گمرک طی بخشنامه‌ای اعلام کرد؛

ممنوعیت ترانزیت کالا به مرزهای مهران و شلمچه

مدیرکل دفتر ترانزیت‌ سازمان راهداری اعلام کرد

رشد ۸.۶ درصدی ترانزیت کالا در ۲ ماه سال جاری

مدیرکل دفتر ترانزیت‌ سازمان راهداری با تأکید بر اینکه آمار ترانزیت کالا از ایران که عمدتاً با تکیه بر کریدور شمال به جنوب شکل گرفته است، متناسب با پتانسیل موجود کشور نیست، گفت: در ۲ ماهه سال جاری ۱۴۴۰ هزار تن کالا از ۳۲ مرز زمینی و آبی ترانزیت شد.
کد خبر: ۱۰۳۸۰۳۳
رشد ۸.۶ درصدی ترانزیت کالا در ۲ ماه سال جاری

‌به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط‌ عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، محمدجواد عطرچیان اظهار داشت: در 2 ماهه ابتدای سال 96، ‌‌میزان 1440 هزار تن کالا از 32 مرز فعال زمینی و آبی کشور شامل 22 مرز زمینی و 10 مرز آبی ترانزیت شد‌.

وی ادامه داد: در این مدت از مجموع کالاهای ترانزیت شده، 357 هزار و 923 تن را مواد نفتی و یک میلیون و 81هزار و 877 تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده‌اند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری افزود: در مدت زمان مذکور، از میان مرزهای کشور، بندر شهیدرجایی‌ با 500 هزار و 979 تن معادل 34.8 درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می‌رود، پس از آن مرزهای پرویزخان با 15 درصد و بازرگان با 12.4 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

عطرچیان بیشترین حجم تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ امارات به مقصد افغانستان اعلام کرد و افزود: از 71 هزار و 536 تعداد سفر کامیون‌های حمل کننده کالاهای ترانزیتی، 47 هزار و 339 دستگاه توسط کامیون ایرانی و 10500 سفر توسط کامیون‌های ترک و 5335 سفر توسط کامیون‌های عراقی و مابقی توسط سایر ملیت‌ها از کشور حمل شده است.

وی‌ اعلام کرد: عمده‌ترین کالاهای عبوری از مرزهای کشور طی 2 ماهه 96 به ترتیب مازوت به میزان 236 هزار و 960 تن، برنج به میزان 36 هزار و 430 تن و انواع پنبه به میزان 30 هزار و 924 تن بوده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به میزان سهم استان‌های کشور در ترانزیت دوماهه سال 96 بیان کرد: استان هرمزگان با جابه‌جایی بیش از 664 میلیون و 607 هزار و 114 کیلوگرم در جایگاه نخست و استان کرمانشاه با جابه‌جایی 216 میلیون و 289 هزار 657 کیلوگرم در رتبه بعدی و استان آذربایجان‌غربی با 187 میلیون و 721 هزار و 495 کیلوگرم در رتبه سوم قرار گرفتند.

وی افزود: روند رو به رشد آمار ترانزیت کالا از ایران که عمدتاً با تکیه بر کریدور شمال به جنوب شکل گرفته، اگر چه بسیار حائز اهمیت است اما این ارقام متناسب با پتانسیل موجود کشور نیست و بنابراین همزمان به همه مبادی ورودی و خروجی کالا در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور که تکمیل کننده کریدورهای بین‌المللی هستند، توجه ویژه‌ای معطوف شده و خواهد شد.

عطرچیان بیان کرد: تجهیز امکانات و زیرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخش‌های مختلف حمل و نقل، انجام سرمایه‌گذاری‌های لازم، اقدام همه سازمان‌های دولتی در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل امر ترانزیت و تبلیغات گسترده می‌تواند در بهره‌برداری اثربخش از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت مؤثر باشد‌.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها