گزارش جام‌جم از تحرکات اخیر رژیم آل خلیفه و سرنوشت مبهم آیت‌الله عیسی قاسم

توفان جزیره در روزهای سرنوشت

سفر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به ریاض که با هزینه سعودی‌ها فراهم شد، به حاکمان حقیری مانند حمد بن عیسی آل‌خلیفه جسارت داد تا با ادامه سرکوب‌های خود خطوط قرمز را پشت‌سر گذاشته و به حریم روحانیت تجاوز کند. حاکمان بحرین نمی‌دانستند که با این کار تیشه بر ریشه خود می‌زنند. آنها نمی‌دانند حمایت‌های لفظی رئیس‌جمهور آمریکا یا حمایت‌های نظامی و سیاسی حاکمان عربستان قادر نخواهد بود دولتی پایدار و با ثبات را برای آنها به ارمغان آورد. تصورشان این بود که از فرصت پیش آمده بهره‌برداری کرده و کار روحانیون و مخالفان خود را یکسره خواهند کرد. غافل از آن که تجاوز به حریم روحانیت و سرکوب شدید معترضان خشم توده‌های مردم را بیش از پیش شعله‌ور خواهد ساخت.
کد خبر: ۱۰۳۴۴۹۳

سه‌شنبه نیروهای آل‌خلیفه در اقدامی که انتظارش می‌رفت به محل تجمع مخالفان بحرینی که از ماه‌ها پیش در اطراف منزل آیت‌الله عیسی قاسم تحصن کرده‌ بودند، حمله و 286 نفر را بازداشت کردند. در جریان درگیری نیروهای امنیتی با معترضان، گفته می‌شود تاکنون پنج نفر به شهادت رسیده و تعدادی نیز مجروح شده‌اند. برخی منابع خبری می‌گویند از سرنوشت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم اطلاعی در دست نیست، اما برخی رسانه‌های دیگر می‌گویند همه این اقدامات برای حبس خانگی آیت‌الله بوده است.

وارونه کردن حقایق

یک فعال بحرینی به شبکه المیادین گفت: نظام آل‌خلیفه تلاش می‌کند روایت گمراه‌کننده‌ای را ترویج کرده و با اتهاماتی جعلی مانند «تروریست» یا مجرم خواندن، بتواند نزدیکان شیخ عیسی قاسم را بازداشت کند. این رهبر مخالفان بحرینی افزود: سرنوشت آیت‌الله همچنان نامشخص است و هیچ اطلاعاتی از او از زمان حمله نیروهای بحرینی به منزلش در دست نیست. به گفته او حکومت درصدد جعل واقعیت‌ها درباره تعداد بازداشت‌شدگان در منزل او برآمده است. آنها اتهاماتی مانند وجود سلاح، مواد منفجره، مقادیری بمب و... را در رسانه‌های رسمی خود مطرح می‌کنند تا به این وسیله بتوانند جنایات خود را توجیه قانونی کنند. وی افزود: قرار است نظام آل‌خلیفه تصاویری از اعتراف‌های به زور گرفته شده از برخی بازداشت‌شدگان منتشر کند که هدف از آن نقل داستانی ساختگی برای محکومیت تحصن‌کنندگان است و می‌خواهد بگوید آنها اتهاماتی تروریستی دارند.

سه‌شنبه وزارت کشور بحرین در بیانیه‌ای از بازداشت 50 مظنون امنیتی در جریان عملیات خود در روستای الدراز در نزدیکی منامه خبر داد. این وزارتخانه همچنین مدعی شد، بین افراد بازداشت شده فراری‌های زندان «جو» و محکومان تروریستی نیز هستند که برخی از آنها در منزل آیت‌الله عیسی قاسم مخفی شده بودند! وزارت کشور بحرین با تائید کشته شدن پنج تظاهرات‌کننده اعلام کرد تا زمان پایان یافتن هر گونه مورد ناامنی و عادی شدن اوضاع در منطقه الدراز در این منطقه باقی خواهند ماند.

جواد فیروز، رئیس سازمان صلح برای دموکراسی و حقوق بشر بحرین با محکوم کردن تجاوزات اخیر ماموران آل‌خلیفه به بیت شیخ عیسی قاسم، ضمن ابراز بی‌اطلاعی از سرنوشت عیسی قاسم، می‌گوید: نظام بحرین بر مخالفان فشار می‌آورد تا از خواسته‌های مسالمت‌آمیزشان صرف‌نظر کنند. به گفته شاهدان عینی اهالی منطقه الدراز بشدت نگران وضعیت خود و سرنوشت آیت‌الله عیسی قاسم هستند. آنها می‌گویند منطقه الدراز به دلیل حضور تعداد کثیری از نیروهای نظامی به یک پادگان تبدیل شده است. یکشنبه گذشته دولت بحرین طی یک حکم دادگاه فرمایشی آیت‌الله شیخ عیسی قاسم را به یک سال زندان تعلیقی طی سه سال و مصادره اموال محکوم کرد. هنوز این حکم قطعی نشده است چون باید بعد از فرجام‌خواهی در دادگاه تجدیدنظر مورد بررسی قرار گیرد.

توطئه عربستان

کم نیستند ناظرانی که تشدید اوضاع امنیتی کنونی در بحرین را ناشی از فشارهای دولت عربستان سعودی می‌دانند. به دنبال وخامت اوضاع در بحرین، وزارت خارجه عربستان تاکید کرد از تدابیر امنیتی مقامات بحرین در منطقه الدراز واقع در شمال غرب بحرین حمایت می‌کند. به گزارش العالم، یک منبع در وزارت خارجه عربستان گفت: امنیت و ثبات بحرین بخشی جدایی‌ناپذیر از امنیت و ثبات عربستان و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است. وزارت خارجه عربستان هدف از این عملیات را حفظ نظم و امنیت و مقابله با تمام اقدامات تروریستی برای برهم زدن امنیت دانست.

پیش از این نیز وقتی به دلیل اوج‌گرفتن قیام مردم بحرین اوضاع در این کشور بحرانی شد آل‌خلیفه دست به دامن عربستان شد و آنها نیز با اعزام نیروهای سپر جزیره، رژیم درحال سقوط آل‌خلیفه را در منامه نجات دادند. گفته می‌شود هنوز بخش‌هایی از این نیرو در بحرین مستقر بوده و حافظ و نگهبان سلطنت حمد بن عیسی حاکم بحرین هستند.

هشدار سخت حزب‌الله

در پی هجوم وحشیانه مزدوران آل‌خلیفه به محل اقامت شیخ عیسی قاسم و کشته و زخمی‌کردن شماری از هواداران وی، حزب‌الله لبنان بیانیه شدیداللحنی علیه رژیم آل‌خلیفه صادر کرد. حزب‌الله در بیانیه خود هشدار داد هرگونه هتک حرمت عیسی قاسم یا آسیب فیزیکی به وی پیامدهای پیش‌بینی‌ناپذیری خواهد داشت. در این بیانیه با اشاره به همکاری رژیم آل‌سعود و آل‌خلیفه در حمله به معترضان بحرینی آمده است: پادشاه بحرین از آنجایی که می‌داند اربابش دونالد ترامپ هیچ اهمیتی به پایمال‌کردن حقوق انسان‌ها نمی‌دهد و به تنها چیزی که اهمیت می‌‎دهد حفظ روابط بحرین و آمریکاست، با خیال راحت نیروهای ویژه خود را با صد‌ها خودروی زرهی و جنگنده روانه محله الدراز می‌کند تا معترضان را پاکسازی کند.

خشم عراقی‌ها علیه رژیم آل خلیفه

صدها عراقی دیروز به دعوت مقتدا صدر، رهبر جریان صدر در این کشور با تجمع در برابر سفارت بحرین در بغداد اعتراض خود را به حمله نیروهای آل خلیفه به مردم و رهبران دینی اعلام کردند. به گزارش ایسنا،‌ معترضان مقابل ساختمان سفارت بحرین در منطقه «المنصور» در غرب بغداد تظاهرات کرده و اعتراض خود را نسبت به تعرض مجدد نیروهای رژیم آل‌خلیفه به مردم و چهره‌های مذهبی این کشور ابراز کردند.

تظاهرکنندگان عراقی ضمن درخواست از نهادهای انسانی و بین‌المللی برای برطرف کردن رنج و مشکلات مردم بحرین، از منامه خواستند از اقدامات زورگویانه علیه مردم خود دست بردارد و رهبر شیعیان این کشور را آزاد کند. این معترضان شعارهایی چون «بحرین ثابت قدم می‌ماند» سر ‌دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها