معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: در سال 96 - 95 با وجود کاهش بارندگی 1.5 میلیارد مترمکعب آب به دریاچه وارد شد.
کد خبر: ۱۰۴۲۹۵۲

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ یاسر رهبردین گفت : در سال آبی 95 و 96 با بارش 269 میلیمتری، میزان ورودی آب به دریاچه 1.5 میلیارد مترمکعب بود که نشان از موفقیت طرح های لایروبی و اتصال زرینه و سیمینه رود است.

وی ادامه داد: در سال 93 از 176میلیون مترمکعب، 144 میلیون مترمکعب آب ،در سال 94، از 427 میلیون مترمکعب 1.170 میلیارد مترمکعب و در سال 96 - 95 از 355 میلیون مکعب 674 میلیون مترمکعب از سدها به دریاچه رهاسازی شد.

وی ادامه داد: کانال انتقال آب جلدیان یا پیشرفت 100 درصد افتتاح شده که میتوان 95میلیون مترمکعب آب به دریاچه انتقال دهیم.

رهبردین گفت: در سال آبی 94-93ورودی آب به دریاچه 701‌ میلیون مترمکعب بوده که این میزان در سال آبی 95-94 به 2.840میلیاردمترمکعب رسید.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت:سد سازی تاثیری زیادی در خشکی دریاچه ارومیه نداشته و بر اساس مطالعات تنها 7 درصد خشکی دریاچه مربوط به سد سازی است.

مهار کانون گرد و غبار

مجید موسی‌زاده مدیر اجرایی طرح‌های احیای دریاچه ارومیه گفت: کانون های بحرانی میاندواب به خاطر عملیات احیای دریاچه ارومیه مهار و این نوید بخش احیای دریاچه ارومیه است.

مدیر اجرایی طرح‌های احیای دریاچه ارومیه اداره منابع طبیعی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه تاکنون چند کانون گرد و غبار در شهرستان های ارومیه، سلماس و میاندوآب شناسایی و مهار شده‌اند افزود: عملیاتی مانندکاشت بوته‌های گیاهی شورپسند در حدود یک هزار و 418 هکتار و نهال‌کاری در 417 هکتار نیز از سایر اقدامات بوده است.

موسی زاده گفت: هم اکنون در بسیاری از کانون‌های ریزگرد رطوبت کافی در کف زمین وجود دارد که مانع از بلند شدن طوفان‌های نمکی می‌شود.وی افزود: در صورت احیای کامل دریاچه ارومیه، کانون‌های گردوغبار به خودی خود مهار و دیگر نقش منابع طبیعی در روند احیا به انتها می‌رسد.

موسی زاده گفت: تاکنون مبلغ 17 میلیارد و 650 میلیون تومان برای مهار آلودگی‌های ناشی از دریاچه ارومیه در استان هزینه شده است.مدیر اجرایی طرح‌های احیای دریاچه ارومیه در سازمان منابع طبیعی آذربایجان غربی با اشاره به راه اندازی 6 ایستگاه هواشناسی در حوزه دریاچه ارومیه گفت:ایستگاه سنجش و پایش فرسایش بادی در شهرستان های سلماس، ارومیه و میاندوآب احداث می‌شود و این ایستگاه‌ها کار پالایش و سنجش گرد و غبار را انجام می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها