یک کارشناس مسایل منطقه برکناری ولیعهد عربستان و انتصاب محمدبن سلمان بر مسند وی از سوی پادشاه سعودی را آغاز یک تنش و گسل جدی در خاندان سلطنت بشمار آورد و گفت: بدون تردید ولیعهد جوان و ماجراجوی ریاض بر دامنه مناقشات و جنگ در منطقه افزوده و حمایت از جبهه تروریسم را تقویت خواهد کرد.
کد خبر: ۱۰۴۴۰۸۹
گسل جدی میان خاندان سلطنت با ولیعهدی محمد سلمان / جوان ماجراجو بر آتش جنگ منطقه ای می دمد

سید مهدی سید افقهی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی جام جم آنلاین در خصوص زلزله سیاسی بوجود آمده در دستگاه حاکمیتی ریاض و برکناری محمدبن نایف ولیعهد عربستان اظهار داشت: نظر به عزل و نصبهای یک سال اخیر خاندان آل سعود، کاملا قابل پیش بینی بود تغییر و تحولات به نفع فرزند ملک سلمان پادشاه سعودی یعنی محمد سلمان در حال شکل گیری است.

وی افزود: البته تفویض اختیارات گسترده ای همچون وزارت جنگ و ریاست عالی کمیسیون سیاست گذاری اقتصادی از طرف پدر حکایت از برکناری قریب الوقوع محمد بن نایف از راس هرم قدرت ریاض داشت.

افقهی در خصوص عوامل اصلی برکناری ولیعهد پیشین عربستان خاطر نشان کرد: عزل نایف به بهانه مضحک بیماری وی رخ داد در حالی که خود سلمان از همه اذناب سعودی بیمارتر است! لیکن پشت پرده عوامل مهمتری قرار داشت از جمله اینکه ملک سلمان با این اقدام مترصد این است تا بیعت گرفتن از سایر امرای خاندان سلطنت برای فرزندش عملا در زمان حیات خود و قبل از مرگش پادشاهی وی را به تثبیت رساند.

وی در ادامه به تشریح بازتاب داخلی ولیعهدی محمد بن سلمان پرداخت و گفت: تکیه پسر سلمان بر صندلی نایف قطعا آبستن حوادث ضد و نقیضی در بدنه آل سعود به همراه دارد، باید دید آیا امرای با تجربه و سالمند سعودی همچون ترکی فیصل، بندربن سلطان حاضر به بیعت با ولیعهد جدید هستند یا نسبت به این موضوع اعتراض می کنند و دیگر اینکه با تداوم ولیعهدی و سپس نشستن وی بر تخت پادشاهی آیا سایر اضلاع قدرت در عربستان از وی تمکین خواهند کرد یا خیر. مضاف بر اینکه موضوعاتی همچون ترور محمد سلمان، طراحی کودتا علیه وی هم می تواند از پیش فرض ها باشد.

این کارشناس مسایل منطقه در مورد تاثیر گسترش دامنه قدرت بن سلمان در تحولات آتی منطقه یادآرو شد: خوب در سالها و ماه های گذشته شاهد تصمیمات غیر عقلایی این جوان ناپخته بوده ایم که موجبات افزایش بحران در منطقه را فراهم آورد.

وی افزود: راه اندازی جنگ در یمن و حمایتهای بی شائبه از تروریستهای تکفیری در عراق و سوریه همه و همه محصول تفکرات بن سلمان بوده و بنظر می رسد با آغاز ولیعهدی وی تنش و جنگ افروزی در منطقه شتاب بیشتری به خود گیرد.

افقهی با بیان اینکه امروز پادشاه حقیقی دولت عربستان محمد سلمان است و خود سلمان از وضعیتی نمادین (به لحاظ بیماری) برخوردار می باشد، گفت: ماجراجویی بن سلمان تا حدی گسترده است که ما به تازگی شاهد وجود تنش ریاض با همسایه و متحد قدیمی خود یعنی قطر هستیم که قطعا وی علاقه مند به جنگ با دوحه نیز خواهد بود.

وی درباره نقش قدرتهای فرامنطقه ای بویژه ایالات متحده در قدرت بخشی مضاف به بن سلمان ابراز داشت: مراودات و آمد و شدهای اخیر وی به امریکا، اروپا و دیگر کشورهای مرتجع منطقه و همچنین سفر کزایی که ترامپ به ریاض داشت همه بیانگر چراغ سبز امریکایی ها بر ولیعهدی پسر سلمان است.

افقهی تصریح نمود: با توجه به رشوه کلانی که سعودی ها به سرکردگی بن سلمان در خلال سفر رییس جمهور امریکا به وی اعطا کردند، خیال ولیعهد جدید از طرف واشنگتن کاملا راحت بوده و با دست باز بیشتری بر آتش جنگ در یمن سوریه عراق و در کل خاورمیانه خواهد دمید.

این کارشناس مسایل منطقه در خصوص آینده مناسبات جمهوری اسلامی ایران با عربستان با توجه به عزل و نصب اخیر خاطر نشان کرد: بطور قطع ولیعهد عربستان بر فضای تنش آلود بین تهران و ریاض دامن زده و دست به تحرکات بیشتری علیه ما خواهد زد کما اینکه صراحتا گفته جنگ را به ایران می کشاند. لیکن مواضع جمهوری اسلامی در این خصوص کاملا عقلایی و بر مبنای منطق دیپلماتیک بوده و باید اول منتظر بازتاب های متنوع تغییر و تحولات ساختاری دستگاه آل سعود باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها