبال می کند.

دکتر روحانی با اشاره به شرایط و پیچیدگی های منطقه و اوضاع نابسامان در بسیاری از کشورها از جمله یمن، عراق و سوریه بر لزوم گسترش رایزنی ها و همفکری های ایران و روسیه در راستای حل و فصل این مشکلات و معضلات بویژه مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

رییس جمهور همچنین تلاش مسوولان ایران و روسیه برای تسریع در اجرا و عملیاتی کردن توافقات موجود میان دو کشور را امری مهم و ضروری عنوان کرد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه برجام یک توافق چند جانبه است و اقدامات آمریکا ناقض تعهدات به شمار می آید، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره به تمامی تعهدات خود پایبند بوده و گزارش آژانس انرژی اتمی این واقعیت را به خوبی تایید می کند.

رییس جمهوری افزود: روسیه ضرورت دارد در راستای تحکیم برجام و اجرای تعهدات از سوی همه طرف های مذاکره در این توافق رایزنی و نقش آفرینی مثبت داشته باشد.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه شمار مبتلایان به وبا در یمن از مرز 400 هزار نفر گذشته و مردم این کشور نیاز به کمک های فوری درمانی و بهداشتی وسیع دارند، افزود: شورای امنیت سازمان ملل متحد باید در روند تسهیل برای ارسال کمک‌های انسانی به یمن اقدامات موثری انجام دهد و این کار نباید مشروط به هیچ شرطی باشد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه نیز در این تماس تلفنی ضمن تبریک شروع به کار دولت دوازدهم به دکتر روحانی و آرزوی توفیق برای دولت و ملت ایران، گفت: امروز افق های بسیار خوبی در مناسبات ایران و روسیه نمایان است و باید در راستای توسعه و تحکیم روابط و همکاری های تهران – مسکو تلاش کنیم.

رییس جمهور روسیه با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران روسی مشتاق به حضور و مشارکت فعال تر در پروژه های زیرساختی ایران هستند، بر تلاش برای اجرا و عملیاتی کردن توافقات دو کشور تاکید کرد.

پوتین با اشاره به ضرورت توسعه همکاری های ایران و روسیه در راستای حل وفصل مسائل و معضلات منطقه ای بویژه مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات در سوریه، افزود: خوشبختانه امروز با تلاش های انجام شده از سوی ایران و روسیه شاهد دستاوردهای خوبی در زمینه تثبیت اوضاع و شرایط در منطقه هستیم.

رییس جمهور روسیه خاطرنشان کرد: ایران بر اساس گزارش آژانس انرژی اتمی به تمامی تعهدات خود در برجام پایبند بوده و نقض این توافق از سوی هر یک از طرفین مذاکره در حقیقت تخلف از قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

پوتین افزود: ایران و روسیه می توانند با گسترش رایزنی و همکاری های فی مابین زمینه های لازم برای تسهیل در رساندن کمک های بشر دوستانه به مردم یمن را فراهم کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها