وقتی تهدیدی اجتماعی به فرصت تبدیل می‌شود

اتحاد فوتبال علیه سرطان

فوتبال را اگر بخواهیم فقط از دریچه یک مسابقه با نتیجه برد و باخت نگاه کنیم، پس از مدتی به رویدادی عادی تبدیل می‌شود که افراد دخیل در آن تنها برای رسیدن به یک نتیجه مطلوب تلاش می‌کنند. اما اگر سران باشگاه‌های فوتبال و بازیکنان آن به این حقیقت توجه داشته باشند که گاهی همین 90 دقیقه بازی می‌تواند بارقه امیدی در زندگی طرفدارانشان ایجاد کرده و برای ساعاتی آنها را از زندگی و سختی‌هایش رها کند، آنگاه اوضاع متفاوت خواهد شد. باشگاه ساندرلند انگلیس آخرین باشگاهی است که با علم به این واقعیت، ماه‌های آخر زندگی بردلی لوری یکی از طرفداران خود را رنگ و بوی دیگری بخشید.
کد خبر: ۱۰۴۹۳۰۹

بردلی طرفدار شش ساله این باشگاه انگلیسی چند روز پیش و پس از چند سال مبارزه سخت با بیماری سرطان درگذشت. خانواده بردلی با انتنشار مطلبی در فضای مجازی اعلام کرد: «پسر شجاع ما امروز با فرشته‌ها به آسمان رفت. او قهرمان کوچک ما بود و تمام مبارزه‌اش را در این مسیر انجام داد، اما او به جای دیگری برای زندگی نیاز داشت». اما نام و عکس بردلی زمانی مورد توجه بین‌المللی قرار گرفت که تیم ساندرلند اقداماتی در جهت کمک به این طرفدار خردسال خود انجام داد.

ساندرلند بازی دوستانه‌ای با تیم بوری انجام داد که بردلی در آن بازی برای مدت یک دقیقه در کنار جرمی دفو، مهاجم سرشناس این تیم قرار گرفت. همان زمان اعلام شد که تمام درآمد فروش بلیت آن مسابقه برای مداوای بردلی اختصاص داده ‌شد. مدیران این باشگاه نیز در سال 2016 نزدیک به 700 هزار پوند برای درمان بردلی جمع‌آوری کرده و او را به نیویورک فرستادند؛ اما این تلاش‌های انسانی کارساز نشد و پزشکان اعلام کردند بیماری او بسرعت پیشرفت کرده و این کودک خردسال ماه‌های پایانی زندگی‌اش را می‌گذراند. با این حال محبت‌ها به سمت بردلی روز به روز بیشتر شد و حتی جنبه جهانی پیدا کرد. عید کریسمس همین امسال بود که حدود 250 هزار کارت تبریک از کشورهای مختلف از جمله استرالیا و نیوزیلند برای بردلی و خانواده‌اش فرستاده شد. بردلی ماه دسامبر نیز با گرت سوت‌گیت سرمربی تیم ملی فوتبال انگلیس و گری لینه‌کر پیشکسوت نامدار تیم ملی انگلیس و کارشناس معتبر فوتبال در تلویزیون این کشور دیدار کرد. حتی در یک بازی دوستانه ساندرلند مقابل چلسی گلی را برای باشگاه خود از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند که شبکه بی‌بی‌سی ورزشی آن را بهترین گل ماه دسامبر انتخاب کرد.

اشک‌های دفو

اعلام خبر مرگ بردلی و واکنش فوتبالیست‌ها به این مساله، نشان می‌دهد که می‌توان هر اتفاقی همچون فوتبال را از دریچه زیباتری نیز مشاهده کرد و حتی از تهدیدی مرگبار مانند سرطان، فرصتی برای زیباتر کردن زندگی ساخت. جرمی دفو روز پنجشنبه گذشته و در کنفرانسی خبری هنگام صحبت کردن در مورد بردلی، با چشمانی اشکبار گفت: برای همیشه یاد او را در قلبم نگه خواهم داشت. سرخیو راموس، کاپیتان تیم رئال مادرید نیز با این جمله به مرگ بردلی واکنش نشان داد: بهترین ادای احترام این است که به کودکانی مثل بردلی کمک کنید. بیایید میراثش را بزرگ‌تر کنیم. روحت شاد بردلی لوری.

نمونه دیگر این جنس از محبت‌ها را حدود دو سال پیش باشگاه اسپانیایی ویارئال انجام داد. یکی از طرفداران 13 ساله این باشگاه به نام گوهان از بیماری سرطان رنج می‌برد و در یکی از روزهای درمان به پرستاران خود گفت آرزو دارد تا پیش از مرگ تنها یک بار برای ویارئال بازی کند. همین یک جمله کافی بود تا سران این باشگاه اسپانیایی در دیداری دوستانه مقابل سلتیک، گوهان را در لیست 11 نفر ابتدایی خود قرار دهند. زیباترین صحنه این بازی زمانی رقم خورد که گوهان وارد رختکن تیم شد و پس از پوشیدن لباس مخصوص خود، جلوتر از همه بازیکنان وارد زمین بازی شد.

سرهایی تراشیده برای یک هم تیمی

ابراز همدردی با بیماران سرطانی تنها مربوط به طرفداران نمی‌شود. تمام بازیکنان تیم فوتبال اتلتیک بیلبائو برای ابراز همدردی با یرای آلوارس، مدافع جوان و میانی این تیم که به بیماری سرطان مبتلاست موهای سر خود را تراشیدند. آلوارس 22 ساله ماه گذشته فهمید که با وجود عمل جراحی که ماه دسامبر سال گذشته روی او صورت گرفت، بیماری‌اش به طور کامل برطرف نشده است و پروسه شیمی‌درمانی را برای درمان خود آغاز کرد. او که ماه فوریه به شیوه‌ای معجزه‌آسا به میادین برگشت، ماه گذشته بعد از انجام یک سری آزمایش‌ها فهمید که بیماری‌اش دوباره عود کرده است و به همین دلیل مجبور به ترک اردوی تیم زیر 21 سال اسپانیا شد و حالا گفته می‌شود که حداقل تا سه ماه دیگر هم خانه‌نشین خواهد بود چون باید شیمی درمانی‌اش را کامل کند. حالا هم‌تیمی‌های آلوارس برای روحیه دادن به او که در اثر شیمی درمانی موهای سرش ریخته است، همگی موهای سر خود را تراشیده‌اند. آلوارس به تازگی تمرینات بدنسازی‌اش را از سر گرفته است تا آمادگی خود را برای بازگشت به میادین حفظ کند.

حسین خلیلی

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها