این برنامه هر سحرگاه از شبکه کودک روی آنتن می‌رود

«سر سفره خدا» و شادمانی به وقت سحر

تقریبا کمتر سابقه داشته که تلویزیون در سحرگاه ماه مبارک رمضان برنامه‌ای شاد و پرنشاط برای مخاطبانش تدارک ببیند. معمولا برنامه‌های سحرگاهی به دلیل لحظات ملکوتی سحر، ماموریت شبکه‌ها و مخاطبانی که عمدتا بزرگسال هستند، همیشه معنوی و عرفانی بوده‌اند، اما با افزایش تعداد شبکه‌های تلویزیون و تولد شبکه‌ تخصصی کودکان، این زمینه فراهم شده و به عبارتی این نیاز احساس شده که برنامه‌ای شاد و مفرح برای لحظات سحر ماه مبارک رمضان تدارک دیده شود.
کد خبر: ۱۰۴۴۰۰۲
«سر سفره خدا» و شادمانی به وقت سحر

«سر سفره خدا» از سال گذشته در شبکه کودک به عنوان ویژه برنامه سحرگاهی به‌نمایش درمی‌آید و به عبارتی اولین برنامه شاد و مفرح سحرگاهی تاریخ تلویزیون محسوب می‌شود. حمیدرضا عطارد تهیه‌کنندگی این برنامه را برعهده دارد، حامد مدرس مجری و بازیگر است؛ احسان مهدی و امیر سهیلی و سیدمهدی امینی به عنوان بازیگر در این برنامه حضور دارند و هاجر زمانی نویسندگی آیتم‌ها را برعهده دارد. این برنامه هر سحرگاه از ساعت 3 بامداد تا 4 و 30 دقیقه یعنی قبل و بعد از اذان صبح به تماشاگران شبکه کودک ارائه می‌شود.

همچنین این برنامه عصر روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده به مناسبت عید سعید فطر به صورت ویژه پخش خواهد شد.

سفره سحرگاهی

امسال دومین ماه رمضانی است که کودکان و نوجوانان ویژه‌برنامه سحرگاهی مخصوص به خودشان را دارند. «سر سفره خدا» سال گذشته در شبکه کودک طراحی شد و امسال هم با اندکی تفاوت از این شبکه پخش می‌شود. حمیدرضا عطارد، دعوت از چهره‌های مرتبط با حوزه کودک و نوجوان را یکی از ویژگی‌های برنامه امسال برشمرد و به‌جام‌جم گفت: مهمانان برنامه معمولا از میان افراد موفقی انتخاب می‌شوند که می‌توانند انگیزه رشد و پیشرفت را در بچه‌ها بالا ببرند.

براساس اظهارات این تهیه‌کننده، سر‌سفره خدا فرصتی است برای ایجاد روابط دوستانه و سرشار از فرهنگ ایرانی- اسلامی. عطارد معتقد است که این برنامه اگرچه برای کودکان و نوجوانان تولید می‌شود، اما درباره خانواده و مفهوم آن در فرهنگ ایرانی - اسلامی است.

برکت رمضانی

اهداف متعددی برای برنامه سر سفره خدا تعریف شده است. به‌گفته عطارد، کمک به والدین برای بیدار کردن فرزندان هنگام سحر و بیدار نگاه داشتن آنها یکی از این هدف‌هاست. این تهیه‌کننده همچنین ایحاد نشاط و شادمانی برای ساختن خاطره‌های خوب از ماه مبارک رمضان در ذهن کودکان را از دیگر اهداف این برنامه برشمرد و گفت: در کنار این دو هدف اصلی، برای ما آموزش مسائل اجتماعی و فرهنگی، تعریف دین و رعایت اصول اخلاقی نیز اهمیت داشته است.

عطارد از دستیابی به اهداف برنامه اظهار رضایت کرد و گفت: خوشبختانه نه‌تنها توانستیم نظر کودکان و نوجوانان را جلب کنیم، بلکه بسیاری از بزرگ‌ترها هم مخاطب برنامه ما شده‌اند. ما پیامک‌های زیادی از خانواده‌هایی داریم که فرزندی ندارند یا سن اعضای خانواده از 25 سال بالاتر است، اما سحرها برنامه «سر سفره خدا» را تماشا می‌کنند.

این تهیه‌کننده تاکید کرد: «سر سفره خدا» اولین برنامه بعد از انقلاب است که در سحرهای ماه مبارک رمضان تلاش می‌کند روزه‌داران را بخنداند و شاد کند.

نفس به نفس با کودکان

حامد مدرس، مجری برنامه «سر سفره خدا» از سال 1380 وارد تلویزیون شده است، اما می‌گوید که از 20 سال گذشته در عرصه تئاتر کودک و نوجوان فعالیت می‌کند و با سلیقه و خواست آنها آشنا شده است.

او که اجرای برنامه‌های تلویزیونی را با «مسابقه تلاش» در شبکه آموزش آغاز کرده و در برنامه‌هایی مانند شور اندیشه، گل‌گندم و سریال «این سه نفر» حضور داشته، درباره اجرای برنامه سر سفره خدا اظهار کرد: من و احسان مهدی بعد از سال‌ها همکاری به هماهنگی رسیده‌ایم و جنس شوخی‌های همدیگر را می‌شناسیم. بنابراین خانم زمانی هم در نگارش متن‌ها از این هماهنگی به نفع کار بهره گرفته و درنهایت با همفکری تهیه‌کننده ماجراهای هر قسمت از برنامه شکل می‌گیرد. مدرس که همراه با احسان مهدی در زمینه دوبله نیز فعالیت کرده، اجرای برنامه‌ سر سفره خدا را سخت و حساس توصیف کرد و توضیح داد: باید به حرمت این ماه توجه داشته باشیم، معصومیت کودکان و نوجوانان را محترم بشماریم و درعین حال طنز و شوخی بسازیم و مخاطب را شاد کنیم.

مهمانی سر سفره خدا

عشرت کردستانی، ورزشکار پارالمپیک با لباس احرام همراه فرزندش مهمان «سر سفره خدا» بود. روز تولد امام حسن‌(ع) دانش‌آموزان مدرسه ستایشگران که در حوزه مداحی آموزش می‌بینند، مهمان این برنامه بودند و برای میزبان در استودیوی برنامه، آش پختند.براساس توضیحات تهیه‌کننده برنامه، زهرا طهرانی‌مقدم دختر شهید حسن طهرانی‌مقدم به همراه دو نوه این شهید بزرگوار در این برنامه مهمان بودند. همچنین دو فرزند شهید علی زاده‌اکبر از شهدای مدافع حرم نیز به خواست خودشان مهمان برنامه سر سفره خدا بوده‌اند. فاطمه و مهدی زاده‌اکبر که از تماشاگران و طرفداران برنامه هستند، دوست داشتند در این برنامه حضور داشته باشند و سحرگاه بیست و سوم ماه رمضان همراه با فاطمه و محمد وحید شیبانی که پدرشان در پاسداری از مرزهای ایران به شهادت رسیده، مهمان «سر سفره خدا» بودند.

عطارد در این خصوص توضیح داد: ما از این بچه‌ها به‌عنوان فرزندان قهرمانان این سرزمین دعوت کردیم، با آنها گفتیم و خندیدیم و درباره خودشان، رویاها و آرزوهایشان، نگاه و نگرش‌شان و استعدادها و توانایی‌هایشان پرسیدیم.

آذر مهاجر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها