همه چیز برای شکست تجاری مهیاست وقتی یک شخصیت کارتونی، پلنگی موقر، مهربان، خیرخواه، شیک‌ و آرام باشد. بعید است از چنین شخصیتی چیز دندان‌گیری برای ایجاد یک کمدی یا درام جذاب حاصل شود، البته نه وقتی که این پلنگ صورتی باشد!
کد خبر: ۱۰۵۳۰۰۱

شخصیت معروف کارتون «پلنگ صورتی» براساس طراحی و کارگردانی فریز فرلینگ در سال 1963 برای تیتراژ یک فیلم زنده و کمدی ـ معمایی به همین نام به کارگردانی بلیک ادواردز و بازی پیتر سلرز ساخته شد؛ همان وقت‌ها که معمولا فیلم‌ها یکراست نمی‌رفتند سر اصل مطلب و دقایق طولانی از ابتدای هر فیلم به تیتراژ اختصاص داشت. اسم و عنوان سازندگان فیلم به شیطنت‌، بازیگوشی و خرابکاری توام با وقار پلنگ صورتی ضمیمه شده بود و او همه این کارها را وقتی انجام داد که سیگارش را از گوشه لب برداشته و تکانده بود !

بعد از این فیلم بود که پلنگ صورتی ماهیتی مستقل پیدا کرد و سر از چند فیلم و سریال کارتونی در آورد. در این کارتون‌ها شمایل ظریف پلنگ صورتی با قامتی بلند و استوار، اما در عین حال نحیف ضمن ترکیب با موسیقی معروف هنری مانچینی، ماهیتی رمزآلود ایجاد کرد که ترکیبی نادر از روشنفکری و کمدی را تداعی می‌کند، درست مانند خود پلنگ صورتی که روی لبه باریکی بین معصومیت و حماقت راه می‌رود. پلنگ صورتی قهرمانی شد که کارهایش معمولا درست و خیرخواهانه است، ولی نتیجه‌ای که می‌گیرد به اندازه انرژی و پشتکاری نیست که صرف انجام آنها می‌کند. همه اینها در کنار بدبیاری‌های گهگاهی و اتفاقات غیرمنتظره در قصه‌های کارتون «پلنگ صورتی» کششی قوی و تاثیرگذار به‌وجود آورده که خالی از موقعیت‌های کمدی نیست.

برای مخاطب بزرگسال ریزه‌کاری‌هایی که با ظرافت در دل ماجراها گنجانده شده، جذاب است و مخاطب کودک از اتفاقات و موقعیت‌های کمدی آن به وجد می‌آید، اما خود پلنگ صورتی معمولا در زحمت و مضیقه است. ویژگی عجیب پلنگ صورتی که زیر سایه جذابیت ماجراها و ساختار بصری این کارتون، کمتر جلب توجه می‌کند، حضور و زندگی او در دنیای آدم‌هاست. پلنگ صورتی که به‌طور مشخص یک حیوان انیمیشنی است، در دنیای آدم‌ها زندگی می‌کند، رفتار و کنش انسانی دارد، با زندگی شهری آشناست و تجربه‌هایی از سر می‌گذراند که کاملا مختص دنیای انسان‌‌هاست. مثل هر آدمی ممکن است هوس نیمرو کند یا اسپاگتی بخورد یا حتی بچه‌ داشته باشد. پلنگ صورتی یک مرد به ظاهر باوقار است که لباس صورتی به تن دارد!

این شخصیت خاص و تا حدی عجیب در اتمسفری پر از تناسب و هارمونی است که چنین پذیرفتنی از کار در آمده است. انیمیشن «پلنگ صورتی» با خطوط ساده طراحی شده، پس‌زمینه‌هایش مینی‌مال است و تا جایی که ضرورت نداشته باشد از جزئیات خبری نیست. در طراحی پس زمینه‌ها عمدتا از رنگ‌های چرک و تیره استفاده شده که در تضاد با رنگ صورتی این پلنگ است و درخشش رنگی سایر کاراکترها، عمق خفیفی را شکل می‌دهد یا به عبارتی کاراکترها را از پس زمینه متمایز می‌کند. گرچه شخصیت ساده و مثبت پلنگ صورتی در نبود پیچیدگی و چالشی مشخص، می‌توانست از هر هیجان و جذابیتی دور بماند، اما به مدد جزئیات اجرایی، موسیقی و داستان‌پردازی دقیق و خلاقانه و اندکی شوخ طبعی به کارتونی بدل شده که بیش از پنج دهه در تمام دنیا مورد توجه بوده است.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها